Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Helsingin kaupunginvaltuustossa on hyväksytty ponsi, eli edellytetty, että Pasilan metroaseman rakennusvaiheessa selvitetään myös linjaus Sörnäisiin/Kalastamaan. Näin ollen kantakaupungin itä- ja länsipuolen metroasemat muodostaisivat ympyrälinjan. Ympyrälinjan lenkki saattaisi Pasilasta kulkea Kumpulan aseman kautta Vallilaan ja edelleen Sörnäisiin/Kalasatamaan. Itse kannattaisin linjausta Pasilasta suoraan Vallilaan ja edelleen Sörnäisiin.Viikkiin pääsisi parhaiten Arabian kautta. Ei kai Töölöläisillä niin kova hinku ole Viikkiin päästä?
Laakson sairaalan liepeille, Lääkärikadulle mahtuu useita uusia taloja. Myöskin Meilahden sairaalan takana on rakentamattomia tontteja, joissa nyt on HYKSIN työsuhdetaloja. Tilaa löytyy kyllä aina talolle jos kahdellekin, kunhan oikein syynätään. Mutta on totta, että Pasilaan on nousemassa kokonainen uusi kaupunginosa ja uusi keskusta.
No mutta, tämä ei itseasiassa ole kovin huono idea. Metro voisi tarvita pikalinjan keskustan läpi itä-länsi suuntaan, Kalasatama - Pasila - Töölö - Kamppi säästäisi muutaman minuutin kunhan välille ei laiteta muita asemia. Vielä parempi olisi Itäkeskus - Pasila, jolla aikasäästö esim. Sipoon suunnasta olisi huomattava.Helsingin kaupunginvaltuustossa on hyväksytty ponsi, eli edellytetty, että Pasilan metroaseman rakennusvaiheessa selvitetään myös linjaus Sörnäisiin/Kalastamaan. Näin ollen kantakaupungin itä- ja länsipuolen metroasemat muodostaisivat ympyrälinjan. Ympyrälinjan lenkki saattaisi Pasilasta kulkea Kumpulan aseman kautta Vallilaan ja edelleen Sörnäisiin/Kalasatamaan. Itse kannattaisin linjausta Pasilasta suoraan Vallilaan ja edelleen Sörnäisiin.
Yllä mainituista syistä, matkustajien määrä jotka vaihtaisivat Pisarasta Töölöön metroon olisi todella pieni.Mielestäni Ooppera/Töölöntori on paljon tehokkaampi vaihtoasema. Siellä Pisarasta pääsee myös kaikkiin Töölön raitiolinjoihin.
Kyllä niille taloille on ihan koko tontit kaavoitettu. Loppu on keskuspuistoa.Lääkärinkadulle on tulossa niitä villoja, mutta siinä on kyllä lääniä rakentaa enemmänkin.
hmm, laitan tämän linkin tähän ketjuun kun en löytänyt muutakaan sopivaa, hieman vanha mutta ajankohtainen.
Tekniikka ja talous: Pääkaupunkiseudulle suunnitellaan kiskoja miljardeilla
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article59819.ece
Itse en olisi sitä vastaan jos toinen metrolinja olisi ratkaisultaan nykyisestä metrosta poikkeava. Se kuitenkin on selvää että Töölössä rakennetaan maan alle kaikki uudet nopeaksi suunnitellut radat.
Älkää puskeko hidastelevaa katuratikkaa joka väliin. Helsingissä raitioliikenne on myös voimakkaassa kehityksessä.
Kyllä. Koska sekä esittelijöille, suunnittelijoille että lautakunnalle oli täysin selvää, että ei keskusteltu Töölön metron rakentamisesta vaan siitä, miten Keski-Pasilaa voidaan rakentaa siten, ettei se estä Töölön metroa - vaikka sille onkin monta muuta estettä.Antero, oliko tää parkkihalli-idea esillä kslk:ssa?
