MUTU-tuntumaan perustuvaa pohdiskelua
Mikä sitten olisi sopiva suunta Tampereen raitiovaunulle, jos ei Rauma? Ovatko Nokia ja Ylöjärvi niin lähellä, että niitä varten pitää rakentaa omat kiskot? Ratakapasiteetti varmasti riittäisi vaikka puolen tunnin välein kulkevalle raitiovaunulle. Entä onko Oriveden ja Jämsänkosken liikenne parempi hoitaa junalla vai raitiovaunulla?
Väitän, että Lentävänniemen ja Hervanta-Vuoreksen ohella esim. Sorila ja Pirkkala ovat raitioliikenteelle sopivimmat suunnat. Jos näille suunnille vedetään 10 minuutin vuorovälin ratikat, ei keskustan ainoalle raitioväylälle enää paljoa mahdu lisää liikennettä: vuoroväli olisi yhteisellä osuudella 2,5 minuuttia, joten liikennevaloetuudet kävisivät hankaliksi toteuttaa, paitsi tietenkin jos Hämeenkatu suljetaan henkilöautoilta, tai jos rakennettaisiin rinnakkainen raitiotie esimerkiksi Hämeenkadulta päästä päähän (alkuperäinen raitiotie Kauppakatu-Hämeensilta-Hatanpäänvaltatie).
Ylöjärvi, Nokia ja Oriveden suunta hoituvat minusta lähijunalla ainakin seuraavien 20 vuoden aikana näppärimmin. Junaliikenteen laiturikorkeus on 550 mm, ja raitioteillä 350 mm. Kadulla rautatiemitoituksen mukaista laituria ei pääsääntöisesti voida toteuttaa. Yhteisellä osuudella junien kanssa raitiotiet voivat toki käyttää kahden korkeuden laituria, jolla juna pysähtyy 550 mm korkealle osalle ja raitiovaunu 350 mm korkealle osalle laituria. Järjestely vain vaatii normaalia pidemmän laiturin, enkä pidä järkevänä toteuttaa sitä kaupunkialueen ulkopuolella.
Pidemmillä matkoilla puhutaan "taajamajunasta", joka on käytännössä lähijunaa harvemmin pysähtyvä nopea paikallisjuna. Tällaisille reiteille raitiovaunu on nopeus- ja turvallisuusvaatimusten vuoksi liian kevyttä kalustoa, vaikka laiturikorkeudet olisivatkin kunnossa.
Sanoisin kuitenkin, että esimerkiksi Nokia-Lempäälä-lähijunan voisi muuttaa raitiovaunuilla liikennöitäväksi esimerkiksi sen jälkeen, kun käytettävä lähijunakalusto tulee poistoikään. Eli siis joskus 2060.
---
Vaihto junasta ratikkaan onnistuu länsipäässä ainakin Lielahdessa ja Amurissa. Itäpäähän tullee jonkinlainen vaihtoterminaali "ratikka-juna" Kalevantien sillan ja laiturien väliin, tosin nykyisellään laitureille ei voi sähköistysjärjestelyjen vuoksi vetää yhdyskäytävää sillalta, vaan ratikasta junaan olisi kuljettava laituripolun kautta. Toinen vaihtoehto on, että raitiotie sittenkin linjataan Stockan kautta, jolloin vaihtopysäkki olisi Rautatienkadulla asemaa vastapäätä. Kävelymatkaa junasta ratikkaan n. 100-200 m raiteesta riippuen. Joka tapauksessa tulevaisuudessa rautatieaseman seutu alkaa korostumaan yhä enemmän etenkin Tullin alueen kehittymisen myötä, ja keskustan painopisteen siirtyminen itään onkin jo nyt todettavissa. Tämän vuoksi Tampellan kautta asemalle kulkeva lähijuna ei ole millään muotoa huono ratkaisu.
Jos lähijunaliikenne muutettaisiin kokonaan keskustan halki kulkevaksi raitioliikenteeksi, menettäisi Tampellan tiheä kerrostaloalue raideliikenteensä. Asia toki korjaantuisi vetämällä vaikkapa jokin itäsuunnan ratikkalinja länsipäässä reittiä Kuninkaankatu-Koskenniskan silta-Tampella...