Talviliikenne 2012-13

Talven autokiertolistoista tarkistettuna tuo 28:n 7:20 lähtö Sorilasta todellakin ajetaan tuplalähtönä.

Tuplalähtöä ei kuitenkaan tarvitsisi merkitä aikatauluun tuplana, koska se tieto ei tuo matkustajalle lisäarvoa. Tämä mahdollistaisi sen, että tuplalähtöä ei tarvitsisi ajaa hiljaisilla viikoilla kuten joulun ja uuden vuoden välissä mutta nyt aikataulumerkintä sitoo ajamaan tuplalähdön joka arkipäivä.

Tuplalähtö tuo myös sen edun, että autot voivat ohitella ja toisiaan ja poimia matkustajia noin joka toiselta pysäkiltä, huomattavasti nopeuttaen ajoaikaa keskustaan.
 
Tuplalähtöä ei kuitenkaan tarvitsisi merkitä aikatauluun tuplana, koska se tieto ei tuo matkustajalle lisäarvoa. Tämä mahdollistaisi sen, että tuplalähtöä ei tarvitsisi ajaa hiljaisilla viikoilla...
Tai sitten niin, että aikataulussa käytettäisiin merkintää 'Kp' tai 'Koulup' matkahuollon tapaan. Siten voidaan yhden lähdön osalta säästää noin neljän viikon ajot. Kustannussäästöhän sekin olisi ja varmaan onnistuisi vielä...
 
Tuplalähtöä ei kuitenkaan tarvitsisi merkitä aikatauluun tuplana, koska se tieto ei tuo matkustajalle lisäarvoa. Tämä mahdollistaisi sen, että tuplalähtöä ei tarvitsisi ajaa hiljaisilla viikoilla kuten joulun ja uuden vuoden välissä mutta nyt aikataulumerkintä sitoo ajamaan tuplalähdön joka arkipäivä.

Tuplalähtö tuo myös sen edun, että autot voivat ohitella ja toisiaan ja poimia matkustajia noin joka toiselta pysäkiltä, huomattavasti nopeuttaen ajoaikaa keskustaan.

Kun en tunne tätä uudempaa Parempi-järjestelmää (joissain yhteyksissä myös IJ2010:nä mainittu), niin voisin kuvitella, että ainakin pysäkit, joissa on seuraavat vuorot kertovia näyttötauluja, tuosta tiedosta tuskin olisi haittaa, etenkin jos tupla-auto kerkee jäämään pahasti myöhään tai menemään reilusti edellä varsinaisesta vuorosta. Esim Sorila-Tays alkaa olla jo sellainen matka, että vaikka lähdöt triplattais, voi olla hyvin epätodennäköistä, että autot saapuisivat samaan aikaan Taysin pysäkille.
 
Nämä tuplattavat lähdöt on vissiinkin sitten ne samat joihin joulun jälkeen kierrätettiin aina linjan 16 nivelkalustoa ajamaan muutama lähtö Sorilasta keskustorille.
Nyt alkavalla talvikaudella tilaaja ei enää yhteisestä sopimuksesta nivelliikennettä osta ollenkaan.
 
Nyt alkavalla talvikaudella tilaaja ei enää yhteisestä sopimuksesta nivelliikennettä osta ollenkaan.
Tarkoittaako tämä sitä, että nivelbussien aikakausi Tampereen paikallisliikenteessä on päättynyt vai sitä, että nivelet ajetaan loppuun telien hinnoittelulla?
 
Niveliin liittyen, olen aika varma, että Volvo 7000A:t vielä jatkavat, mutta #407 ei välttämättä enää syksyllä palvele.
Mahtaisiko asuntomessut olla viimeinen näyttämö ko autolle. Ainakin vielä kesäkuussa ko #407 oli heittämässä eräänä päivänä Särkänniemen parkkipaikkakuljetuksia.
 
Tarkoittaako tämä sitä, että nivelbussien aikakausi Tampereen paikallisliikenteessä on päättynyt vai sitä, että nivelet ajetaan loppuun telien hinnoittelulla?
Ei ole vielä päättynyt. Talvikaudelle liikennemäärä nousee sen verran, että jokainen nyt olemassa oleva auto tarvitaan. Eli niveliä käytetään joko telien tai jopa 2-akselisten (siellä missä ajaminen niillä järkevästi käy) sijaan vielä jonkin aikaa linjoilla. Toki ne pyritään pitämään lyhyimmissä autokierroissa.

