Voisitko ystävällisesti selvittää että Rakennetaanko Helsingin verkkoon tällainen yhdysraidejärjestelmä ? Jos rakennettaisiin niin kuinka tiheästi yhdysraiteet tulisivat ? Entäs tuleeko Tampereelle sellainen (raitiotieverkosto varustettuna yhdysraiteilla ) ?
Se, tuleeko Helsinkiin koskaan tällaisia puolenvaihtopaikkoja, kuuluu toiseen ketjuun. En tiedä, onko Helsingissä suunnitteilla tällaisia, mutta olettaisin ainakin Laajasalon linjoilla tällaisia nähtävän. Jokerille tulee varmasti, muuten koko järjestelmä olisi susi.
Tällaisten paikkojen määrä riippuu vuorovälistä ja siitä, tarvitaanko niitä niin paljon, että jokainen vuoro voidaan ohjata vastaantulevaa kaistaa pitkin, vai sallitaanko vaikka kahden vaunun jonoutuminen. Tukholman Tvärbananissa on matkalla neljä puolenvaihtomahdollisuutta 11,5 kilometrin matkalla sekä molemmissa päissä luonnollisesti yhdet, ja vuoroväli tiheimmillään 10 minuuttia.
Luultavasti jokaiselle 1990-2000-luvulla rakennetulle ratikkaverkostolle on rakennettu tällaisia. Koska Helsingin raitiotiet on jo näyttänyt, miten ei kannata raitiotietä rakentaa Tampereella, olisi siis vähintäänkin idioottimaista jättää nämä rakentamatta.
Valitettavasti olemme keskustelussa samassa pisteessä. Pysähtyneen raitiovaunun taakse muodostuu jono, jonka kesto riippuu pysähdyksen pituudesta. Ei tapahdu Helsingissä päivittäin , mutta viikossa tapahtuu muutamia. Jos pysähdys sattuu usean linjan raiteilla, Helsingin koko raitioliikenne on sekaisin useita tunteja.
Minulla menee nyt ohi jotain. Mikä jono muodostuu ratikan taakse? Puhuit itse sähkökatkoksesta, tällöin on vaunut koko matkalla seis, samoin on myös johdinautot. Helsingissä tapahtuu jonoutumista, mutta jos vaivaudut lukemaan, mitä minä ja pari muuta on kirjoittanut edellä, ymmärrät, että jononmuodostus liittyy päätöksentekoon, ei kulkuneuvoon. Jos syynä on yksittäisen vaunun jääminen radalle, voidaan se kiertää poikkeusjärjestelynä puolenvaihtopaikan ansiosta. Tämä on yleistä raideliikenteessä, myös Suomessa, jossa raitioliikenteessä tätä ei vielä olla sovellettu.
Me emme olisi keskustelussa samassa pisteessä, jos lukisit, mitä sinulle on jo aiemmin monta kertaa vastattu.
---------- Viesti lisätty kello 9:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:58 ----------
Näitä keskusteluja johdinautoista sekä kiskojyristä seuranneena totean, että Salomaan kommentit ovat päteviä ja aiheellisia.
Vaikka olisikin, kun niitä toistaa kaksi kolme kertaa useassa eri ketjussa lukematta vastausta, en ymmärrä enää, mihin niillä pyritään.