vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,136
Joukkoliikennelautakunnan esityslistalla on nyt myös TÖÖLÖN METRON ALUSTAVA YLEISSUUNNITELMA JA VARAUTUMINEN METROASEMAAN PASILASSA ja eteenkin sen liitteenä oleva Töölön metron yleissuunnitelma oli ainakin itselleni melkoinen hämmästys. Sehän on tehty ihan vastaavalla tarkkuudella kuin Länsimetron hankesuunnitelmakin, enkä ollut tietoinenkaan, että ko. metrolinjan suunnitelma tehdään jo näin valmiiksi. Sehän vaikuttaa olevan vain hyväksymistä vailla ja sitten vaan tunneliporat käyntiin. Ilmeisesti Länsimetron hankesuunnitelman viedessä lähes kaiken huomion mediassakin tällaista "myyräntyötä" on tehty kaikessa hiljaisuudessa toisaalla.
Itse metrolinja Kamppi-Töölö-Stadion (ensivaiheessa varaus)-Meilahti-Pasila on metrolinjaksi melkoisen lyhyt, suorastaan "shuttlemetromainen". Automaatiolla tämä tietysti onnistuu. Toki tämä on Helsingin toisen metrolinjan ensivaihe ja sen jatkosuunnat ovat merkityksellisiä, joita tässä esityslistallakin on väläytelty Punavuoren kautta Hernesaareen sekä tietysti tuo Laajasalon suunta. Pasilasta eteenpäin jatkohaavet ovat Viikkiin ja Maunulan kautta lentokentälle, kuten täällä foorumillakin hyvin tiedetään.
Töölön metron hintalappu on lokakuun 2007 hintatasossa 368 miljoonaa euroa ja kevennettynä eli alkuvaiheessa mm. Stadionin aseman toteuttaminen vain varauksena sekä tiettyjen sisäänkäyntien jättäminen pois joiltakin muilta asemilta pudottaa hintaa 329 miljoonaan euroon.
Itse metrolinja Kamppi-Töölö-Stadion (ensivaiheessa varaus)-Meilahti-Pasila on metrolinjaksi melkoisen lyhyt, suorastaan "shuttlemetromainen". Automaatiolla tämä tietysti onnistuu. Toki tämä on Helsingin toisen metrolinjan ensivaihe ja sen jatkosuunnat ovat merkityksellisiä, joita tässä esityslistallakin on väläytelty Punavuoren kautta Hernesaareen sekä tietysti tuo Laajasalon suunta. Pasilasta eteenpäin jatkohaavet ovat Viikkiin ja Maunulan kautta lentokentälle, kuten täällä foorumillakin hyvin tiedetään.
Töölön metron hintalappu on lokakuun 2007 hintatasossa 368 miljoonaa euroa ja kevennettynä eli alkuvaiheessa mm. Stadionin aseman toteuttaminen vain varauksena sekä tiettyjen sisäänkäyntien jättäminen pois joiltakin muilta asemilta pudottaa hintaa 329 miljoonaan euroon.
Viimeksi muokattu: