- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle
Rautatietä Nokia-Tampere-Lempäälä liikennöisi raportin mukaan lähijuna 20 minuutin vuorovälillä, mikä mahdollistaa vielä Tampereen ratapihan käytön lähijunille. Laituriraiteet 6 ja 7 ovat vielä rakentamatta, näiden rakentaminen helpottanee ruuhkatuntien raidepulaa. Ehkä myös "nollaraiteen" saneeraus matkustajajunakelpoiseksi voi vielä tulla kyseeseen.
Kuntien lausunnoissa projektiin on lisäksi väläytelty lähijunalinjan pidentämistä Lempäälästä Toijalaan asti ja toisen lähijunalinjan Tampere-Orivesi-perustamista, mitkä eivät liene lainkaan huonoja ajatuksia kokonaisuuden kannalta. TASE 2025:n toimivalta vain rajoittui Tampereen kaupunkiseudulle, johon Akaan ja Oriveden kaupungit eivät kuulu.
Vanhoissa suunnitelmissa raitiotie kyllä oli keskustassa omalla väylällään (kadulla ja tunnelissa), mutta tosiaan rautatieasemalla ahtaasti kaukojunien vieressä. Rautatieasemalta Vuohenojalle olisi ollut neljä raidetta, samoin Pispalan kannaksella, kuten nykyisissä suunnitelmissa.
Taidat perustaa käsityksesi Tampereen pikaraitiotiesuunnitelmista tähän vuoden 2004 raporttiin, joka on täysin vanhentunut. Nykyisessä Tampereen seutukunnan TASE 2025-projektissa raitiotie on suunniteltu vedettäväksi rautatien kanssa samassa maastokäytävässä lähinnä Amurin ja Lielahden välillä, jos sielläkään. Jos rautatien maastokäytävään Pispalan kannaksella päädytään, joudutaan joka tapauksessa vetämään raitiotietä varten oma raidepari, jota myös lähijunat voisivat hyödyntää.Tampereen raitiovaunusuunnitelmissa on mielestäni ollut aivan yltiöoptimistisia odotuksia sen suhteen, miten paljon nykyistä RHK:n rataverkkoa voitaisiin höydyntää. Vaikka Tampereella radat ovat ehkä useimpina vuorokauden tunteina vajaakäytössä niin kuitenkin muutaman kerran päivässä siellä järjestetään 4-5 kaukojunan kokoontumisajo, jolloin ratakapasiteettia ei ole yhtään liikaa.
Rautatietä Nokia-Tampere-Lempäälä liikennöisi raportin mukaan lähijuna 20 minuutin vuorovälillä, mikä mahdollistaa vielä Tampereen ratapihan käytön lähijunille. Laituriraiteet 6 ja 7 ovat vielä rakentamatta, näiden rakentaminen helpottanee ruuhkatuntien raidepulaa. Ehkä myös "nollaraiteen" saneeraus matkustajajunakelpoiseksi voi vielä tulla kyseeseen.
Kuntien lausunnoissa projektiin on lisäksi väläytelty lähijunalinjan pidentämistä Lempäälästä Toijalaan asti ja toisen lähijunalinjan Tampere-Orivesi-perustamista, mitkä eivät liene lainkaan huonoja ajatuksia kokonaisuuden kannalta. TASE 2025:n toimivalta vain rajoittui Tampereen kaupunkiseudulle, johon Akaan ja Oriveden kaupungit eivät kuulu.
Tuppaisin olemaan samaa mieltä. Oikeastaan noissa vanhoissa suunnitelmissa RHK:n rataverkon hyödyntäminen oli aika takaperoista eli haluttiin hyödyntää juuri verkon ruuhkaisinta osaa Tampereen keskustan ympäristössä ja rautatieasemalla.
Vanhoissa suunnitelmissa raitiotie kyllä oli keskustassa omalla väylällään (kadulla ja tunnelissa), mutta tosiaan rautatieasemalla ahtaasti kaukojunien vieressä. Rautatieasemalta Vuohenojalle olisi ollut neljä raidetta, samoin Pispalan kannaksella, kuten nykyisissä suunnitelmissa.