Töölön metro

Kaupunki siis louhii parkkihallin, jota kutsutaan metroaseman aihioksi, metrolle jota tuskin koskaan tulee?! EIHÄN tämä mene joukkoliikenteen investointirahoista?

Kun Helsingissä ei kerran ole mitään kiintiöityä joukkoliikenteen investointirahaa, niin ei voi sanoa, että se menisi joukkoliikenteen rahoista. Veikkaisin, että tuo budjetoidaan osaksi Keski-Pasilan kehittämistä, joka saadaan rahoitettua tonttien myymisellä.
 
Kun Helsingissä ei kerran ole mitään kiintiöityä joukkoliikenteen investointirahaa, niin ei voi sanoa, että se menisi joukkoliikenteen rahoista. Veikkaisin, että tuo budjetoidaan osaksi Keski-Pasilan kehittämistä, joka saadaan rahoitettua tonttien myymisellä.
Tavallaan on, tai sitten minä muistan väärin, koska viime PLJ:ssä sovittiin että joukkoliikenneinvestoinnit ja autoliikenteen investoinnit menevät 50 - 50. Joka tapauksessa, minusta tämä haiskahtaa siltä että metron varjolla halutaan rahoittaa parkkihalli.
 
Kaupunki siis louhii parkkihallin, jota kutsutaan metroaseman aihioksi, metrolle jota tuskin koskaan tulee?! EIHÄN tämä mene joukkoliikenteen investointirahoista?

Ei kai. joukkoliikenteen rahoista se menee luultavasti vasta, jos joskus päätetään ottaa aihio joukkoliikenteen käyttöön. Siitähän voisi tulla vaikka hyvä ratikkahalli joskus 2020-luvulla.
 
Kyllä Töölöön on tulossa maanalainen rata kahdella asemalla, Meilahteen yksi asema ja Pasilaan yksi. Se onko tekniikka täysin sama kuin itä-länsimetrossa ei ole täysin selvää.
 
Kyllä Töölöön on tulossa maanalainen rata kahdella asemalla, Meilahteen yksi asema ja Pasilaan yksi. Se onko tekniikka täysin sama kuin itä-länsimetrossa ei ole täysin selvää.

En oikein usko. Eiköhän Töölön maanpäällisiä ratayhteyksiä parannella ja lisäillä, jolloin maanalaisen radan tarve käy täysin olemattomaksi. Nykyäänkin sitä pidetään erittäin kannattamattomana, ja vuonna 2020 ei tilanne ole kuitenkaan muuttunut, koska näillä kaupunginosilla ei pahemmin ole kasvuvaraa.

Vai onko sinulla jotain muuta tietoa? Kerrotko myös lähteen, jos on?
 
Toista metrolinjaa ei rakenneta pelkästään Töölön tarpeisiin. Jos katsot karttaa huomaat, että toisen metrolinjan haarojen varsilla on muitakin alueita kuin Töölö.

Töölössä olevista raitiokiskoista ei ole kattavaksi seudulliseksi joukkoliikennejärjestelmäksi.

Ja miksi noilla kaupunginosilla ei olisi kasvuvaraa? Meilahdessa on tilaa rakentaa samoin Pasilaan on nousemassa kokonainen uusi kaupunginosa.

Otapa ruotsinlaiva stadiin ja tu tsiigaa.


(Etu- ja Taka-Töölön alueella on muuten 28 000 asukasta ja työpaikat päälle)
 
Tavallaan on, tai sitten minä muistan väärin, koska viime PLJ:ssä sovittiin että joukkoliikenneinvestoinnit ja autoliikenteen investoinnit menevät 50 - 50. Joka tapauksessa, minusta tämä haiskahtaa siltä että metron varjolla halutaan rahoittaa parkkihalli.

Mitenkähän sitten kun parkkihalli aiottaisiin ottaa metrokäyttöön, vaatisivatko autoilijat näiden parkkipaikkojen korvaamista jollain muulla hallilla? Totutuista asioista kun on vaikea luopua.
 
Toista metrolinjaa ei rakenneta pelkästään Töölön tarpeisiin. Jos katsot karttaa huomaat, että toisen metrolinjan haarojen varsilla on muitakin alueita kuin Töölö.
Töölön metrolla ei ole mitään haaroja, vaan se päättyy Pasilaan. Toki oikeaoppisesti varataan Pasilan rakenteisiin mahdollisuus jatkaa tunnelia pääradan ali, mutta se ei tarkoita sitä, että jotain tehdään.