Niveliin liittyen, olen aika varma, että Volvo 7000A:t vielä jatkavat, mutta #407 ei välttämättä enää syksyllä palvele.
Mahtaisiko asuntomessut olla viimeinen näyttämö ko autolle. Ainakin vielä kesäkuussa ko #407 oli heittämässä eräänä päivänä Särkänniemen parkkipaikkakuljetuksia.
Ym. syystä myös 407:n on tarkoitus talvikaudella lähteä linjalle. Niveliä ajetaan sen aikaa kun ne järkevillä kustannuksilla ja ilman isompaa remonttia menevät. Ensimmäisenä poistolistalla on autot 628-634. Tokihan tähän voi muutoksiakin tulla.
Kaikki asuntomessujen parkkipaikkakuljetukset on tarkoitettu ajettavan 200-sarjan Scaloilla.
 
Talven pysäkkikartoista käy ilmi, että Keskustorilla linjojen pysäkit on laitettu joltain osin uusiksi. Otetaanpa muutama esimerkki:

Itään päin:
  • linjan 2 pysäkki siirtyy pysäkiltä K pysäkille F
  • Linja 22 puolestaan siirtyy linjan 2 tilalle pysäkille K
  • 19 ja 29 siirtyvät puolestaan pysäkille G
  • 36 (luonnollisesti) 26:n kanssa samalle pysäkille H

Länteen päin:
  • 25 siirtyy pysäkille D
  • 26 puolestaan pysäkille B
  • 17 pysäkille C

Torialue:
  • 37 siirtyy linjan 20 kanssa samaan laituriin O

Toivottavasti noista muutoksista infotaan ensi viikon aikana, varsinkin kakkosen siirtyminen torialueen päästä toiseen on sen verran merkittävä, että ei voida vain tukeutua pysäkkikarttaan sanoen "lukeehan se siellä". Hyvä asia kuitenkin on, että Kalevantien autot (13 ja 22) saadaan lähtemään samalta laiturilta. 23 löytyy myös ihan vierestä.

Linjalle 3 on lisäksi merkattu karttaan sen käyttämiksi pysäkeiksi sen nykyään käyttämät laiturit I ja P. Noinkohan on, että linja aiotaan pysyvästi pitää nykyisenkaltaisena siihen asti, kunnes Koskipuiston risteysremontti valmistuu, ja linja voidaan ohjata kääntymään suoraan Hämeenkadulta Hatanpään vt:lle.

Palvelutaso parantuu myös huomattavasti Teiskontien suunnalla, kun ennen yöaikaan torilta yhtaikaa lähteneet 16 ja Y28 lähtevät porrastetusti puolen tunnin välein; 16 xx.10 ja Y28 xx.40. Samoin porrastus on tehty länteen 1 ja 18:lle, josta täällä onkin jo aiemmin mainittu. Kalevantien suuntaan liikennöidään edelleen käytännössä peräkkäinajona.
 
Viimeksi muokattu:
Linjalle 3 on lisäksi merkattu karttaan sen käyttämiksi pysäkeiksi sen nykyään käyttämät laiturit I ja P. Noinkohan on, että linja aiotaan pysyvästi pitää nykyisenkaltaisena siihen asti, kunnes Koskipuiston risteysremontti valmistuu, ja linja voidaan ohjata kääntymään suoraan Hämeenkadulta Hatanpään vt:lle.
Toivon kyllä, että linjan 3 eteläpää vaihtuu joksikin muuksi kuin mitä se nyt on. Lahdesjärvelle ajetaan viikonloppuisin hukka-ajoa, jota palvelee linja 5 riittävän hyvin. Nirvanmäeltä ei ole liian pitkä matka linjan 21 varteen, joten olisiko joku työmatkaliikenteen linja löydettävissä heilurin toiseksi pääksi? 31 voisi olla hyvä pari, jos se kulkisi Salhojankadun kautta ja puolen tunnin välein.
 
31 voisi olla hyvä pari, jos se kulkisi Salhojankadun kautta ja puolen tunnin välein.
Siinä tapauksessa linjalle riittäis hyvin 90min kierrosaika ja 3 autoa, eli olisi periaatteessa edullinen ratkaisu. Mutta entäs Petsamon linja, mihin se jatkais sitten lännessä vai kääntäiskö torilla?
 
