Eli mitään virallista tietoa k.o. yhteyden matkustajamääristä ei ole?
Ei ole tietääkseni tällä foorumilla esitetty. Kyseinen väli olisi mielenkiintoinen, koska se on mahdollista kulkea kolmella eri kulkumuodolla (metro, raitiovaunu, bussi). Toisaalta ko. välillä raitiotie ei ole niin nopea kuin se moderneilla suunnitteluperiaatteilla olisi, kun taas metro on.
Siinä näet, että ihmiset valitsevat sen omasta mielestään nopeimman silloin, kun valita saa.
Ongelma on pikemminkin se, että ensinnäkin eri ihmisillä on eri käsityksiä siitä mikä on nopein väline. Toisekseen, ei ole realistista, että Tampereella toteutettaisiin useita päällekkäisiä järjestelmiä.
Mutta miksi tuoda ratikka jo ennestään ahtaalle kadulle, kun pinnan alla on tilaa yllin & kyllin ?
Siksi, että niin saadaan raitiotie toteutettua edullisemmin, saadaan parempi matkustuskokemus ja lyhyemmät etäisyydet määränpäihin.
Sanot seuraavaksi, että voihan yksityisautoilua rajoittaa. Niin voikin, mutta miksi lähteä sellaiseen, kun asian voi tehdä toisinkin ?
Yksityisautoilun rajoittamiseen on useita tärkeitä syitä:
- Tampereen keskustaan saadaan paljon enemmän ihmisiä (asiakkaita, työntekijöitä, asukkaita) mahtumaan jos yksityisauton osuutta vähennetään ja vapautuva tila annetaan joukkoliikenteelle, kävelylle, pyöräilylle sekä itse toimintojen laajentamiseen. Yhden auton tilaan mahtuu melkoinen määrä joukkoliikennematkustajia. Esimerkiksi parkkitalon tai parkkikellarin tilalle voidaan tehdä lisää liike- tai toimistotilaa. Yhden parkkipaikan tilalle saadaan 20-25 m2.
- Yksityisauto tuottaa enemmän päästöjä, onnettomuuksia ja melua kuin joukkoliikenne. Kävely ja pyöräily eivät tuota päästöjä ja melua.
- Yksityisauto tuottaa enemmän kustannuksia kuin korkeatasoinen kävely, pyöräily ja joukkoliikenne.
Siksi olen sitä mieltä että Suomen suurten (Helsinki, Tampere, Turku) ja keskisuurten kaupunkien (esim. Oulu, Jyväskylä, Lahti, Kuopio jne) keskustoissa yksityisautoilua tulisi voimakkaasti rajoittaa ja parantaa kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen edellytyksiä.
Käsitykseni on, että yksityisautoilun rajoittamisen hyödyt ovat paljon suuremmat kuin esim. maanalaisen raitiotien tai pysäköinnin. Yksityisautoilun rajoittaminen edellyttää kuitenkin esimerkiksi Tampereen raitiotien kiireellistä toteuttamista.
Asiaa ei voida tehdä toisin, koska keskuksiin ei mahdu merkittävästi nykyistä enempää yksityisautoja.