Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Re: Helsinki on liian pieni metrokaupungiksi
Nämä ajatukset perustuivat paitsi 1950-luvun pikaratikkasuunnitelmiin, myös vielä 1960-luvun alun ajatuksiin samantyyppisestä metrosta kuin Tukholmassa.
Mutta sitten tuli tämä raskasmetroidea, ja metrotoimisto vain ilmoitti, ettei metroa voi viedä asuinalueiden sisälle, koska se ei sinne taivu. Niinpä Myllypuron metroasema on nyt sitten koko Myllypuron ulkopuolella.
Antero
Asiathan menivät muuten niin päin, että metron piti kulkea Myllypuron halki tai ali. Myllypuron asemakaava on tehty juuri sitä varten hyvin puhdasoppisesti: autot kulkevat alueen ulkoreunalla ja vain pistokaduilla sisäänpäin, joukkoliikenne ja kävely ovat autoilta rauhoitetulla sisäpuolella.Kani sanoi:Erikoisia puutteita siihen nähden, että itämetro on rakennettu harvinaisen edullisissa suunnitteluolosuhteissa, kun on voitu kaavoittaa käytännössä koko Itä-Helsinki palvelemaan metron tarkoitusta. Tällaisia olosuhteita ei ole saatavissa enää millekään metroprojektille, mikä kyllä näkyy suunnitelmien väkinäisyytenä.R.Silfverberg sanoi:Itämetro on vähän eri juttu, koska se rakennettiin aikanaan maanpäälliseksi, itäväylän ja kehäykkösen viereen. Siksi sen jotkut asemat ovat kiusallisen kaukana asutuksesta. Jos itämetro rakennettaisiin vasta nyt, se kulkisi myös Roihuvuoren kautta ja alittaisi Myllypuron keskeltä kylää.
Nämä ajatukset perustuivat paitsi 1950-luvun pikaratikkasuunnitelmiin, myös vielä 1960-luvun alun ajatuksiin samantyyppisestä metrosta kuin Tukholmassa.
Mutta sitten tuli tämä raskasmetroidea, ja metrotoimisto vain ilmoitti, ettei metroa voi viedä asuinalueiden sisälle, koska se ei sinne taivu. Niinpä Myllypuron metroasema on nyt sitten koko Myllypuron ulkopuolella.
Antero