Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
En osaa vastata Elmon kysymyksiin, mutta tässä Allegro-tapauksessa peruskysymys on siinä, että nykyinen Hki-SPb -liikenne eli 4 edestakaista vuoroa päivässä tarvitsee 2 runkoa. Runkoja on ostettu 4. Allegro on nykyaikainen juna, jonka ei tarvitse olla huollettavana ja korjattavana yhtä kauan kuin se on ajossa. Siten ainakin yksi junarunko on jouten, joten sen käyttäminen aiheuttaa ainoastaan liikennöinnin kustannukset. Pääomakuluthan pyörivät käyttämättömästäkin junasta.
Toinen nyanssi on, että junat eivät ole VR-Yhtymän omaisuutta, vaan ne omistaa suomalaisvenäläinen Karelian Trains. Voihan se tietenkin ajatella vaikka niin, että kohta on kysyntää yli yhden junarungon per vuoro, ja se on ostanut 4 junaa, jotta se voi ajaa vuorojaan kahdella rungolla. Runkokohtainen käyttökustannuskin on alhaisempi kuin vuoron lisääminen, koska tuplajuna kulkee yhdellä kuljettajalla. Tämä asia saattaa selvitä, kun soittaa Karelian Trainsiin ja kysyy, miksi heillä on 4 runkoa kun tarvitaan vain kaksi.
Sitten vielä se, että Pietarin liikenne ei ole sillä tavalla yksinkertaista, että sitä väliä matkustaa jokin ihmismäärä, eikä tämä määrä muutu siitä, ajetaanko päivässä yksi, neljä vai viisi vuoroa. Tai niin, että koska Tampereelta pääsee nyt vaihtamalla tai vaikka osan matkaa bussilla, niin suorassa Tpe-SPb -Allegrossa olisi vain se määrä matkustajia, jotka nyt matkaavat vaihtaen. Nykyiset yhteydet ja niiden kysyntä eivät ole sama asia kuin 2–3 tuntia nopeampi vaihdoton yhteys. Aivan sama asia kuin miksi koko Allegro-liikenne on olemassa: Se on olennaisesti parempi palvelu kuin entiset hitaat junat, minkä vuoksi sillä on enemmän matkustajia kuin hitailla junilla. Olen itse käynyt Pietarissa hitailla junilla, lentäen ja Allegrolla. Enkä usko olevani ainoa, joka ymmärtää, miten paljon helpompaa ja nopeampaa on Allegro muihin verrattuna.
Eli ei Pietarin junaliikenteen kysyntä ole asukasmäärästä laskettava vakio, vaan tarjonnan ja kysynnän tasapainopiste. Jos Tampereelta on 10 päivittäistä bussimatkustajaa Pietariin, 3,5 tunnin suoralle junamatkalle voi silti löytyä 100 päivittäistä matkustajaa. Erona olevasta 90 matkustajasta osa ei matkusta ollenkaan, osa voi käyttää junaa vaihtamalla Tikkurilassa ja osa bussia vaihtamalla Lahdessa junaan. Osa lentää Hki-Vantaan kautta.
Antero
Toinen nyanssi on, että junat eivät ole VR-Yhtymän omaisuutta, vaan ne omistaa suomalaisvenäläinen Karelian Trains. Voihan se tietenkin ajatella vaikka niin, että kohta on kysyntää yli yhden junarungon per vuoro, ja se on ostanut 4 junaa, jotta se voi ajaa vuorojaan kahdella rungolla. Runkokohtainen käyttökustannuskin on alhaisempi kuin vuoron lisääminen, koska tuplajuna kulkee yhdellä kuljettajalla. Tämä asia saattaa selvitä, kun soittaa Karelian Trainsiin ja kysyy, miksi heillä on 4 runkoa kun tarvitaan vain kaksi.
Sitten vielä se, että Pietarin liikenne ei ole sillä tavalla yksinkertaista, että sitä väliä matkustaa jokin ihmismäärä, eikä tämä määrä muutu siitä, ajetaanko päivässä yksi, neljä vai viisi vuoroa. Tai niin, että koska Tampereelta pääsee nyt vaihtamalla tai vaikka osan matkaa bussilla, niin suorassa Tpe-SPb -Allegrossa olisi vain se määrä matkustajia, jotka nyt matkaavat vaihtaen. Nykyiset yhteydet ja niiden kysyntä eivät ole sama asia kuin 2–3 tuntia nopeampi vaihdoton yhteys. Aivan sama asia kuin miksi koko Allegro-liikenne on olemassa: Se on olennaisesti parempi palvelu kuin entiset hitaat junat, minkä vuoksi sillä on enemmän matkustajia kuin hitailla junilla. Olen itse käynyt Pietarissa hitailla junilla, lentäen ja Allegrolla. Enkä usko olevani ainoa, joka ymmärtää, miten paljon helpompaa ja nopeampaa on Allegro muihin verrattuna.
Eli ei Pietarin junaliikenteen kysyntä ole asukasmäärästä laskettava vakio, vaan tarjonnan ja kysynnän tasapainopiste. Jos Tampereelta on 10 päivittäistä bussimatkustajaa Pietariin, 3,5 tunnin suoralle junamatkalle voi silti löytyä 100 päivittäistä matkustajaa. Erona olevasta 90 matkustajasta osa ei matkusta ollenkaan, osa voi käyttää junaa vaihtamalla Tikkurilassa ja osa bussia vaihtamalla Lahdessa junaan. Osa lentää Hki-Vantaan kautta.
Antero