Arvaan, että tarkoitat haaroilla suunnitelmia lentokentän ja Viikin suunnan metroista. Niille ennustetut noin 2000 hlö/h huippukuormat eivät perustele metroinvestointeja. Nämä matkustajaennusteet voi lukea vaikka Seppo Vepsäläisen kirjoittamasta HKL:n kahden sivun julkaisusta Metro Pasilasta eteenpäin, C: 1/2004.

Töölössä olevista raitiokiskoista ei ole kattavaksi seudulliseksi joukkoliikennejärjestelmäksi.
Yksi ratikkarata kykenee välittämään enemmän matkustajia kuin metro Kulosaaren sillalla nyt. Siis maanpinnalla. Eli ratikkarata Mannerheimintiellä kykenee välittämään kaiken Mannerheimintien joukkoliikenteen ja reilusti vielä päällekin. Ei tietenkään nykyisillä pienillä vaunuilla.

Ja miksi noilla kaupunginosilla ei olisi kasvuvaraa? Meilahdessa on tilaa rakentaa samoin Pasilaan on nousemassa kokonainen uusi kaupunginosa.
Siksi, koska ei ole suunnitelmissa purkaa nykyistä rakennuskantaa ja tehdä tilalle korkeampia rakennuksia. Myöskän puistoja ei ole suunniteltu rakennettavaksi.

Kantakaupunki laajenee Jätkäsaaressa, Kalasataman-Hermannin alueella sekä Hernesaaressa. Näistä ainoastaan Hernesaaren laajentuminen kuormittaa täysin Helsingin niemen liikenneverkkoa, mutta raitiovaunulla hoidettuna ongelmia ei tule. Kuvitelma autoiluun perustuvasta Hernesaaresta sen sijaan ei ole mahdollinen.

Keski-Pasilan rakentaminen ei edellytä millään tavoin metroa Töölön. Keski-Pasilasta on keskustaan parempi yhteys ilman väliasemia junalla ja kantakaupungin laidoille tai Töölön raitiovaunuin.

Antero
 
On totta, että Töölön metrolla ei ole haaroja, se on itsessään tavallaan yksi nykyisen linjan haara, vaikka Kampista metroa ei käsittääkseni olekaan tarkoitus "haaroittaa", vaan se tulee eri tasoon ainakin Kampissa. Muistelen lukeeneeni, että yksi sisäänkäynti tulisi Tennispalatsin taakse.

Itse olen vakuuttunut Töölön metron tarpeellisuudesta. Joukkoliikennelautakunnan esityslistalla 12.6.2008 ollut raportti kertoo mielestäni aika selvästi, kuinka tarpeellisesta hankkeesta on kysymys ja on hyvä, että asia etenee. Selkeä peruste on tälle, että nykyinen Pasilan saavutettavuus on riittämätön Töölön suunnasta ja kuten tälläkin palstalla on muistaakseni myönnetty, Manskulla on "liikaa ratikkalinjoja".

Pasilasta on kasvamassa suhteellisen lyhyellä aikavälillä erittäin merkittävä kaupunginosakeskus, joka tulee olemaan kaikkien liikennemuotojen solmukohta.Pitää muistaa, että Pasilan kehittäminen on jo alkanut (forumvirium, r9, Messukeskuksen laajennus 2009...) ja liikennemäärät tulevat kasvamaan huimasti. Isolla joukolla ihmisiä on tarve päästä Pasilaan jokaisena viikonpäivänä. 54000 käyttäjää kertoo omalta osaltaan mikä tarve metrolle on.Pasilassa sijaitseva messukeskus tarvitsee myös metroyhteyden sekä futiskentälle nouseva toimitila- ja asuinalue.

Pitää myös muistaa, että Helsingin liikenne tulee vähitellen muuttumaan samanlaiseksi kuin monissa muissakin Euroopan kaupungeissa, se tukeutuu raideliikenteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että eurooppalaisessa vertailussa (Tukholma, Köpis, Hampuri, Frankfurt,Wien...) Helsinki tulee luopumaan kömpelöstä ja kalliista bussiratkaisusta. Olympiakylän asema (Hakamäentien ja Mäkelänkadun kulma) tulee olemaan tärkeä liityntäliikenteen asema, josta on oltava raideyhteys keskustaan. Metrolla matka sujuu nopeasti ja joutuisasti, automaattimetro takaa 90sek-120sek vuorovälit. Raitiovaunuilla ei voida tehokkaasti palvella Maunulan,ja esim tulevaisuudessa kasvavan Metsälän aluieita ja Töölön metrohan on näiden alueiden metron esiaste.Samoin pitää muistaa joidenkin vuosien sisällä tapahtuva Vantaan ja Helsingin yhdistyminen
(http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...+vantaalaisten+yhdistymishaluja/1135238662384
ja http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...kuntaliitoksen+Helsingin+kanssa/1135238621907 )

