Tampereen pikaratikkahanke

Mitä järkeä äänestää tyhjää? Tuollainen valtuutettu aiheuttaa snagarilla varmaan kilsan pituisen jonon, kun ei osaa päättää mitä ottaa.
 
Onnitteluni kaikille niille, jotka ovat olleet mukana myötävaikuttamassa siihen, että Tampere saa raitiotien. Virkamiehille, konsulteille, poliitikoille ja asian parissa vaikuttaneille kansalaisille. Jokaisen panos on ollut tärkeä.

Äänestystulos 41–25 on parempi kuin suuri osa meistä taisi odottaa. Äänekkäimmistö hävisi, taas kerran.

Mitä järkeä äänestää tyhjää? Tuollainen valtuutettu aiheuttaa snagarilla varmaan kilsan pituisen jonon, kun ei osaa päättää mitä ottaa.

Höyssä on ollut ankara ratikan vastustaja, ja on varmaan sisimmässään vieläkin, mutta samalla hän on myös realisti eikä lähde taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Hän taisi lopulta jäädä omassa viiteryhmässään aika yksin. Minäkin vähän yllätyin tuosta tyhjästä äänestä, mutta ymmärrän hänen ratkaisunsa.

Lopulllinen äänestysjakauma

Kiitos kun laitoit puolueetkin mukaan. Aamulehden listassa olivat vain nimet. Kokoomus ja demarit repesivät oikein kunnolla. Oliko tässä tarkoitus olla ryhmäkurin voimassa? Jos, niin jännä nähdä seuraako tästä jotakin väärin äänestäneille.

Keskusta ei tietenkään ole Tampereella suuri puolue, mutta on se aika hassua nähdä heidät yhtenä rintamana äänestämässä hanketta vastaan, kun oma liikenneministeri on myöntänyt sille tukea.
 
Keskusta ei tietenkään ole Tampereella suuri puolue, mutta on se aika hassua nähdä heidät yhtenä rintamana äänestämässä hanketta vastaan, kun oma liikenneministeri on myöntänyt sille tukea.

Ei taida tuo porukka kokea Berneriä järin omaksi... toisaalta tuen olisi varmaan voinut Tampereelle myöntää tasapuolisuuden nimissä pääkaupunkiseudun raiderahoihin nähden vaikka Pekkarinenkin, jos olisi sattunut olla kohdalla.
 
Uutisen kommenttiosiostakin selviää, mitä mieltä moisesta idioottihankkeesta todellisuudessa ollaan.

Tähän vielä myöhäiskommenttina, että minkään uutisen mistään kommenttiosastosta ei todellakaan koskaan selviä, mitä mieltä mistään todellisuudessa ollaan. Kommenttikenttäkirjoittajat muodostavat oman tietyn porukkansa, jotka kommentoivat mitä tahansa uutista mahdollisimman raflaavasti - yleensä vastustaen uutisen käsittelemää asiaa. Se ryhmä on hyvin kaukana ihmisten todellisista mielipiteistä.
 
Onneksi olkoon Tampere!

Valtuuston kokous oli taas melkoista menoa. Huumorikliimakseista vastasivat vähemmän yllättäen persut ja maalaisliittolaiset. Punch lineissa mm. ratikan käyttäminen itsemurhiin, matematiikan peruskoulunumerot, Audi ja Venäjä.

Minun niin käy sääliksi kaikkia kuntien virkamiehiä. Fiksuja ja koulutettuja ihmisiä, jotka työkseen pyörittelevät näitä suunnitelmia ja sitten heidän työnsä tulokset annetaan sellaisten ihmisten päätettäväksi, joita ei kiinnosta perehtyä suunnitelmiin, joilla on ylenmäärin ennakkoluuloja ja vahvoja mielipiteitä. "Teit tuossa pari vuotta duunia tällaisessa ratikkaprojektissa. Laitamme työsi nyt tähän valtuustoksikin kutsuttuun lottokoneeseen, joka päättää, että meneekö suunnitelma silppuriin vain toteutukseen."

Niin että jos julkisella sektorilla on motivaatio-ongelmia tai vaikeuksia rekrytoida kaikista kyvykkäintä väkeä, niin onko yllätys?
 
Kiitos kun laitoit puolueetkin mukaan. Aamulehden listassa olivat vain nimet. Kokoomus ja demarit repesivät oikein kunnolla. Oliko tässä tarkoitus olla ryhmäkurin voimassa? Jos, niin jännä nähdä seuraako tästä jotakin väärin äänestäneille.

Tuossa päätöksessä jokainen valtuutettu sai käsittääkseni äänestää vapaasti, ainakin kokoomuksessa ja sdp:ssä. Pieni yllätys minulle oli, että kokoomus kannatti noinkin selkeästi ratikkaa, äänin 11 puolesta, 5 vastaan, 1 tyhjä. Sdp:ssä 11 puolesta, 5 vastaan eli sama jakauma. Alunperin oletin, että kokoomuksessa olisi ollut muutama vastustaja tuota enemmän. Kaikki vihreät kannattivat ratikkaa, samoin kaikki vasemmistoliittolaiset, yksi rkp:n edustaja ja yksi perussuomalainen.

