Keraan on suunniteltu pikaratikkayhteyttä Matinkylästä Suurpellon ja Olarin kautta. Ongelmallista tuossa on se, että Kera on teollisuusaluetta, jonne mennään vain töiden alkaessa ja josta lähdetään töiden päättyessä. Ilmeisesti Keran tilanne tulee muuttumaan. Tämän päivän Helsingin Sanomissa sivulla A9 "Espoo kutsuu suunnittelemaan Länsimetron jatkeen asemia"-nimisessä jutussa Espoon uusi kaupunkisuunnittelujohtaja Torsti Hokkanen nostaa Keran aseman ympäristön esille. Jutussa sanotaan, että teollisuusalue alkaa tyhjentyä ja että se voitaisiin muuttaa asuinalueeksi. Pikaisella googlauksella löytyikin
Tony Hagerlundin kirjoitus Kerasta. Olen tainnut nähdä tuon jutun aiemminkin ja se on ilmeisemmin julkaistu Helsingin Sanomissa mielipideosastolla kesäkuussa. Tuossakin kirjoitetaan, että loppukin teollisuus olisi muuttamassa alueelta pois ja että aluetta oltaisiin muuttamassa asuinalueeksi ja tuossa kirjoitetaan myös alueen historiasta ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta Keran vanhasta päärakennuksesta. Laitetaan lainaus tekstistä:
Tony Hagerlund sanoi:
Keskellä Espoota sijaitsevalta nykyään lähinnä junaseisakkeestaan tunnetun Keran alueelta on muuttamassa loppukin teollisuus pois. Tilalle on suunnitteilla uusi asuinalue. Pelkästään Inex Partnersilta vapautuu pääosin asuinrakentamiselle peräti 21 hehtaaria maata. Kaupunkisuunnittelulauta ryhtyy kaavoittamaan aluetta uudestaan.
Tätä seuraavaa en ainakaan muista koskaan nähneeni:
S-ryhmä: Kaavoituspyynnön lähtökohdat ja periaatteet. Tuon mukaan selvästikin S-ryhmän uudelledelleenjärjestellessään logistiikka-alueen toimintoja Keran aseman läheltä vapautuu alue, joka voitaisiin käyttää asuinrakentamiseen. Laitetaan vielä lainaus tekstistä:
S-ryhmä: Kaavoituspyynnön lähtökohdat ja periaatteet sanoi:
Asemakaava-alueen koko ja uusien toimintojen edellyttämä infrastruktuuri avaavat mahdollisuuksia tavanomaista rakentamista kustannustehokkaampien ja ekologisempien ratkaisujen tutkimiselle ja suunnittelulle. Esimerkiksi alueellisella lähienergialla voidaan pienentää kasvihuonekaasupäästöjäja samalla tuottaa edullisempaa energiaa alueen asukkaille. Lähiöiden lähienergiahankkeissa on päästy jopa 20% edullisempaan hintatasoon (esim. Turussa Varissuon alue).
Asutuksen lisääntyessä Kerassa pikaratikkayhteys muuttuu jo huomattavasti järkevämmäksi. Matinkylä - Olari - Suurpelto - Kera - reittiosuudella tapahtuu paljon jo nyt: Matinkylän uimarannan lähellä on rakenteilla niin pientaloja kuin kerrostalojakin, Ison Omenan läheisyydessä rakennetaan niin kerrostaloja kuin toimistojakin, Ison Omenan kohdalla Länsiväylän pohjoispuolella on rakenteilla kerrostaloja ja lisäksi yksi kortteli on tyhjänä ja puista parturoituna odottamassa rakentamista ja tietenkin Suurpellossa rakennetaan myös. Palomaan kuvaamassa hienossa linjan E16 reittivideossa näkyykin Ison Omenan läheisyyteen nousevat kerrostalot (kohta
3:20 eteenpäin ja myös Suurpeltoa videon loppupuolella. Kyllä videossa vilahtaa miltei heti Länsiväylän ylityksen jälkeen se tyhjä tonttikin. Nihtisiltaan on tulossa jokunen kerrostalo ja nyt kun vielä Keraankin tulisi kunnolla asutusta, tilanne ratikkaliikenteen suhteen näyttääkin jo huomattavasti nykyistä paremmalta. Tietenkin Kerasta tuota ratikkalinjaa pitäisi vielä jatkaa johonkin suuntaan, esimerkiksi Leppävaaran tai Karakallion suuntaan.