Tätä on käyty keskustelussa moneen kertaan läpi.
Paloturvallisuussyistä raitiotietä ja parkkihallia ei voi yhdistää samaan tunneliin. Ongelma on kahtalainen: toisaalta autopalon seuraukset moninkertaistuisivat ja toisaalta raitiotiestä seuraa mm. kipinöintiä, joka voi esim. sytyttää autopalon.
Toisaalta taas autojen määrä on pienempi silloin, kun pikaratikka on samassa tunnelissa. Raitiotie ei kipinöi lämpöasteilla. Jos kuitenkin kipinöi, niin se ei ole mikään tulipaloautomaatti. Autoa voi m.m. hitsata ilman, että tankkia tarvitsee tyhjentää.
Jos parkkihalliksi tehty tunneli muutetaan raitiotiekäyttöön, siitä seuraa kuitenkin seuraavat kustannukset:
- Tunneli joudutaan lunastamaan parkkiyhtiöltä, mahdollisesti investoinnin hintaan.
Siis osa tunnelia ! Mahdollisesti parkkipaikkojen hintaan.
- Tunneliin joudutaan rakentamaan asemat joiden kustannus ei merkittävästi alene.
Asemat joudutaan joka tapauksessa rakentamaan. Siis myös parkkihalliin. Asemat söisivät tietysti parkkipaikkoja, mutta rahallahan niitä saa. Tampereen P-Hämppihanke osoittaa, että tunneli ei ole kallista nykytekniikalla tehtynä.
- Parkkihallin hätäpoistumistiet ja normaalit kulkutiet eivät riitä raitiotien tarpeen.
Eli ne pitäisi ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Miksi sitten parkkihalliin investoidaan? Tamperelaiset yritykset investoivat pysäköintiin, koska uskovat tutkimustiedon vastaisesti esim. 75% asiakkaista tulevan autolla. Todellinen osuus on tutkimusten mukaan pikemminkin 30-35% luokkaa.
Ei, vaan siksi, että tamperelaiset yritykset uskovat, että automarketeissa asioivat vaihtaisivat keskustaan. Tuskinpa vaihtavat.
Aivan yhtä hyvin Tampereen kaupunki voisi periä keskustan yrityksiltä maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen kehittämismaksun pikaraitiotien rahoitukseen.
Mutta silloin yritykset joutuisivat pikaratikan maksumieheksi, joka näkyisi kuluttajahinnoissa. Automarketti pystyy myymään halvemmalla, kuin keskustaan tungettu kauppa.
Tampereen keskustassa kuitenkin pintaratkaisu on sekä teknisesti että taloudellisesti täysin ylivertainen ja matkustajia enemmän houkutteleva, joten tunnelilla on sinällään tarpeeton spekuloida.
Mikä keskustassa on se, joka houkuttelee ? Keskustassa ei ole mitään sellaisia palveluja, mitä ei myös keskustan ulkopuolelta löydy.