Olet siis sitä mieltä, että lisäkapasiteettia tarvittaisiin vasta kun täyttöaste on 100%? Tuollaisella periaatteella maailman joukkoliikenteestä voisi lakkauttaa suurimman osan, hyvin harva linja kun pääsee edes 50% täyttöasteeseen vuositasolla.
Olkinukke! En minä ole tuollaista väittänyt, vaan sinä panet sanoja suuhuni. Jawahl selvitti äskeisessä viestissään aika tyhjentävästi VR-Yhtymän omat tavoitteet matkustajamäärille sekä olemassa olevan kapasiteetin suhteen niihin. VR-Yhtymän omien kasvuodotusten puitteissa on hyvin aikaa hankkia lisää junia, jos on tarvis. Raideliikennekaluston toimitusaika on noin 2 vuotta, ja jos tilataan täsmälleen samanlaista kalustoa kuin pari vuotta aiemmin, ei tarvita ihmeellisiä suunnittelukuluja ja -aikatauluja. Siksi toiseksi jos nyt ostettujen neljän Allegron kauppa on tehty kuten hyvin asiansa hoitava ostaja tekee, hankinta sisältää valmiiksi option lisäjunista. Eli Alstomilla on hyvä valmius toimittaa Allegroja lisää jos tarvitaan.
Sitten on aika turha kirjoitella arvauksia, jos niiden tueksi ei ole faktaa.
Varsinaista saippuaa! Onko tarkoituksesi sanoa jotain? Miten meistä kukaan voi kirjoittaa mielestäsi ”faktaa”, jos ainoa sinulle kelpaava fakta on se mitä VR-Yhtymä ei kerro. Tässä ketjussa on moni kirjoittanut aivan selvää faktaa jonka perusteella on syytä ihmetellä, miksi yhtä Allegro-junaa ei voitaisi asettaa Tampere–Pietari -reitille. Eikö ole faktaa, että Allegroja on neljä? Eikö ole faktaa, että nykyisten aikataulujen liikenne on hoidettavissa kahdella rungolla? Eikö ole faktaa, että yksi Allegro on maksanut 30 M€, ja se on paljon rahaa? Eikö ole faktaa, että neljän Allegron rahoituskulut maksetaan, ajetaan yhdellä Tampereelta tai ei? Yhtä hyvin faktaa ovat ne arviot, jotka puoltavat sitä, että kolmatta Allegroa ei käytetä. Ihan oikeasti, junaliikenteestä on tietoa ja ymmärrystä yllin kyllin muillakin kuin VR-Yhtymän johtajilla.
Voi nekin laskea VR:n vastustajiksi.
No on sinulla omituiset kriteerit. En asettele sanoja toisten suuhun, mutta omasta puolestani voin sanoa, että toivon VR-Yhtymän ja suomalaisen junaliikenteen menestyvän mahdollisimman hyvin. Mutta monopoliin ankkuroituminen ja salailu eivät osoita liiketoiminnan osaamista. Huoleni onkin, että yhtymässä tehdään jatkuvasti päätöksiä, jotka eivät sen menestystä edistä. Ja tämänkin ketjun kirjoitusten perusteella muutama muu on samaa mieltä.
Koska VR on osakeyhtiö, se saa toimia (lakien puitteissa) aivan niin päättömästi kuin yhtiön hallitus sallii. Ei sillä ole tässä yhteydessä merkitystä, ketä osakkeenomistajat ovat. Jos osakkeenomistajat eivät ole tyytyväisiä yhtiön toimintaan, niin yhtiön hallituksen tehtävänä on ryhtyä toimiin tilanteen korjaamiseksi. Jos hallitus ei sitä tee, voivat osakkeenomistajat vaihtaa hallituksen.
Kyllä sillä on merkitystä, ketkä ovat osakkeenomistajat. Kun yhtymä on käytännössä budjettirahotteinen eli sen toiminta perustuu valtion rahoitukseen, sillä ei ole samoja oikeuksia kuin tulorahoituksella toimivalla osakeyhtiöllä. Julkisen rahoituksen tulee perustua julkisiin ja avoimiin perusteluihin siitä, miksi rahoitusta pitäisi antaa. VR-Yhtymän toiminta voidaan jakaa tulorahoitteiseen ja julkisesti rahoitettuun toimintaan, jos halutaan pitää tulorahoitteinen liiketoiminta ja budjettirahotteinen viranomaistoiminta erillään. Jos näin ei tehdä, sitten tulee koko toiminnan olla avointa.
Minäkin olen osakkeenomistaja, koska olen Suomen kansalainen ja Suomen valtio omistaa kaikki osakkeet. Vaan eipä näytä siltä, että meno VR-Yhtymässä vaihtuu, vaikka osakkeenomistajien mieli vaihtuu eduskunnassa ja maan hallituksessa. Samat henkilöt vetävät VR-Yhtymässä samaa linjaa. Liikennettä supistetaan, kalustoa romutetaan, omistajalta vaaditaan lisää budjettirahoitusta, eikä kyetä hoitamaan edes sitä, mikä luvataan.
Tällainen on mahdollista vain sellaisilla asenteilla, joita näytät edustavan: VR-Yhtymän kritiikki ei ole ”faktaa”, yhtymän ei tarvitse kertoa ja perustella toimintaansa mitenkään. Mutta jos se jotain kertoo, se on yhtä totta kuin Jumalan sana, eikä sitä sovi epäillä. Suomessa on mielipiteen vapaus, joten saat sinäkin olla VR-uskovainen. Minä en kyllä ymmärrä, miksi.
Antero