- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Paitsi että palon leviämistä voidaan estää osastoivilla seinillä.
Eli ensin louhitaan yksi valtava luola ja sitten rakennetaan sinne seinät väliin? Mitä ihmeen etua siitä sitten on verrattuna kahteen erilliseen luolaan?
Toisaalta, kyllähän auton vieressä ja itse autoa voi hitsatakin tarvitsematta tyhjentää tankkia.
Menepä kokeilemaan hitsaamista parkkihalliin, ja saat syytteen vaaran aiheuttamista. Tällaiset riskit hyväksytään silloin, kun tiedetään, että ne ovat hallittavissa paikallisesti. Tosin en usko, että kukaan asiansa hyvin hoitava autokorjaamo lähtee vaarantamaan työntekijöidensä turvallisuutta tuolla tavalla. Omalla kotipihalla hitsaus on sitten ihan oman nahkansa vaarantamista.
Tuossa edellä jo kirjoitinkin, että yhdistetyssä parkkiluola-metrossa pitäisikin nuo varauloskäynnit mitoittaa metroaseman väkimäärälle.
Se ei poista sitä seikkaa, että pysäköintiluolan yhdistäminen metrotunneliin nostaa metrotunnelin onnettumuusherkkyyttä. Nopea evakuointimahdollisuus ei anna syytä nostaa riskitasoa. Kuten Mikko kirjoitti, pysäköintiluolat hyväksytään vain, koska vaara uhkaa vähäisempää määrää ihmisiä. Se on vielä aivan eri asia kuin evakuointikyky, joka pitää joka tapauksessa aina mitoittaa riittäväksi, riippumatta vaaraa aiheuttavista tekijöistä.
Betonipylväikkö radan ja hallin välissä ei sekään ole tekninen mahdottomuus, joka sekin hiukan hillitsee mahdollisen palon leviämistä.
Pylväikkö ei estä muun muassa palavien kaasujen leviämistä. Ja kaikki nämä ylimääräiset rakennelmasi syövät tehokkaasti sitä taloudellista etua, joka ylipäätään voisi syntyä yhden yhteisen luolan louhimisesta verrattuna kahteen erilliseen luolaan.