Päivittäistavara- ja ruoka - asiointi (yleensä n. 2-5 kertaa viikossa eli 100 - 250 kertaa / v) on aivan eri asia kuin erikoistavara-asiointi kuten vaatteet, kengät, levyt, videot, kirjat, kestävät kotitaloustavarat yms. yms, jossa asiointi on huomattavasti harvempaa ja vaihtelee enemmän kotitalouksittain. [...] Kaupunkikeskustoista päivittäistavaroita ostavat pääsääntöisesti keskustan asiakkaat ja jossain määrin siellä töissä käyvät ym. Sen sijaan ne (toivottavasti) palvelevat erikoistavarakaupassa pääosaa kaupunkiseudusta, Tampereen tapauksessa noin 30-35% markkinaosuudella.
Kauppa-asiointia koskevissa tutkimuksissa mm. Turun ja Tampereen seuduilta on havaittu, että päivittäisasioinnissa joukkoliikennettä käytetään paljon vähemmän kuin erikoistavara-asioinnissa.
Nykytilanne on, että ainakin Tampereella on asuinalueita joilla ei ole kunnollista omaa ruokakauppaa. Esim. meillä Pispalan / Hyhkyn alueella tai lähellä oli viime vuosiin asti vain kaksi pientä kauppaa (K-Tahmelan valinta ja Epilän Valintatalo), molempiin hieman liian pitkä kävelymatka ruokakassien kantamista ajatellen ja toisaalta niukahko valikoima. Jokin aika sitten Ahjolan viereen avattiin Sale, jonka sijanti on joukkoliikennettä ajatellen ideaali (vähän kaukana kylläkin meiltä), mutta valikoima on edelleen aivan liian suppea. Kuten jossain viestissä karrikoin, läheltä saa vain Coop Xtraa ja Euroshopperia.
Lähinnä valikoiman mutta myös saavutettavuuden vuoksi olen viimeiset reilut puolitoista vuosikymmentä (eli niin pitkään kuin olen omaan / oman perheen talouteen ruokaa ostanut itse) tehnyt ruokaostokseni pääosin Stockmannilla. Näin tein Turussa opiskellessa kun asuin Ylioppilaskylässä ja jouduin raahaamaan kassit bussissa. Samoin palattuani Tampereelle kun asuin Lentävänniemessä, olin töissä Hervannassa ja kuljin bussilla. (Silloinkin yhteenlaskettu kävelymatka tavaratalosta bussipysäkille ja bussipysäkiltä kotiin oli lyhyempi kuin lähikaupasta kotiin, eli valinta oli jopa täysin rationaalinen.) Sitten talouteen tuli auto, mutta jatkoimme Stockmannilla asiointia. Täydennysostoksia teemme toisinaan Sokoksella. Satunnaiset käynnit Prismassa ja CM:ssä vain vakuuttavat siitä, että valinta on oikea, jos kiinnittää huomiota ruoan laatuun. Nyt asumme Hyhkyssä ja olen töissä Hatanpäällä eli kohtuullisen lähellä keskustaa, mutta en näe että työpaikan sijainnilla on käyttäytymiseeni suurta vaikutusta. Asioisin Stockmannilla vaikka joutuisin lähtemään sinne kerran viikossa erikseen illalla työpäivän jälkeen.
Haaveilla voisi tietysti tilanteesta, jossa meillä olisi kävelymatkan päässä kauppa, jossa olisi oikea palvelulihatiski (jossa
tuoreet marinoimattomat lihat ja leikkeleet), hyvä valikoima juustoja, oikea leivostiski (ei pelkkiä dallaspullia) sekä take away deli, josta saisi valmiita annoksia mukaan (mieluiten myös sushia). Tällaisiahan näkee maailmalla, mutta ei meillä Suomessa. Sellaisessa olisi ilo asioida, varsinkin jos saisi henkilökohtaista palvelua ja kauppias vaikka tilaisi ne tavarat joita haluan, mutta joita ei ole vakiovalikoimissa.
Mutta niin kauan jos valinta lähikaupassa on tehtävä Coop Xtran ja Euroshopperin väliltä, asioin jossain muualla eli käytännössä kaupungin keskustassa. Vaivoista piittaamatta. Eli joko autolla vaikka sitten ruuhkissa taistellen tai sitten bussissa kassien kanssa.
Joukkoliikennettä suosivassa kaupunkirakenteessa päivittäistavarakauppa on omalla asuntoalueella, joukkoliikennepysäkin läheisyydessä - näin käytännön havaintojen perusteella myös Tampereella. Raitiotien palvelualueella tätä tilannetta voidaan raitiotien toteutuksen yhteydessä parantaa mm. kaavoittamalla pysäkkien yhteyteen tilaa kaupoille.
Näiden tekijöiden seurauksena joukkoliikenteessä kuljetetaan ruokakasseja varsin harvoin verrattuna päivittäisasiointikäyntien määrään. Sen sijaan joukkoliikenteessä kuljetetaan paljon muita kauppakasseja, jotka yleensä ovat suhteellisesti kevyempiä.
Lähikauppa on teoriassa hyvä ajatus ja voisi toimia, jos kaupparyhmät oikeasti kilpailisivat laadulla. Nykyiset lähikaupat (ainakin ne joista olen tehnyt käytännön havaintoja Tampereella) ovat hyvän kaupan irvikuvia.
Lisäksi on yksi tekijä, joka houkuttaa ruokaostoksille tavarataloon: samalla reissulla voi poiketa kirjakaupassa kymmenen minuutin pikakierroksella katsomassa mitä uutta mielenkiintoista sinne on ilmestynyt. Samaan palveluun eivät pysty hypermarkettien suppeat best seller -osastot tai lähikaupan lehtihylly.
Yllä olevat mielipiteet ovat luonnollisesti subjektiivisia, mutta havaintojeni perusteella uskon että nimenomaan Stockmannilla käy säännöllisesti ruokaostoksilla laatua arvostavia asiakkaita pitkienkin matkojen takaa. Nykyään moni tulee autolla, mutta jos tavaratalo sattuu sijaitsemaan työmatkan varrella ja raitiotiepysäkki olisi juuri oven edessä, niin uskon että moni tekisi ostoksensa myös joukkoliikennettä käyttäen. Ehkä ei kerran viikossa autokuormallisen verran (kuten esim. meidän perheemme nykyään) vaan pari kertaa viikossa kassillisen verran. Ja bulkki-täydennysostokset ehkä ostettaisiin helpommin kodin läheltä eri reissulla.
En todellakaan usko, että keskustan tavaratalojen ruokaosastojen asiakkaat koostuisivat yksinomaan tai edes pääosin niistä jotka asuvat itse lähistöllä keskustassa. Hypermarketeissa toki asioidaan enemmän, mutta tavarataloilla on oma asiakaskuntansa myös ruokapuolella eli niiden ruokaosastot eivät ole mitään lähikauppoja.