41-25 on tosiaan vähän selvempi lukema kuin vielä ennen äänestystä näytti. Vielä pari kuukautta sitten kannattajat ja vastustajat näyttivät olevan melkein tasoissa, sen jälkeen Kokoomuksen ja Sdp:n epävarmat kääntyivät sankoin joukoin ratikan taakse. Kokoomuksen ja Sdp:n joukkoliikennesiipi taisi myös vähän avittaa mielipiteenmuodostusta. Toisaalta kun autoilijat jo saivat tunnelinsa, muutama valtuutettu taisi antaa nyt vaihtarina ratikkaäänen.

Hyvä päätös.
 
Viimeksi muokattu:
"Teit tuossa pari vuotta duunia tällaisessa ratikkaprojektissa. Laitamme työsi nyt tähän valtuustoksikin kutsuttuun lottokoneeseen, joka päättää, että meneekö suunnitelma silppuriin vain toteutukseen."

Niin että jos julkisella sektorilla on motivaatio-ongelmia tai vaikeuksia rekrytoida kaikista kyvykkäintä väkeä, niin onko yllätys?

Erinäisiä lottokoneita löytyy kyllä yhdestä sun toisesta yksityisestä yrityksestäkin. Niiden kokouksia ei vaan pistetä nettiin/televisioon.
 
Parhaimmat onnittelut Tampereen kaupungille että onnistuitte kaikesta purnauksesta huolimatta tehdä rohkea ja uraanuurtava päätös!

t. Rainer
 
Päätös antaa vauhtia Oulun pikaratikkahankkeeseen. Turkuun päätös tuskin vaikuttaa, siellä ollaan kallistumassa superbussiratkaisuun.
 
Gratulis Tammerfors,

nyt päästään vihdoin purkamaan vuoteen 1923 mennessä kerätty raitiotierahastokin. Neljän miljoonan markan (vajaat 1,3 miljoonaa euroa) käsittävän rahaston varoilla ei tosin saada aikaiseksi kuin noin 100 metriä kaksoisraidetta. :smile:

Onneksi ei Tampereella tehty "Stavangerit" - Norjan neljänneksi suurimman kaupungin valtuusto hylkäsi vuonna 2012 ratikan ja päättikin rakennuttaa BRT-verkoston. Tälläkin foorumilla, sekä mm. Mikko Alatalon ja Klaus Bremerin kolmisen viikkoa sitten ilmestyneessä Tamperelainen -lehdessä julkaistuissa mielipidekirjoituksissa hehkuttuja metrobusseja pidetään raitiovaunuja edullisempina. Stavanger osoittaa hyvänä esimerkkinä, että BRT-järjestelmä ei olekaan ratikkajärjestelmää kovin paljoa halvempi. Noin 25 % pienemmillä rakennuskustannuksilla saadaan siellä yhdistettyä bussien ja ratikoiden huonoimmat puolet.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta kun autoilijat jo saivat tunnelinsa, muutama valtuutettu taisi antaa nyt vaihtarina ratikkaäänen.

Turussa tuo ei toteutuisi, vaikka autoilijat saivat toriparkkinsa. Turussa tarvittaisiin aika myllerrys ensi kuntavaaleissa, jotta superbussi vaihtuisi ratikkaan.
 
Turussa tuo ei toteutuisi, vaikka autoilijat saivat toriparkkinsa.

Olen itse olen alun perin kotoisin Mikkelistä, jossa rakennettiin toriparkki. Se oli yhdessä siihen liittyvien keskustan kauppakeskusrakennusten kanssa paras kaupungin kehittämishanke ikinä. Nyt suurin osa kauppapalveluista on sisällä kauppakeskuksissa ja parkista pääsee kuivin jaloin kauppoihin. Samalla keskustan asema jykevöityi niin, että uhka Ideapark tyyppisestä keskustan tappajasta on oikeastaan kadonnut.

Minusta Turussa uhkana on erikoiskaupan siirtyminen jopa Kehätien varren kauppakeskuksiin, pitkälti joukkoliikenteen ulottumattomiin, jos keskustaan ei rakenneta lisää. Tampereella iso kauppakeskus tuli Ratinaan, joka kyllä uhkaa sekin vähän siirtää keskustan painopistettä, mutta on kuitenkin varmaan tulevaisuudessa paremmin tavoitettavissa, jos rakennetaan lisää raitiolinjoja.
 
Olen itse olen alun perin kotoisin Mikkelistä, jossa rakennettiin toriparkki.

Menee jo hieman otsikon aiheesta ohi, mutta vastaan lyhyesti: Turussa on jo toriparkki, Louhi, josta pääsee suoraan Kauppatorille, ja joka on täynnä ainoastaan parina jouluruuhkan pahimpana päivänä. Puutoriparkin rakentaminen näivytti täysin Puutorin, tori on nyt autio ja tyhjä.
 
Takaisin
Ylös