On totta, että Töölön metrolla ei ole haaroja, se on itsessään tavallaan yksi nykyisen linjan haara, vaikka Kampista metroa ei käsittääkseni olekaan tarkoitus "haaroittaa", vaan se tulee eri tasoon ainakin Kampissa. Muistelen lukeeneeni, että yksi sisäänkäynti tulisi Tennispalatsin taakse.
Itse olen vakuuttunut Töölön metron tarpeellisuudesta. Joukkoliikennelautakunnan esityslistalla 12.6.2008 ollut raportti kertoo mielestäni aika selvästi, kuinka tarpeellisesta hankkeesta on kysymys ja on hyvä, että asia etenee. Selkeä peruste on tälle, että nykyinen Pasilan saavutettavuus on riittämätön Töölön suunnasta ja kuten tälläkin palstalla on muistaakseni myönnetty, Manskulla on "liikaa ratikkalinjoja".
Pasilasta on kasvamassa suhteellisen lyhyellä aikavälillä erittäin merkittävä kaupunginosakeskus, joka tulee olemaan kaikkien liikennemuotojen solmukohta.Pitää muistaa, että Pasilan kehittäminen on jo alkanut (forumvirium, r9, Messukeskuksen laajennus 2009...) ja liikennemäärät tulevat kasvamaan huimasti. Isolla joukolla ihmisiä on tarve päästä Pasilaan jokaisena viikonpäivänä. 54000 käyttäjää kertoo omalta osaltaan mikä tarve metrolle on.Pasilassa sijaitseva messukeskus tarvitsee myös metroyhteyden sekä futiskentälle nouseva toimitila- ja asuinalue.
Pitää myös muistaa, että Helsingin liikenne tulee vähitellen muuttumaan samanlaiseksi kuin monissa muissakin Euroopan kaupungeissa, se tukeutuu raideliikenteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että eurooppalaisessa vertailussa (Tukholma, Köpis, Hampuri, Frankfurt,Wien...) Helsinki tulee luopumaan kömpelöstä ja kalliista bussiratkaisusta. Olympiakylän asema (Hakamäentien ja Mäkelänkadun kulma) tulee olemaan tärkeä liityntäliikenteen asema, josta on oltava raideyhteys keskustaan. Metrolla matka sujuu nopeasti ja joutuisasti, automaattimetro takaa 90sek-120sek vuorovälit. Raitiovaunuilla ei voida tehokkaasti palvella Maunulan,ja esim tulevaisuudessa kasvavan Metsälän aluieita ja Töölön metrohan on näiden alueiden metron esiaste.Samoin pitää muistaa joidenkin vuosien sisällä tapahtuva Vantaan ja Helsingin yhdistyminen
(
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...+vantaalaisten+yhdistymishaluja/1135238662384
ja
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...kuntaliitoksen+Helsingin+kanssa/1135238621907 )
ja tarve kytkeä kasvava Tammisto ja Veromies, Aviapolis ja lentokenttä metroon. Raportin s.46 perustelee myös osuvasti, miksi Stadionin asema tarvitaan: kymmeniä tuhansia ihmisiä vetävät massatapahtumat eivät voi perustua ratikoihin. Kaunis ajatus ovat nämä 10X-vuorot, mutta niihin mahtuu joitakin satoja ihmisiä ja ne ovat tupaten täynnä. Eikö ole parempi tehdä metroasema stadionille, kuten on tehty Wienin stadionilla tai Münchenin messukeskuksessa.
Jos katsoo vaikkapa Tukholman tai Wienin verkkoa, voi havaita, kuinka linja-autot esikaupungeista tukeutuvat raideliikenteeseen. Luonnollisesti ratikoitakin tarvitaan, mutta samaan nopeus -ja tehokkuustasoon niillä ei päästä. Nykyisillä järjestelyillä Pasilan saavuttaminen vaikka lentoasemalta tai Torpparinmäestä on tuskien taival, vaikka kehärata onkin erittäin tärkeä askel kohti raideliikenteeseen tukeutuvaa kaupunkia.
Helsinki kasvaa ja kehittyy Itämeren yhtenä keskuksena ja niin myös Helsingin liikennejärjestelyt. Töölön metro on osa alueellista raideliikennejärjestelmää ja Helsingin seudun tulevaisuutta.
http://www.hel.fi/static/public/hel...C14DA19FE3/Toolon_metro_raportti_29052008.pdf
http://www.hel.fi/static/public/hel...TRON_ALUSTAVA_YLEISSUUNNITELMA_JA_VARAUTU.pdf