339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,496
Valitettavasti minulla ei ole lähdettä. Olisi hyvä jos joltakulta löytyisi.
Tosin täytyy ymmärtää tämän tausta. Jotkut tamperelaiset vastustajat esittävät että ratikka on liikkuva tappoväline joka niittää kadulla ihmisiä kuin kauraa. Ja siksi sitä siis pitää vastustaa.
Kun miettii ratikan massaa, sen kokoa ja sen jarrutusominaisuuksia, niin tuo väite on kansan suusta ihan ymmärrettävä. Helsingistäkin löytyy niitä, jotka noin ajattelevat, vaikka ratikka on kulkuneuvona ehkä tutumpi (ja ehkä he ajattelevatkin noin juuri siksi).
Tietyssä mielessä siinä on pointtiakin, sillä ratikka kyllä jyrää tehokkaasti alleen sen, mitä alle sattuu tulemaan. Mutta Tampereen modernin ratikan kohdalla täytyy muistaa, että jo infrassa minimoidaan se mahdollisuus, että sinne alle tulisi mitään tai ketään. Eli jos haluaa tapattaa itsensä tamperelaisen ratikan alle, niin eiköhän se onnistu, mutta kyllä siinä saa jo aika varomaton olla. Helsingissä tuo on valitettavasti paljon helpompaa. Siitä huolimatta on Anteron esittelemien tilastojen perusteella niin, että ratikalle sattuu sen potentiaalisesta vaarallisuudesta huolimatta suht vähän onnettomuuksia. Hyvä niin. Ehkä noita Helsingin tilastoja voisi yrittää tarjota sitten Treen ratikka-on-tappovehje-henkilöille.
Parempi olisi tietysti kun olisi lähdetietoja tätä väitettä tukemaan, mutta ongelma on, että muutama vastustaja kykenee kysymään kysymyksiä ja esittämään perättömiä väitteitä nopeammin kuin joukko harrastajia tai asiantuntijoitakaan kykenee niihin vastaamaan tai niitä kumoamaan, todistustaakka kun jotain syystä näyttää aina jäävän hanketta puoltavalle taholle.
Niinpä. Olet kyllä tehnyt upean työn keräämällä kaikki nuo argumentit yhteen ja vastaamalla niihin. Eikö tuota saisi Aamulehden paperiversioon? "Sata myyttiä raitiotiestä – Aamulehden lukijat vastustivat, asiantuntijat kumosivat väitteet".
Mutta kuten Variotram osoittaa, ilman akseliakin pärjää ainakin jollakin tavoin, ja ainakin riittävän alhaisissa nopeuksissa.
Melkein sanoisin, että kuten Variotram osoittaa, ilman akselia ei pärjää ainakaan mutkaisessa ja mäkisessä rataverkossa.