- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Tästä olen eri mieltä. Täytyy ymmärtää rajakustannuksen ja keskimääräisen kustannuksen ero. Keskimääräisillä kustannusarvoilla tehdään liiketoiminnan strategista suunnittelua, mutta kaupat ja tarjoukset tehdään ja tulee tehdä rajakustannusperiaatteella.
Tämä on totta, mutta jokseenkin Laten kanssa samaa mieltä, että tässä tapauksessa rajakustannukseen tuijottamisessa on omat puutteensa: Tampereen liikenteen aloittaminen täytyy tehdä nimenomaan strategisen suunnittelun näkökulmasta. Tampereen liikennettä ei vain voida aloittaa ja sitten lopettaa parin vuoden päästä, jos ja kun Helsingin liikenne kasvaa. Jos siis Allegroissa on vajaata kapasiteettia, se on melko varmasti varattu juuri Helsingin liikenteen kasvuun. Rajakustannuksin hyödynnettävä kapasiteetti on siis olemassa vain, jos oletetaan ettei liikenne Helsingissä kasva. Ja jos oletetaan, että se voidaan hyödyntää tehokkaimmin juuri Tampereella. Jos rajakustannushinnoittelua noudatetaan, silloin liikennettä pitää myös lakkauttaa yhtä kevyin ehdoin eli jos Helsingin vuorolisäyksellä saadaan eurokin enemmän voittoa kuin sillä Tampereen junalla, yhteys Tampereelle lopetetaan sillä hetkellä. Mutta markkinoinnin strateginen näkökulma ei toimi kumpaankaan suuntaan tällä tavoin.
Ja tuo mainittu Turun liikenne on juuri markkinoinnin strategisesta näkökulmasta jo huomattavasti helpompi, koska se on vain nykyisen yhteyden jatkoa. Jos Turun yhteys muodostuu ongelmaksi, on huomattavasti helpompi markkinointiviestinnässä perustella, että nyt yhteys vain katkaistaan vaihdolliseksi Helsingissä. Ja lisäksi se palvelee koko ajan sitä samaa Helsingin liikenteen kasvua.
Jos muuten tuo Tampereen Allegro kiertäisikin Riihimäen sijaan Helsingissä asti, matka olisi vain noin kolme varttia pidempi. Matka Riihimäeltä Lahteen on sama kuin Helsinkiin, joten aikaa tulee vain yksi oikoradallinen lisää. Varsinkin, kun ottaa huomioon, että Tampeelta tullessa ja Tampereelle mennessä juna voi ohittaa Tikkurilan ja Pasilan ja että päärata on 200 km/h kunnossa Riihimäki-Lahti 160 km/h:n sijaan. Tämä on ehkä tapa, jolla Tampereen Allegron voi saada helpommin liikkeelle. Saadaan suoran yhteyden edut, mutta palvelisi myös Helsingin tarjontaa. Hassulta se toki kartalla näyttää, mutta toisaalta ei muuta Tampereelta nyt Allegroon tulevien maantieteellistä reittiä ainakaan huonommaksi.
---------- Viesti lisätty kello 16:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:47 ----------
Ei Tampereella huolleta muitakaan matkustajajunia. Allegrojen kotivarikko on Ilmala ja huollot hoidetaan siellä.
Päivittäishuolto siellä on kuitenkin hoidettava, koska muuten joka päivälle tulisi siirtojuna Ilmalaan. Allegrolla kun ei voi ajaa kotimaan liikennettä. Peruste on vain markkinointiviestinnässä, mutta olisi mielestäni erittäin vahingollista, jos Venäjän-liikenteeseen nimikoidulla junalla ajettaisiin yhtäkkiä kotimaan Pendolino-vuoroja.
Ja mitenkähän nuo muutkaan varikkosiirrot hoidettaisiin, jollei junaa saa yhteenkytkettyä ajettavaksi? Pystyyköhän Pendolino pitämään aikataulunsa, jos massa kaksinkertaistetaan?
---------- Viesti lisätty kello 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:53 ----------
Mutta ei ole taloudellisesti järkevää varata runkoa esimerkiksi siihen, että viikonloppuna on yksi kahden rungon vuoropari. Ensimmäisen yhteen runkoon mahtumattoman matkustajan kustannus on todella suuri.
Mutta toisaalta: olimmehan jo laskeneet, että jo 30 matkustajalla päästään omilleen muuttuvissa kuluissa. Lisäksi pitää huomioida, mikä on pitkän aikavälin tappio siitä, että jo siitä ensimmäisestä matkustajasta alkaen myydään kaikille eioota. Sillä on negatiivinen vaikutus tulevaisuuden tuotto-odotukseen. Kyseessä on liikenne, jolle on ennustettu todella rajua kasvua. Koko konsepti perustuu siihen, että nyt sitä kasvupotentiaalia yritetään realisoida rajusti. Ainoastaan Applella on nykymaailmassa varaa laittaa kasvaville markkinoille asiakkaita jonotuslistalle. Yhden reservi-Allegron kustannus voi olla melko korkea, mutta se pitää laskea kaikkien tulevaisuuden matkustajien elinkaarituottoa vasten.