Töölön metro

Re: Helsinki on liian pieni metrokaupungiksi

Kani sanoi:
R.Silfverberg sanoi:
Itämetro on vähän eri juttu, koska se rakennettiin aikanaan maanpäälliseksi, itäväylän ja kehäykkösen viereen. Siksi sen jotkut asemat ovat kiusallisen kaukana asutuksesta. Jos itämetro rakennettaisiin vasta nyt, se kulkisi myös Roihuvuoren kautta ja alittaisi Myllypuron keskeltä kylää.
Erikoisia puutteita siihen nähden, että itämetro on rakennettu harvinaisen edullisissa suunnitteluolosuhteissa, kun on voitu kaavoittaa käytännössä koko Itä-Helsinki palvelemaan metron tarkoitusta. Tällaisia olosuhteita ei ole saatavissa enää millekään metroprojektille, mikä kyllä näkyy suunnitelmien väkinäisyytenä.
Asiathan menivät muuten niin päin, että metron piti kulkea Myllypuron halki tai ali. Myllypuron asemakaava on tehty juuri sitä varten hyvin puhdasoppisesti: autot kulkevat alueen ulkoreunalla ja vain pistokaduilla sisäänpäin, joukkoliikenne ja kävely ovat autoilta rauhoitetulla sisäpuolella.

Nämä ajatukset perustuivat paitsi 1950-luvun pikaratikkasuunnitelmiin, myös vielä 1960-luvun alun ajatuksiin samantyyppisestä metrosta kuin Tukholmassa.

Mutta sitten tuli tämä raskasmetroidea, ja metrotoimisto vain ilmoitti, ettei metroa voi viedä asuinalueiden sisälle, koska se ei sinne taivu. Niinpä Myllypuron metroasema on nyt sitten koko Myllypuron ulkopuolella.

Antero
 
Re: Helsinki on liian pieni metrokaupungiksi

Antero Alku sanoi:
Myllypuron asemakaava on tehty juuri sitä varten hyvin puhdasoppisesti: autot kulkevat alueen ulkoreunalla ja vain pistokaduilla sisäänpäin, joukkoliikenne ja kävely ovat autoilta rauhoitetulla sisäpuolella.
Tapulikaupungissa on myös tämä tilanne. Onko Tapulikaupunkiin joskus ollut tarkoituksena rakentaa jotain joukkoliikennettä keskelle aluetta? Joskus luin, että tätä ideaa parkkipaikkojen sijoittamisesta keskitetysti olisi ensimmäisten joukossa, ellei ensimmäisenä, kokeiltu juuri Tapulikaupungissa.
 
kuukanko sanoi:
Koska Töölön ja keskustan väli ei mitenkään elättäisi metroa, pitäisi matkustajia saada keskustan itäpuolelta. Vaihdoton yhteys Itä-Helsingistä Töölöön ja Pasilaan houkuttelisi varmaan monia matkustajia, mutta minun mielestäni keskustan kautta kiertävä metro ei ole kilpailukykyinen. Töölöön pääsisi yhtä nopeasti vaihtamalla kasiin Sörnäisissä. Itä-Helsingistä Pasilaan pääsisi nopeammin busseilla 58 ja 59 kuin kuin keskustan kautta kiertävällä metrolla.
Taisin ilmaista itseäni huonosti: tarkoitin, että metroa jatkettaisiin Pasilasta itään, siis Pasila - Vallila/Alppila - Kalasatama. Vaihtoehtoisina linjoina olisi joko toisen itäisen metrohaaran johtaminen Erottajalle taikka uuden linjan Itäkeskus/Herttoniemi - Erottaja perustaminen.
 
