Mikään muu massajoukkoliikenneväline ei kykene samaan huippunopeus (100km/h)-vuoroväli (20s)-suhteeseen vastaavalla turvallisuustasolla.
100 km/h huippunopeudella vaan on kovin rajatusti käyttöä kaupunkiliikenteessä. Jos oletetaan 0,8km/h kiihdytys ja hidastus (kohtuullinen maksimi jossa mummot eivät vielä kaadu - tässähän suunnitellaan nyt laadukasta joukkoliikenettä joka houkuttelee matkustajia eikä karkoita heitä), niin 100km/h huippunopeutta pääsee hyödyntämään vasta jos linjalla on kilometrin pituisia osuuksia ilman pysäkkejä, liikennevaloja tai moottoritietä jyrkempiä kaarteita.
Tässä nopea havainnollistus taulukkona:
Kiihdytysmatka 0,8m/s^2 kiihtyvyydellä
aika, s . Loppunopeus m/s . Loppunopeus km/h . matka
10 . . . . 8 . . . . . . . . . . . . 28.8 . . . . . . . . . . . 40
15 . . . . 12 . . . . . . . . . . . 43.2 . . . . . . . . . . . 90
20 . . . . 16 . . . . . . . . . . . 57.6 . . . . . . . . . . . 160
25 . . . . 20 . . . . . . . . . . . 72 . . . . . . . . . . . . 250
30 . . . . 24 . . . . . . . . . . . 86.4 . . . . . . . . . . . 360
35 . . . . 28 . . . . . . . . . . . 100.8 . . . . . . . . . . 490
Taulukon matka täytyy siis kertoa kahdella, jotta saadaan se pysähtymis/hidastuspisteiden väli, jolla edelliseen sarakkeen huippunopeutta päästään ajamaan metriäkään.
Helsingin metro, joka ei pysähdy risteykiin ja jolla on loivat kaarteet kaikkialla kulkee vain 80km/h huippunopeudella. Teknisesti se pystyisi kovempaankin, mutta sitä ei ikinä ole katsastettu tuon suurempaan nopeuteen, koska siitä ei olisi käytännössä mitään hyötyä.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:45 ----------
Tamperelaiset itse jo puhuvat kaupunkiraitiovaunusta eivätkä mistään pikaraitsikasta.
"Pikaraitiotie"-sanasta tunnuttaisiin laajemminkin oltavan luopumassa. Siis Suomessa, suomalainen käsitehän se on.
Sen sijaan on alettu puhua modernista eli nykyaikaisesta raitiotiestä. Se tarkoittaa sellaista ratikkaa, kun uusiin järjestelmiin erityisesti Länsi-Euroopassa nykyään tehdään. Siis suurikapasiteettisista, nopeista ja hyvillä etuuksilla sekä nykyaikaisella radalla varustetuista.
Muutos terminologiassa ei tietenkään tarkoita, etteikö tavoiteltaisi nopeita ratikoita. Hämäävistä etuliitteistä vaan voidaan luopua, kun kyse on kuitenkin ihan tavallisista nykyaikaisista ratikoista.