1. Nykyinen esitetty linjaus. Hiukan mutkitteleva, mutta monet tärkeät keskustan kohteet saatu saman linjan varrelle. Välttelee Hämeenkadulla kulkemista. Ratikat kiertäisivät Kauppakadun ja Hatanpään valtaväylän kautta.
Mielestäni tämä ehdotetu linjaus ei ole missään tapauksessa järkevä. Ja tarkoitan nyt keskustan itäpuolista linjausta enkä Hämeenkadun länsipuolta.
Mutkittelemalla Kalevankankaalle ja Sorin sillalle jäävät seuraavat (joukkoliikenteen kannalta elinärkeät) kohteet pois (lueteltuna idästä länteen):
1. Kalevan kirkko (jää kauemmaksi, kuin jos ajettaisiin suoraan Itsenäisyydenkadulle)
2. Kalevan länsipään lukuisat kerrostalokorttelit
3. Sampolan ja Sammon koulut/lukio
4. Tammelan Pallokenttä (johon myös Futiksen liigapelit pian palaavat)
EDIT: OT, mutta aivan pakko lisätä tämä: Juuri äsken tuli tieto, että 29. tai 30.8.2009 paikalla pelataan Suomen Cupin pudotuspeli ja Tampereen Derby eli Tammelan punakone
TPV vs.
TamU & satapäinen
Sinikaarti! Katsomoon mahtuu 5.000 päätä. Voi voi kun sitä ratikkaa ei vielä ole...
5. Tammelan koulu
6. Tammelan terveysasema
7. Tammelan tori ja Tammelan puistokadun houkuttelevat palvelut
8. Tammelan lukuisat kerrostalokorttelit
9. Attilan talon suuri työpaikkakeskittymä
10. Tullintorin ravintolat, liikekeskus ja Tullikamari
11. Rautatieasema (onnistunut integrointi asemaan on ehdottoman tärkeä)
12. Stockmann
13. Hämeenkadun itäpään houkuttelevat palvelut
Hieman kärsisivät vain Hautausmaa, Tampere- talo ja yliopisto. Ei jälkimmäisistä kuitenkaan merkittävästi, koska etäisyys molemmista Itsenisyydenkadun pysäkille on vain 400 m.
Muutaman minuutin aikasäästö Keskustorille pääsyyn tai (liioiteltu) tilan puute ei siis todellakaan ole peruste jättää ratikkaa linjaamatta suoralle ja matkustajarikkaalle väylälle Sammonkatu - Itsenäisyydenkatu - Rautatieasema - Koskipuisto.
Asiaa puoltaa vielä se, että Sammonkadulla on valmiit kaistat ratikalle ns. talouskaistoilla (kuten myös Teiskontiellä!).