Ehkäpä tässä kiistellään sitten vain terminologiasta.
Mahdollisesti. Halusin kuitenkin lopulta tuoda vain yhden uuden tavan rakentaa keskusteluun. En enempää, en vähempää.
Jos betonista tai teräksestä tekee valmiin tunnelin ja tuo sen keskelle Hämeenkatua, niin ei se siitä kuitenkaan itsestään uppoa kadun alle. Katu on joka tapauksessa kaivettava auki.
Totta. Tosin pintarekentamisessa on ihan sama ongelma, joskin vähän toisella tapaa.
Cut-and-coverilla voidaan tarkoittaa tapaa, jossa tunneli rakennetaan kuopassa valmiiksi paikalleen.
Cut-and-cover on nimen omaan rakennus tapaa, jossa tehdään kaivanto. Kaivantoon sitten tunneli kaikkine tarpeineen ja lopulta se suljetaan (katetaan). Tämän jälkeen tunnelin mahdolliset tiet yms., jonka jälkeen sekä tunneli, että pinnalla olevat rakenteet ovat taas käytettävissä.
Jos tarkoitat tässä upotettavalla tunnelilla muualla valmiiksi rakennetun tunnelin tuomista kuoppaan, niin Suomen olosuhteissa silläkään ei ole yleensä odotettavissa kustannussäästöjä, koska täällä kuopan pitäminen auki ei yleensä ole hirvittävän kallista.
Se toki riippuu missä tuo tunneli sijaitsee. Sen lisäksi on myös laskettava muut mahdolliset haitat mitä rakentamisesta yleisesti ottaen tulee.
Tarkoittamani rakennustapa vertautuu lähinnä nykyaikaiseen elementtirakentamiseen. Eli yksikertaistaen. Maata kaivetaan tunnellin edellä (maalaadusta riippuen) 10-30 metrin päässä. Kun ollaan tavoite syvyydessä maahan juntataan tukipaalut, kuten rakennuksillekkin (sikäli kun se on tarpeen). Tukipalkkien varaan kaivannon pohjalle tulee tunnelin pohja elementeistä, jossa (raiderakentamistapaiksessa) kiskot jo kiinni. Sen jälkeen seinäelementit mahdollisine sähkö yms vienteineen. Seinien päälle sitten kattoelementit virroitus yms. laitteineen. Tunnelinrakennusvaiheen takana 10-30 metrin päässä ajetaan tunnellin päälle maakerros ja mahd. muut eristeet ja lopuksi asfaltti päälle. Tällöin rakentaminen etenee ikään kuin liukuhihnalla.
Menetelmän etuna on ainakin mainittava se, että kaivannon ei tarvitse olla kerrallaan kuin joitan kymmeniä metrejä, vaikka tunneli olisi valmistuessaan kuinka pitkä tahansa. Tällöin rakennusajan haitat ovat kussakin kohdin lyhytaikaisia. Samoin rakennusnopeutta voi verrata elementtitalon rakentamiseen kontra metritavarasta paikanpäällä rakennettavaan taloon.