Tampereella kuitenkin raskaimminkin kuormitettujen bussireittien vuoroväli on ainoastaan samaa luokkaa kuin keskivertobussireitin vuoroväli helsingissä. Kyllähän tämä seikka jossain määrin laittaa epäilemään sitä, että onko ~200 M€:n investointi ratikkaan kuitenkaan se paras tapa kehittää joukkoliikennettä Tampereella.
Muistitko ottaa huomioon sen seikan, että linjakohtainen vuoroväli on väylällä kulkevien bussien vuoroväli ainoastaan linjojen latvoilla? Tampereella on kaupungin muodosta johtuen paljon sellaisia väyliä, joilla kulkee monta bussilinjaa. Ja Hämeenkadulla kulkee suurin osa. Juuri tämä johtaa siihen järjettömyyteen, että bussit eivät pysy bussikaistalla jonossa kuin köyhän talon porsaat vaan ohittelevat toisiaan keskikaistojen kautta vuoronperään, kuin kilpaillen kuka pääsee ensiksi maaliin. On aika koomista kun yksi bussi ohittaa toisen yhden pysäkin kohdalla, ja seuraavan pysäkin kohdalla se ensin ohitettu ohittaa ohittajan. Ei mitään järkeä tällaisessa poukkoilussa. Se tuntuu matkustajasta epämiellyttävältä (kova jarrutus, yhtäkkiä veto sivulle, kaasu pohjaan ja veto takaisin toiselle sivulle), aiheuttaa vaaraa muille kadun käyttäjille eikä loppujen lopuksi hyödytä yhtään ketään.
Tämä ohittelu näkyy koomisesti myös aikataulunäytöissä, silloin kun sattuvat toimimaan ja näyttämään GPS-sijainnista laskettuja aikoja eikä pelkkiä aikataulun mukaisia pysäkkiaikoja. Joskus kaksi linjanumeroa vaihtaa yhtäkkiä paikkaa, vaikka nyt sitten 25 hyppää 13:n edelle. Hetken päästä sama 13 saattaakin hypätä 25:n edelle. Matkustaja sitten arpoo siinä, että mitäköhän sieltä ensimmäisenä tulee. Ja yrittää tarkkailla, ettei oma bussi sattumalta ohita pysäkillä seisovaa toisen linjan bussia luullen, ettei ketään ole kyytiin nousemassa.
Muuten, minua ihmetyttää jatkuvasti kuinka esim. Tampereella Pispalantorin pysäkillä, länteen päin ajaessa, suurin osa busseista ajaa suoraan katua pitkin pysäkin ohi kiertämättä pysäkkilenkin kautta. Näin siis jos kukaan ei ole jäämässä pois. Pysäkillä lienee niukasti kyytiin nousijoita, mutta mistä kuljettaja voi nähdä niin kaukaa 100 % varmasti, ettei siellä pysäkillä ketään seiso kuitenkin pyrkimässä kyytiin? Minusta pysäkkiä ei ikinä saisi ohittaa tuolla tavoin. Kun lenkki on tehty, pitää sen kautta kiertää, jotta matkustaja pystyy näyttämään pysähtymismerkin kuljettajalle inhimillisen etäisyyden päästä eikä jonnekin kauas toiselle ajoradalle päin huitoen.
Jos bussiliikennettä hoidettaisiin järkevästi, pyrittäisiin pysymään
täsmällisesti aikataulussa, ei koskaan ohitettaisi toista bussia vaan pysyttäisiin kiltisti siinä jonossa joka bussikaistalle muodostuu, eikä kuormitettaisi bussikaistaa niin monella vuorolla että näistä periaatteista ei voida pitää kiinni.