Töölön metrolinjan alustavan yleissuunnitelman tarkistustyön tilaaminen

Kaupunkisuunnittelulautakunta lisälista 07.06.:
Työn tarkoituksena on tarkistaa ja päivittää Töölön metrolinjan alustava yleissuunnitelma välillä Kamppi — Pasila. Tarkoituksena on myös Pasilan metroaseman syvä- ja pintavaihtoehtojen suunnittelu ja vertailu vähintään sillä tarkkuudella, että luodaan edellytykset päätöksenteolle niiden välillä.
Päätetty ehdotuksen mukaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Töölön metron oikea nimi on Pohjoinen metrolinja, sillä sitä on tarkoitus jatkaa Pasilasta kahteen suuntaan: Vantaalle Lentokentälle asti sekä mahdollisesti Viikkiin. Myös metrosta voidaan tehdä eräänlainen pisara. Sillä Pohjoinen metrolinja voi jakaantua Pasilasta Meilahden-Töölön suuntaan sekä Vallilan- Sörnäisten suuntaan. Näin kantakapunkiin tulisi metrorengas, ja uusia asemia muun muassa Töölössä, Meilahdessa, Pasilassa ja Vallilassa. Viikin haara voisi palvella myös Arabianrantaa.

Kokonaisuudessaan Pohjoinen metrolinja on erittäin kannatettava hanke. Se mahdollistaa Itäisen ja läntisen metron yhdistämisen Pasilassa. Näkisin Kamppi - Pasila osan rakennettavan ensin, sitten pohjoiseen Lentokentälle päin, jossain välissä Viikin haara ja viimeisenä Pasila-Vallila-Sörnäinen(tai kalasatama).

Parasta ympyrämetrossa ja pisarassa on, että niihin voidaan louhia ja liittää uusia metro- ja junalinjoja.
 
RHK / VR rakentaa Pasilaan uuden 6 raiteen lähiliikenneterminaalin aseman läntiselle puolelle. Uusi terminaali on kiinteä osa Pasilan asemaa ja se rakennetaan kahteen kerrokseen. Pasilan Metroaseman on ilmeisesti tarkoitus sijaita Pasilan aseman ja tämän uuden kaksikerroksisen terminaalin alapuolella. Joidenkin aiempien kaavailujen mukaan tämän terminaalin ei pitäisi olla lähiliikenteen päättyvä terminaali vaan siitä olisi edelleen jatko keskustaan. Pisarakin rakennetaan, jolloin tältä terminaalilta voi vapautua tilaa lähiliikenteen käytöstä.
 
Helsingin kaupunginhallitus päätti 27.3.2006 Keski-Pasilan
jatkovalmistelukohdista muun muassa:

- ”kehottaa kaupunkisuunnitteluvirastoa yhteistyössä
joukkoliikennelautakunnan kanssa käynnistämään
metron/raideyhteyden yleissuunnitelman laatimisen
Helsingin kaupungin osalta välillä lentoasema – Pasila”.
 
Kamppi - Töölö - Meilahti - Pasila metron eli Helsingin toisen metrolinjan ensimmäinen vaihe on näemmä kunnallisvaalien aiheena nyt kun Helsingin Kokoomus haluaa kiirehtiä metron rakentamista. Aloitan tästä oman keskustelun tämän metropätkän suunnittelun ja rakentamisen seuraamiseksi.

Tähän alkuun linkki HS:n uutiseen Kokoomuksen uudesta ohjelmasta:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+kokoomus+haaveilee+Pasilan-metrosta/1135235078802

Helsingin kokoomus haluaa, että kaupunki valmistautuu itämetron nopeaan toteuttamiseen, eli metrolinjan jatkamiseen Mellunmäestä tai Vuosaaresta itään.

Kokoomuksen mielestä samalla pitää varautua metrolinjan jatkamiseen Töölön ja Pasilan suuntaan. Lisäksi pitäisi selvittää suoran raideyhteyden rakentamista Pasilasta lentokentälle.

Keskiviikkona hyväksymässään uudessa strategiassaan kokoomuksen valtuustoryhmä myös tyrmää ruuhkamaksut. Sen sijaan kokoomus ei sulkisi pois keskustatunnelin rakentamista.

26.03.2008: Helsingin on varauduttava itämetroon

Kokoomuksen valtuustoryhmä painottaa 26.3. hyväksymässään valtuustoryhmän strategiassa, että kaupungin tulee valmistautua itämetron nopeaan toteuttamiseen ja varautua metrolinjan jatkamiseen Töölön ja Pasilan suuntaan. Linjaus liittyy kokoomusryhmän haluun lisätä raideliikennettä ja rakentamista hyvien joukkoliikenneyhteyksien varteen. Kokoomusryhmä korostaa, että toimiva joukkoliikenne edellyttää myös riittäviä liityntäliikennepalveluita, erityisesti pysäköintitiloja asemien yhteyteen.

Liikenne eri muodoissaan on muutoinkin keskeisessä asemassa valtuustoryhmän tuoreessa strategiassa. Kokoomusryhmän mukaan myös suora raideyhteys Pasilasta lentokentälle on toteutettava ja selvitettävä, miten Helsingin vesiliikennettä voidaan kehittää. Kokoomus linjaa strategiassaan, etteivät ruuhkamaksut ole kustannustehokas lääke Helsingin seudun liikennepulmiin. Ryhmä pitää edelleen esillä ajatusta keskustan elävöittämisestä ja kävelykeskustasta muun muassa niin, ettei suljeta pois mahdollisuutta keskustatunnelin rakentamiseen joskus tulevaisuudessa.

Strategiassaan ryhmä korostaa erityisesti seudullisuuden merkitystä. Ryhmä esittää tulevaisuuden strategiseksi tavoitteekseen seudun kuntien yhteisen yleiskaavan. Seudullisen yhteistyön yhtenä toteuttamisvaihtoehtona ryhmä pitää pääkaupunkiseudun kuntien yhdistämistä.

Kokoomusryhmä korostaa luonnon ja ympäristön kunnioittamista. Ryhmän mukaan kaupungin on varmistettava energiapoliittisessa selonteossa päätettyjen kestävän kehityksen toimenpiteiden toteutuminen. Strategiassa luonto ja ympäristö nähdään merkittävinä vetovoima- ja viihtyvyystekijöinä. Kokoomuksen valtuustoryhmä haluaa panostaa Itämeren suojeluun ja luontoalueiden virkistyskäytön lisäämiseen luontoa säästävällä tavalla.

Valtuustoryhmä hyväksyi ensimmäisen strategiansa 2006 keväällä. Nyt hyväksytty strategia ajantasaistaa ryhmän poliittisia tavoitteita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt kun länsimetron rakentamispäätös on saanut siunauksen, niin voitaneen siirtyä aiheessa eteenpäin. Eli lentokenttämetro Pasilaan ja siitä pisaran muodossa kantakaupungin kierros.

Tarkemmin esiteltynä linja voisi kulkea näin. Lentokenttärata tunnelissa messukeskuksen ali kaartaen Pasilaan, kuten suunniteltu. Pasilan metroasema päärataan nähden poikittain, suunnilleen tulevan Keski-Pasilan kohdille. Rata linjaa Meilahti, Töölöntori, Kamppi, Esplanadi, Kauppatori, kuten suunniteltu. Tästä eteenpäin sitten aivan uutta ja poikkeuksellista reittiä. Katajanokan kasarmin koillispuolelta tunnelista ulos, edellyttäen että jäänmurtajille löydetään uusi kotisatama, esim nokan eteläpuolelta. Tunnelista ulos tultuaan siltaa pitkin Sompasaareen, mihin kaavaillaan tätä nykyä asutusta, poistuvan teollisuuden tilalle. Rata pitäisi tietenkin suunnitella ennen uudisasutuksen rakentamista, mikä voi olla jo liian myöhäistä. Sompasaaren neitseellistä maaperää pitkin maanpäällisenä Kalasatamaan, josta satamaradan linjausta aina Vallilan tunneliin. Tunnelista erkaneminen kohti Pasilaa, johon pääteraiteet samalle tasolle lentokenttäraiteiden kanssa.

Mitä kyseisellä ehdotuksella saavutettaisiin:
-Toinen metrolinja
-Itämetrosta vaihtomahdollisuus Pasilaan
-Metron vaikutuspiirin laajentaminen Pasilaan, Töölöön, Meilahteen, Kaartinkaupunkiin, Katajanokalle, Sompasaareen, Hermanninrantaan, Vallilaan.
-Lentokentälle metrolla ja matkan varrella oleviin asutuskeskittymiin.
-Mahtavat merimaisemat ja maanpäällinen kulku aina Vallilaan saakka.
 
Nyt kun länsimetron rakentamispäätös on saanut siunauksen, niin voitaneen siirtyä aiheessa eteenpäin. Eli lentokenttämetro Pasilaan ja siitä pisaran muodossa kantakaupungin kierros.

Jospa tehtäisiinkin kehämetro esittämääsi reittiä. Eli Pasilasta lähtisivät kumpaankin suuntaan metrot kiertämään ja kohtaisivat jälleen Pasilassa. Lentokenttämetron suhteen olen skeptinen, mielestäni sitä ei tarvita, jos pääratakin laitetaan kulkemaan lentokentän kautta. Kantakaupungilla sen sijaan metrosta olisi paljon hyötyä ruuhkien alituksessa.
 
Nyt kun länsimetron rakentamispäätös on saanut siunauksen, niin voitaneen siirtyä aiheessa eteenpäin.
Eipä niitä urakoita ole vielä tilattu...

Kalasataman alueen asemakaavat ovat jo niin pitkällä, ettei sinne enää maanpäällisiä raskasratoja tehdä. Siten merimaisemamaetrosta nykyisen metron vanhantaikaisella konseptilla ei tule mitään. Mutta kun otetaan toinen lähtökohta, eli moderni tapa tehdä metroja, niin mahdollisuudet muuttuvatkin aivan toisiksi. Eli ei tarvita muuta kuin ilmajohtovirroitus, 25 metrin kaarresäde, matalat laiturit ja enintään 2,65 m leveät vaunut niin kas, johan se metro mahtuu vaikka mihin.

Radan ja pysäkkien rakentaminenkin muuttuu niin paljon halvemmaksi, että metro tulee ylipäätään mielekkääksi esim. Pakilan asukastiehyksillä. Vantaan puolella asemakaavoissakin on jo varattu tila tämän metron pääsylle lentokentälle.

Antero
 
Töölö ei sinänsä tarvitse lisää raideliikennettä, mutta sekä Maunula - Varisto - Hyrylä suunta että Viikki - Hakunila - Nikinmäki suunta tarvitsisivat kyllä raideyhteyden, mutta nykymetro on noihin suuntiin liian kallis. Anteron ajatus katukelpoisesta metrosta on sen sijaan hyvä, toteutumismahdollisuudetkin ihan mainiot kunhan se on oranssi eikä kukaan mainitse sitä ärrällä alkavaa sanaa... Ristitään vielä se Raide-Jokeri kehämetroksi, ja tehdään samalla standardilla.
 
Hei!

Ehdottaisin pohjoiselle metrolinjalle hieman eri linjausta:
Kampin sijaan linja voisi alkaa aivan ydinkeskustasta Lasipalatsin/Rautatieaseman kohdalta pohjoiseen. Keskustasta lähtee pohjoisen suuntaan leveä valtaväylä. Siinä keskellä on joitain antiikkisia 60-luvun ratkaisujen mukaan asennettuja kiskoja. Ne voidaan repiä pois ja korvata nykyaikaisilla, suoraviivaisemmilla ja metromaisemmilla ratkaisuilla. Näin säästytään kalliilta ja aikaa vievältä tunnelirakentamiselta.
Linja voi jatkua pohjoisen suuntaan Pitäjänmäkeen, Viikkiin, Vantaalle ja ennen näitä alueitakin voidaan säästyneellä rahalla rakentaa lisää haaroituksia. Virtakisko pitäisi vaihtaa ilmajohtoon ja yli sata vuotta vanhan korkealattiaratkaisu matalalattiaiseen. Väri voi minun puolestani olla oranssi ja pysäkeillä iso "M". (katso Antero Alkun vastaus)
Keskustasta linja voi jatkua ja haarautua uudestaan ihan Laajasaloon asti.

Erityisen hyvä puoli tällaisella ratkaisulla olisi sen reilusti pienemmät rakennuskustannukset sekä käyttökustannukset kun ne kymmenet liityntälinjat vähenevät aika rajusti. Lisäksi se olisi nopeammin Helsingin asukkaiden käytössä kuin tunneliratkaisu. Sitäpaitsi matkustajilta säästyy aikaa kun vaihtoja on vähemmän ja jos on vaihtoja, ne tapahtuvat pääasiallisesti samassa tasossa.

Mitä mieltä?
 
Takaisin
Ylös