Mitähän, jos palattaisiin taas otsikon aiheeseen? Tamperelaisessa on juttua aiheesta, mutta en ymmärrä, miksei kukaan muu viitsi kommentoida kuin minä.
http://www.tamperelainen.fi/Uutiset/Paikallisuutiset/Paauutiset/Ratikasta-paatos-kevaalla
Tulihan tuonnekin sentään jotain kommentteja.
Minulla on hyvin vähän sanottavaa ratikan yksityiskohtaisesta linjauksesta, mutta yksi kysymys kuitenkin. On verrattu keskenään Sammonkatua kulkevaa suorempaa linjausta ja toisaalta kiertoa TAYSin kautta. Kuinka suuri on matka-aikojen ero (esim välillä Hervanta-Hämeenkatu) näissä kahdessa vaihtoehdossa? Ja kuinka tärkeänä kohteena foorumilaiset pitävät TAYSia, eli kannattaako ratikka kierrättää sitä kautta vai ei?
Olisiko mahdotonta tehdä molemmat radat ja ajattaa joka toinen vuoro toista kautta? Tietysti tuo merkitsee haarojen vuorovälin tuplaantumista, ja ellei sattuman oikusta pidempi linja ole perusvuorovälin mittainen, epätasaista vuoroväliä toiselle yhteisistä osuuksista.
Tamperelainen kirjoittaa, että ensi keväänä olisi valmiina konsulttityö, alustava yleissuunnitelma. Tarjouspyyntöasiakirjoista puolestaan ilmenee, että päätöksentekopolku olisi seuraava:
- alustava yleissuunnitelma
- yleissuunnitelma
- hankepäätös
- hankesuunnitelma
Hiukan ihmettelen tuota, sillä kun sanotaan, että varsinainen hankepäätös on tarkoitus tehdä seuraavassa vaiheessa (yleissuunnitelma), niin eikös kuitenkin pitäisi olla niin, että hankepäätös tehdään, kun hankesuunnitelma on valmis?
Jani linkkasi viestissään Aamulehden blogin, jossa on eritelty lehden ratikkaäänestyksen perusteluja. Blogissa on aivan erinomainen, Janin kokoama tiedosto, jossa on koottuna käytännössä kaikki ratikkaa vastustavat argumentit ja vastattu niihin. Tiedoston voi ladata tästä, suosittelen!
http://api.ning.com/files/lfmej0NTl...1fFrIumYVjRqxU0TZLwQjTZ/Ratikkaargumentit.xls
On mielenkiintoista nähdä, että tässäkin asiassa ihmisiä lähinnä pelottaa ja vastustus on enemmän ennakkoluuloa ja tunnetta kuin tietoa. Pari kommenttia noihin Janin kokoamiin vasta-argumentteihin:
Argumentti 24: mihin perustuu tuo, että ratikalle sattuisi hyvin vähän onnettomuuksia? Olisiko tälle jotain lähdettä?
Argumentti 30: raiteita ei tarvitse uusia edes 10-15 vuoden välein. Kaarteet ovat eri juttu, ja mitä jyrkempi kaarre, sitä tiheämpi uusimistarve. Mutta suoran radan kuuluu kestää paljon pidempään, 30 vuotta ei ole mahdoton. Olettaen tietysti, että vaunut ovat jotain muuta kuin Helsingin variotrameja, jotka kyllä syövät kiskoja minkä ehtivät.