Talviliikenne 2012-13

On näemmä sitten päreiden kanssa mokattu tällä kertaa oikein kunnolla. Vai onkohan niin että tilaajalta tulleet ohjeet ovat mutkien kautta liikennemerkkitoimistolle mennessään kokenut jonkinlaisia tahattomia muutoksia? :)

Päreiden suhteen kaupungista löytyy muutenkin hauskoja yksityiskohtia, mm. Lentävänniemessä ilkivallan takia viime syksynä uusittu Soirotien pysäkki länteen päin on tietääkseni edelleen ainoa, mistä löytyy myös Y35:n päre!
 
Ja onkohan myös Länsi-Hervanta ainoa paikka, mistä löytyy linjan Y23 päre? Tuleekohan myös linjalle Y21 päreet, sillähän on 3 lähtöä ja linjalla Y17 vain 2! :lol: Jossain oli myös linjan Y1 päre(itä).
 
Näemmä tuo Soirokatu ei enää sitten olekaan ainoa pysäkki jossa on Y35:n päreet. Vaihto-operaatio on tänään edennyt länteen, ja ainakin Lielahden aseman pysäkille oli puolen päivän aikoihin nousemassa neljästä linjasta (7, 16, 21, Y35) ilmoittava pysäkkitolppa. Ylöjärvelle suuntaavista linjoista (80-86) siinä ei tietenkään näyttänyt olevan mitään mainintaa.

Jännittävää nähdä ryssitäänkö homma Tesomankadulla 21:n osalta, se kun ajelee siellä totuttua suuntaa nähden toisinpäin...
 
Näemmä tuo Soirokatu ei enää sitten olekaan ainoa pysäkki jossa on Y35:n päreet. Vaihto-operaatio on tänään edennyt länteen, ja ainakin Lielahden aseman pysäkille oli puolen päivän aikoihin nousemassa neljästä linjasta (7, 16, 21, Y35) ilmoittava pysäkkitolppa. Ylöjärvelle suuntaavista linjoista (80-86) siinä ei tietenkään näyttänyt olevan mitään mainintaa.

Y-linjojen piilottamismuoti on näemmä loppumassa, aiemminhan niitä ei Jolin mielestä kannattanut merkata pysäkeille, koska "reitit voivat myöhemmin muuttua".

Jännittävää nähdä ryssitäänkö homma Tesomankadulla 21:n osalta, se kun ajelee siellä totuttua suuntaa nähden toisinpäin...

Tesomankadulla oli jo alkuviikosta vaihto-operaatio tehtynä, ja ihan ihan oikein ainakin länteen päin ajettaessa päreet: 1 KALKKU, 18 HAUKILUOMA, 21 TURTOLA, 36 MYLLYPURO.
 
Tänään näkyi lähes kaikkialla olevan Y35 päreet, ainakin Tuulensuussa ja Pyynikintorilla, molempiin suuntiin. Hervannan valtaväylän linjan 5 päreet on laitettu nyt oikeille paikoilleen. "Y17 Vehmainen" kummittelee edelleen. Kaikki muutkin päreet on varmaan laitettu, tosin osalla linjan 13 pysäkeistä luki "13 Ikuri" ja "13 Lamminpää". 25:n pysäkit näyttää Tahmelaa ja 21:n Tesomaa. 36:n päreet on laitettu myös.

Pysäkkinäyttö pyörittää tekstiä "Talviaikataulut tulevat voimaan 13.8. Osalla reiteistä tapahtuu muutoksia." (en muista tarkkaan, mutta jotenkin näin), aina pysäkeiden väleillä välilä.
 
Ilahduttavaa oli huomata aikataulukirjaa pikaselatessa, että linjan 7 lähtöjä aikaistetaan Siivikkalasta 12 minuutin verran.
Nyt jos on halunnut vaikka kulkea klo 06:30, 07:00 tai 07:30 Helsinkiin meneviin pikavuoroihin, on tarvinnut lähteä tolkuttoman aikaisin, sillä vanhoilla aikatauluilla auto oli vasta keskustorilla silloin kun jatkoyhteys olisi lähtenyt linja-autoasemalta.

Muutenkin tuo 7:n ja 16:n aikataulu vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta yhdistelmältä. Joskohan peräkkäinajo edes vähän vähenisi.
 
Y-linjojen piilottamismuoti on näemmä loppumassa, aiemminhan niitä ei Jolin mielestä kannattanut merkata pysäkeille, koska "reitit voivat myöhemmin muuttua".

Joku voisi myös kertoa, miksi Y35 ylipäätään kantaa tuota Y-kirjainta numeronsa edessä. Y-linjathan ovat yleensä joko jotain hiljaisen ajan liikenteen reittejä (esim. Y28) tai sitten yksittäisiä lähtöjä, jotka kutakuinkin noudattelevat jonkin vakilinjan reittiä (Y2, Y17 jne.). Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mitään "päälinjaa" 35 ole koskaan ollutkaan. Y35 on kulkenut jo monta vuotta ja melko lailla vakiintunut reittinsä ja vuorotarjontansa osalta. Jos sen jostain syystä täytyy olla Y-linja, niin kai sitten samalla logiikalla myös 39 (jonka tarjonta on kolme lähtöä yhteen suuntaan, siis paljon vähemmän kuin Y35:llä) pitäisi olla nykyään Y39.

Aivan toisesta asiasta vielä. Näemmä Lahtomäenkadulta on sitten "suunnanmuutoksen" yhteydessä poistettu kaikki pysäkit. Kaupunkiin päin linjoilla 19 ja 29 matkustavat saavat siis kävellä Aitolahdentien varteen.
 
Joku voisi myös kertoa, miksi Y35 ylipäätään kantaa tuota Y-kirjainta numeronsa edessä. Y-linjathan ovat yleensä joko jotain hiljaisen ajan liikenteen reittejä (esim. Y28) tai sitten yksittäisiä lähtöjä, jotka kutakuinkin noudattelevat jonkin vakilinjan reittiä (Y2, Y17 jne.). Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mitään "päälinjaa" 35 ole koskaan ollutkaan. Y35 on kulkenut jo monta vuotta ja melko lailla vakiintunut reittinsä ja vuorotarjontansa osalta. Jos sen jostain syystä täytyy olla Y-linja, niin kai sitten samalla logiikalla myös 39 (jonka tarjonta on kolme lähtöä yhteen suuntaan, siis paljon vähemmän kuin Y35:llä) pitäisi olla nykyään Y39.
Tämä on historiallinen jäänne, vrt. http://jlf.fi/f15/862-tkl-vuorot/

Toisaalta Y35 on aivan eri linja kuin 16.
 
Sinänsä en olisi yllättynyt, että linja 21 on varmaan ollut alkaneen viikon suuriin kompastuskivi. Esimerkiksi Pyynikintorin katoksessa 0028 eikä myöskään parempitaululla ollut ko linjaa ollenkaan, kuten kuvat kertovat.

Sattuipa heti 21:n aloituspäivänä niin, että Pyynikintorilta tulikin kyytiin kaksi 21:een menijään jotka autoon noustessaan virkkoivat, että ainiin, tää meneekin tästä nykyisin eikä enää käänny tuonne (Mariankadulle). ja kun huomasivat auton ryhmittyvän Sepänkadulle, tulikin kiire poistua kyydistä ja painella takaisin Pirkankadun varteen. Tuskin olivat ainoat, jotka olivat pihalla. Itsekin piti tarkistaa vielä aikataulukirjasta reittikuvaus, ettei se vaan vahingossakaan ollut laitettu Hämeenpuistoa pitkin meneväksi, kun linjasta kertovaa pärettä ei tosiaan pysäkissä ollut.

Linjalla 13 on nyt Lamminpäässä vähän hassu tilanne, kun Lamminpäähän mentäessä on ränsistynyt pysäkkikatos Pänninsaarenkadulla, mutta keskustaan ei. http://goo.gl/maps/GWMN9

Tampereen uudesta informaatiojärjestelmästä kertoneessa ketjussa tuli ihmeteltyä tuikitarpeaa näyttötaulua Metson edustalla, jossa kaikki vuorot menevät Pyynikintorille. Nyt tätä näyttätaulua ei enää ollut (liekö ollut aikoihinkaan, kun sen järkevyys on ymmärretty).

Keskustorin pysäkkijärjestelyistä varmaan löytyy sitten niin asiakas- kuin kuljettajanäkökulmaa. Ainakin tilanne, jossa linjat 1, 7 ja 26 tulevat samanaikaisesti pysäkille ja kahdessa autossa on kuljettajanvaihto, ei välttämättä ole kovin ideaali tilanne. Ainakin linjan 2 pysäkki tuntui olevan kaikkina kellonaikoina hukassa asiakkailta.
pareet.jpg parempi.jpg
 
Linjalla 13 on nyt Lamminpäässä vähän hassu tilanne, kun Lamminpäähän mentäessä on ränsistynyt pysäkkikatos Pänninsaarenkadulla, mutta keskustaan ei. http://goo.gl/maps/GWMN9
Hassu tilanne on hassu tilanne vain vuoden loppuun asti, sen jälkeenhän 13 jatketaan Ylöjärvelle, joten katoksen olemassaololle on edes jokin syy. Toki olisi parempi, jos katos olisi toisella puolella, mutta romukatosta ei kannattane siirtää.
 
Minkälaisia havaintoja on uusien linjojen kuormituksista? Ovatko länsi-tamperelaiset jo oppineet 21:n? Entäs 13, 18 ja 36?
 
Aivan toisesta asiasta vielä. Näemmä Lahtomäenkadulta on sitten "suunnanmuutoksen" yhteydessä poistettu kaikki pysäkit. Kaupunkiin päin linjoilla 19 ja 29 matkustavat saavat siis kävellä Aitolahdentien varteen.

No nyt on Lahtomäenkatu saanut pysäkin, nimenä "Lahtomäenkatu 7". Olen tyytyväinen. :)
 
Minkälaisia havaintoja on uusien linjojen kuormituksista? Ovatko länsi-tamperelaiset jo oppineet 21:n? Entäs 13, 18 ja 36?
Kyllähän noissa tuntuu palvelutaso osuneen ihan kohdalleen. Jopa tuota 21:tä olen kuullut linjan kyydissä kehuttavan, kun sillä pääsee kätevästi palveluiden ääreen - jos ei siis keskustaan asti halua mennä.

Jos jotain haluaisin vielä parantaa, laittaisin tuolle 21:lle ensi talveksi 7 autoa ja 20 minuutin vuorovälin. Hiljaisempaan aikaan toki sitten kuten nytkin. Mutta voisikohan linjan jopa laittaa tässä tapauksessa kilpailuun? Se tuskin lähitulevaisuudessa kuitenkaan reitiltään muuttuu...
 
Viimeksi muokattu:
Jos jotain haluaisin vielä parantaa, laittaisin ensi talveksi linjalle 7 autoa ja 20 minuutin vuorovälin. Hiljaisempaan aikaan toki sitten kuten nytkin. Mutta voisikohan linjan jopa laittaa tässä tapauksessa kilpailuun? Se tuskin lähitulevaisuudessa kuitenkaan reitiltään muuttuu...

Eikös seiskaa ollut tarkoitus jatkaa Kurikan kautta Pirkkalan keskustaan samassa yhteydessä, kun 16 alkaa liikennöidä Pirkkalaan eli 1.7.2014? Tällöin 11 korvaa seiskan nykyisen palvelun Sarankulmassa, ja ykkönen ajaa Pereen.
 
Takaisin
Ylös