Näin yleisellä tasolla, jos niiden täydellisten valoetuuksien järjestäminen raitoivaunuille keskikaupungilla olisi helppoa, niin ne olisi järjestetty jo. Helsingissä on se ongelma että katuverkko ei vedä samalla tavalla kuin keski-europpalaisissa suurkaupungeissa joissa raitioliikenne on pystytty järjestämään nopeammaksi. Syitä on monia, mutta keskeisin on se, että Helsingistä puuttuu sellaisia 8-kaistaisia valtakatuja joita pitkin autoliikenne ohjataan keskustaan, niinikään puuttuvat maanalaiset kadut. Helsinki sijaitee ahtaalla niemellä jolla ei ole suurentamisvaraa, ja jonne on sekä idästä että lännestä tultava siltoja pitkin.Jos Pasilan yhteyksiä Töölön pidetään nyt huonoina tai peräti kehnoina, niin palvelun nopeuttaminen onnistuu huomattavasti helpommin, nopeammin ja pienemmin kustannuksin kuin metrolla. Täydet valoetuudet ratikalle eurooppalaiseen normaalitapaan, ja metro ei koskaan päihitä ratikkaa palvelun nopeudessa.
Miksi sitten pendolinoja on tilattu lisää Karelian Trainsin Helsinki-Pietari -liikenteseen, jos ne ovat niin huonoja?Rautatiepuolella ei ole nähty jlf-keskustelijoiden vastaavaa pendofanaattisuutta. Liikennemuoto on nyt sillä tasolla missä se on ollut jo yli kymmenen vuotta, eikä sitä näytetä kehitettävän eteenpäin, vaan koetetaan vain elää tuon 90-luvun alun huumassa hankitun teknisesti hankalan kaluston elinkaari loppuun jollain tavalla ja vuosivuodelta huomaamattomasti takapakkia ottaen. Ehkä niistä joskus otetaan 1.lk pois ja pannaan Rauman Rautatien paikallisliikenteeseen pariksi loppuvuodeksi (eli moottorikaluston [pl. Sm1/Sm2] toteutuneella ikäjanalla siis ensi vuosikymmenellä?).
Nämä metrofanaatikot Sebastin ja kumppanit lienevät niin nuoria, että he laskevat sen varaan että he tulevat joskus, kenties työikäisinäkin, itse matkustamaan noilla uusilla metrolinjoilla. Itse uskon kanssa , että jonkinlainen maanalainen raideyhteys tullaan rakentamaan Töölön suuntaan keskustasta, mutta onko se nimenomaan metro, pisara, vai tunnelillaterästetty ratikka en osaa ennustaa, ja milloin se lopulta rakennetaan on hiekassa kirjoitettu. Joka tapauksessa taidetaan olla niin vanhoja siinä vaiheessa, että sillä ei ole niin suurta merkitystä. Se tulee hyödyntämään lapsiamme ja lapsenlapsiamme kun itse maataan jossain vanhainkodissa tai kroonikko-osastolla.Helsingin sisäisessä paikallisliikenteessä kai pitää olla myös tällainen "pendofanaatikkojen alalohko" ja he tuputtavat kortteliliikenteeseen epäkelpoa suurnopeusrataansa nimikkeellä Metrô.
Muuten totean aiemmin esitetyistä metron perusteluista ja rengasmetroideoista ym. vähän Temen tapaan, että nykyisellä konseptilla haarat ja renkaat ovat täysiä mahdottomuuksia. Paitsi tietenkin louhimalla nykyisten metrotunneleiden rinnalle toiset samaan suuntaan vievät tunnelit sekä tuplaamalla kaikki asemat. Ja tämähän se vaikuttaa todella älykkäältä samaan aikaan, kun kehutaan ”säästämistä” siitä, että lyhennetään metrojunia eli vähennetään radan kapasiteettia.
Rengasmetro ei edellytä uusien tunneleiden ja asemien louhintaa olemassa olevien rinnalle. Samojen ratojen ja laiturien käyttö on mahdollista.