Siinä tapauksessa linjalle riittäis hyvin 90min kierrosaika ja 3 autoa, eli olisi periaatteessa edullinen ratkaisu. Mutta entäs Petsamon linja, mihin se jatkais sitten lännessä vai kääntäiskö torilla?
Ylempänähän visioin jo, että Särkänniemeen. Särkänniemellä on strateginen tavoite laajentaa toimintaansa ympärivuotiseksi ja Onkiniemeen ollaan perustamassa Luovien alojen keskusta (oksymoroni, mutta silti).
 
Postiluukusta aikataulukirjan kanssa sujahtanut Sinisen bussin matkassa 2012 -infolehtinen tiesi kertoa, että linjaa 16 liikennöidään yöaikaankin molempiin suuntiin linjatunnuksella 16. Sinällään järkevää, koska keskustasta Lentävänniemeen päin reitti on ollut muutenkin identtinen normaaliin päiväreittiin verrattuna. Ainoa poikkeama kun on tehty paluusuunnassa.

Siltikään sanaakaan ei tuosta lehdestä löydy vaikkapa pysäkkimuutoksista, vaikka ne joidenkin linjojen kohdalla ovat erittäinkin isoja (mm. linja 2 siirtyy täysin toiseen päähän pysäkkialuetta "Sokoksen pysäkille"). Tokihan ne tuossa painetussa torialueen pysäkkikartassa ovat esitettyinä, mutta ilman mitään mainintaa pysäkkimuutoksista ei niitä kovinkaan moni ala tuosta kartasta etsimään...
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi...orin-pysakit-vaihtuvat-useilla-linjoilla.html

Ainakin tämän uutisen mukaan Keskutorin pysäkeille laitetaan tiedotteita pysäkkimuutoksista, mikä sinällään on hyvä, moni kun ei varmaan älyä etsiä tätä tiedotetta internetistä. Tai kuten Rester totesi, ei rupea lukemaan karttaa sen kummemmin.

---------- Viesti lisätty kello 16:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:19 ----------

Siltikään sanaakaan ei tuosta lehdestä löydy vaikkapa pysäkkimuutoksista, vaikka ne joidenkin linjojen kohdalla ovat erittäinkin isoja (mm. linja 2 siirtyy täysin toiseen päähän pysäkkialuetta "Sokoksen pysäkille"). Tokihan ne tuossa painetussa torialueen pysäkkikartassa ovat esitettyinä, mutta ilman mitään mainintaa pysäkkimuutoksista ei niitä kovinkaan moni ala tuosta kartasta etsimään...

Itse asiassa sivun 6 alareunassa on asiasta maininta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pysäkkipäreitä on ihan summa mutikassa laitettu: Sammonkadulla on "Y17 Vehmainen"-päreitä, vaikka linja liikennöi vain Keskustorin suuntaan.

Hervannan valtaväylällä TAYS:n suuntaan menossa (eli Keskustorille päin), on "5 Hervanta"-päreitä, vaikka kuuluisi olla "5 TAYS". Toisella puolella tietä päinvastoin, eli "5 TAYS" lukee, vaikka sieltä mennään Hervannan suuntaan.
 
Wiima sen olla pitää sanoi:
Itse asiassa sivun 6 alareunassa on asiasta maininta.

Niinpäs onkin, jotenkin vain en onnistunut näkemään sitä, vaikka koko lehtisen läpi katsoinkin. Kiitos korjauksesta! :)

Elias sanoi:
Pysäkkipäreitä on ihan summa mutikassa laitettu: Sammonkadulla on "Y17 Vehmainen"-päreitä, vaikka linja liikennöi vain Keskustorin suuntaan.

Saman huomasin tänään. Vai olisiko nämä tehty varmuuden vuoksi, jos ilmenee myöhemmin tarvetta lisätä Y-vuoro iltapäivälle tiettyjen normi-17:n lähtöjen ylikuormittuessa? Tuskin noita vahingossakaan on molempia versioita päreistä on tehty...

Nuo valtaväylän päreet on kyllä lahjakkasti asennettu väärille puolin, jopa 5:n lähtöpysäkillä Hervannasta Vuoreksen suuntaan oli ainakin vielä eilen "5 TAYS" -kyltti.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös