Pasilan metroasemasta päätetään syksyllä
Julkaistu: 23:03
Juha Salonen
helsingin sanomat
Helsingin kaupunginhallitus päättää tulevana syksynä Pasilaan rakennettavan metroaseman toteuttamisesta. Pöydällä on kaksi vaihtoehtoa: 30 metriin louhittava pohjavaihtoehto ja betonikaukaloon noin 15 metriä maanpinnasta upotettava metroasema.
Päätös aseman toteutuksesta täytyy tehdä ennen Keski-Pasilaan nousevan uuden kaupunginosan suunnittelukilpailua. Tämä johtuu siitä, että etenkin pintaan sijoittuva metroasema liittyy saumatta muuhun alueelle nousevaan rakennuskantaan.
Suunnittelukilpailu alkaa ensi vuoden kuluessa. Keski-Pasilan kaupunginosa valmistunee vuosien 2014–2015 aikana. "Suuruudessaan ja vaativuudessaan se on Kampin keskuksen veroinen projekti", Timo Lepistö kaupunkisuunnitteluvirastosta vertaa.
Pasilan liikennesolmuun sijoittuvalta metroasemalta vaaditaan paljon. Tuoreessa raportissa arvioidaan, että asema kerää uumeniinsa koko seudun suurimmat matkustajavirrat. Se välittää valmistuttuaan muun ohella bussi- ja raitiolinjojen matkustajia, taksiaseman asiakkaita sekä asemalle saapuvaa saattoliikennettä.
Vuonna 2025 asemalla noustaan tai poistutaan metrosta noin 25 000 kertaa vuorokaudessa. Määrä kasvaa huomattavasti linjan edetessä lentoaseman ja Viikin suuntaan. Toimiviin ja esteettömiin kulkuyhteyksiin tulee siis kiinnittää erityistä huomiota.
Ennakolta vahvoilla on betonikaukaloon tuleva niin sanottu pintavaihtoehto. Perusteena ovat muun ohella joukkoliikenteen matkustajien tarpeet.
Pintaratkaisun vaihtoyhteydet toimivat selvästi paremmin kuin syvälle louhitussa asemahallissa. Laskelmien mukaan siirtyminen pintaan rakennetulta metroasemalta junalaitureille, raitiovaunupysäkille tai bussiin kestää kahdesta neljään minuuttia.
Syvämetron vaihtoajat ovat noin kaksi ja puoli minuuttia pintametroa pitemmät. Siirtyminen kestää neljästä lähes seitsemään minuuttia.
Asemahallin ja samaan rakennukseen tulevan liikekeskuksen väliset yhteydet ovat nekin useita minuutteja nopeammat kuin syvälle louhitun aseman tapauksessa.
Tällaisilla tekijöillä on arvaamattoman suuri merkitys, kun päivittäisiä ruokaostoksia raahataan minuuttiaikataulussa jatkoyhteyksille.
Metroa Pasilaan saadaan odottaa vielä jonkin aikaa. Asema kuuluu Helsinkiin rakennettavaan toiseen metrolinjaan, joka lähtee Kampista ja jatkuu mahdollisesti aina lentoasemalle saakka.
Töölön metron rakentaminen alkaa mahdollisesti vuosina 2013–2015, länsimetron valmistuessa. Pasilaan asti metrolinja yltää aikaisintaan joskus 2020-luvulla. Ennen tätä metroaseman aihiota käytetään noin parin tuhannen ajoneuvon pysäköintihallina.