ja tarve kytkeä kasvava Tammisto ja Veromies, Aviapolis ja lentokenttä metroon. Raportin s.46 perustelee myös osuvasti, miksi Stadionin asema tarvitaan: kymmeniä tuhansia ihmisiä vetävät massatapahtumat eivät voi perustua ratikoihin. Kaunis ajatus ovat nämä 10X-vuorot, mutta niihin mahtuu joitakin satoja ihmisiä ja ne ovat tupaten täynnä. Eikö ole parempi tehdä metroasema stadionille, kuten on tehty Wienin stadionilla tai Münchenin messukeskuksessa.

Jos katsoo vaikkapa Tukholman tai Wienin verkkoa, voi havaita, kuinka linja-autot esikaupungeista tukeutuvat raideliikenteeseen. Luonnollisesti ratikoitakin tarvitaan, mutta samaan nopeus -ja tehokkuustasoon niillä ei päästä. Nykyisillä järjestelyillä Pasilan saavuttaminen vaikka lentoasemalta tai Torpparinmäestä on tuskien taival, vaikka kehärata onkin erittäin tärkeä askel kohti raideliikenteeseen tukeutuvaa kaupunkia.

Helsinki kasvaa ja kehittyy Itämeren yhtenä keskuksena ja niin myös Helsingin liikennejärjestelyt. Töölön metro on osa alueellista raideliikennejärjestelmää ja Helsingin seudun tulevaisuutta.

http://www.hel.fi/static/public/hel...C14DA19FE3/Toolon_metro_raportti_29052008.pdf

http://www.hel.fi/static/public/hel...TRON_ALUSTAVA_YLEISSUUNNITELMA_JA_VARAUTU.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Toista metrolinjaa ei rakenneta pelkästään Töölön tarpeisiin. Jos katsot karttaa huomaat, että toisen metrolinjan haarojen varsilla on muitakin alueita kuin Töölö.

...Joihin voidaan haaroittaa muualtakin raideliikennettä kuin Töölöstä tai Kampista. Pasilasta menee myös junia ja ratikoita jo nyt. Miksei siis mikään niistä voisi mennä sinne minne tämä Töölön metro?

Töölössä olevista raitiokiskoista ei ole kattavaksi seudulliseksi joukkoliikennejärjestelmäksi.

On, kun päätetään niin. Ja jos Mannerheimintie ei jostain syystä riittäisi, voidaan rakentaa kiskoa vaikka Topeliuksenkadun kautta. Viikki ei suinkaan sijaitse samassa suunnassa kuin Töölö. Viikkiin pääsisi parhaiten Arabian kautta. Ei kai Töölöläisillä niin kova hinku ole Viikkiin päästä?

Otapa ruotsinlaiva stadiin ja tu tsiigaa.

No, ehdin reilun 25 vuoden aikana siellä asuessani tutustua asiaan.

(Etu- ja Taka-Töölön alueella on muuten 28 000 asukasta ja työpaikat päälle)

(Tarvitaan vain yksi raitiolinja kuljettamaan 28 000 asukasta vuorokaudessa ja työmatkalaiset päälle.)
 
Antero, oliko tää parkkihalli-idea esillä kslk:ssa?

Meilahdessa on tilaa rakentaa samoin Pasilaan on nousemassa kokonainen uusi kaupunginosa.
Meilahdessa taitaa sairaala-alueella olla varaus yhdelle rakennukselle, on jokseenkin vaikea nähdä mihin muualle sinne rakennetaan lisää, jos ei pureta olemassaolevia taloja. Pasila on toki toinen juttu.
 
Laakson sairaalan liepeille, Lääkärikadulle mahtuu useita uusia taloja. Myöskin Meilahden sairaalan takana on rakentamattomia tontteja, joissa nyt on HYKSIN työsuhdetaloja. Tilaa löytyy kyllä aina talolle jos kahdellekin, kunhan oikein syynätään. Mutta on totta, että Pasilaan on nousemassa kokonainen uusi kaupunginosa ja uusi keskusta.
 
toolonmetroma4.jpg
 
Takaisin
Ylös