Se, että HSL kertoo kehäradan ja länsimetron nostavan lippujen hintoja, on totta. Syy näille korotuksille on kuitenkin tekninen. Aiemmin kunnat maksoivat ratahankkeet itse suoraan ja liikennelaitokselle asetettiin tavoitteeksi vain, että sen pitää kerätä puolet menoistaan lipputuloilla. Nyt rahat kierrätetään HSL:n kautta, ja sille sanotaan, että sen pitää kerätä puolet menoistaan, mukaan lukien nämä ratahankkeiden rakentamiseen käytetyt rahat, lipputuloilla. Tavallaan nykytilanne on läpinäkyvämpi, mutta joukkoliikenteen kannalta se on silti vahingollinen. Tampereella ei ole tällaista tilannetta eikä siten vastaavaa korotuspainetta lippuihin.
...
Toinen lippujen hintoihin vaikuttava juttu on sitten se, että HSL-alueen hankkeet ovat hinnaltaan aivan megalomaanisia ja kustannukset muodostuvat hirvittävän korkeiksi matkustajamääriin nähden. Länsimetro Matinkylään houkuttelee arviolta 100 000 matkustajaa vuorokaudessa ja maksaa 1,2 miljardia + varikko + vaunut. Tampereen ratikka houkuttelee reilu 50 000 matkustajaa vuorokaudessa ja maksaa 0,3 miljardia + varikko ja vaunut.