Tampereen pikaratikkahanke

^ Lisänä edelliseen, Turun Louhi-parkkiluola on louhittu kallioon ja se on suunnilleen saman kokoinen kuin Mikkelin toriparkki, 600 paikkaa. Louhea on mahdollista laajentaa edelleen kallioon. Turun Kauppatori on kymmeniä metrejä paksun savikerroksen päällä, johon parkkilaitoksen rakentaminen on kallista. Nykyisen hankkeen budjetti ei ole julkinen, mutta on puhuttu 50 miljoonan euron kipurajasta, jonka alla homman pitäisi pysyä. Mikkelin parkki valmistui 2009 ja maksoi 12,5 miljoonaa, eli oli Turun suunnitelmaan verrattuna halpa kuin saippua.
 
Kyllä raitiotie voi edelleen Turussa toteutua, ja Tampereen päätös ehdottomasti siihen myös vaikuttaa. Yksi syy miksi Turun prosessi on niin paljon jäljessä, on juurikin se, että on haluttu Tampereen näyttävän tietä.

Raitiotie ei tule koskaan olemaan lopullisesti pois listalta. Sellainen ei ole mahdollista.
 
^^ Louhi on liian kaukana Pörssistä ja Wiklundista, eikä siinä laajennuslouhinnat auta. S-ryhmä, Puolimatka ja muut torin etelälaidan kiinteistönomistajat eivät tykkää.
 
Kyllä raitiotie voi edelleen Turussa toteutua, ja Tampereen päätös ehdottomasti siihen myös vaikuttaa. Yksi syy miksi Turun prosessi on niin paljon jäljessä, on juurikin se, että on haluttu Tampereen näyttävän tietä.

Minusta Turun ratikalla on uusi mahdollisuus, jos Tampereen ratikka menestyy hyvin.
 
Kyllä raitiotie voi edelleen Turussa toteutua, ja Tampereen päätös ehdottomasti siihen myös vaikuttaa. Yksi syy miksi Turun prosessi on niin paljon jäljessä, on juurikin se, että on haluttu Tampereen näyttävän tietä.

Raitiotie ei tule koskaan olemaan lopullisesti pois listalta. Sellainen ei ole mahdollista.

Mitä turun prosessille nyt kuuluu? Superbussiselvityksen valmistumista odotellaan? Turkulaisen artikkelin löysin, jossa todettiin, että päätökseen tultaisiin aikaisintaan ensi keväänä, mutta suunnittelua jatketaan.

Sitten olettaen, että ratikka voittaa, seuraa vuoden hankesuunnitelma, joten 2018 voisi Turku olla päättämässä?
 
Sitten olettaen, että ratikka voittaa, seuraa vuoden hankesuunnitelma, joten 2018 voisi Turku olla päättämässä?

Niin kauan kun keskeisissä virkamiehissä on riittävän paljon vastaanharaajia, ratikka ei voita. Aina voidaan jatkaa selvittelyä ja selvitellä asioita sopivasti vinoon.

Minusta parasta olisi nyt unohtaa hanke hetkeksi ja odotella Tampereen valmistumista. Kuuden vuoden kuluttua tiedetään, mitä Tampereen hanke maksoi ja nähdään, kuinka suosituksi se on muodostumassa ja miten se vaikuttaa esimerkiksi asuntojen kysyntään. Silloin moni niistä asioista, jotka nyt ovat parhaimmillaankin kiisteltävissä olevia arvioita, on muuttunut faktaksi. Monen poliitikon ja virkamiehen voi silloin odottaa kääntyvän ratikan kannalle aivan itsestään.
 
Vois myös sellaisen kyseenalaistaa, että onko Turussa sellaisia kasvunäkymiä, että raitiovaunu ylipäänsä olisi järkevä? Turkuhan on tällä vuosituhannella lähinnä polkenut paikoillaan siinä kun Tampere ja Oulu ovat menestyneet ja kasvaneet.
 
Ajattele positiivisemmin, kulkeehan ratikkakin osittain tien päällä ja osa bussikuskeista voi siirtyä mielellään ratikkakuskeiksi.

Osa bussikuskeista voi haluta, eri asia kuinka moni pääsee. Ainakin Helsingissä raitiovaununkuljettajan ammatti on niin suosittu, että vaikka bussinkuljettajia hakeekin siihen paljon, niin vain hyvin pieni osa heistä tulee valituksi.
 
Muutoinkin, linja-auton kuljettajan ammatti ei ole sellainen (jostain syystä), josta kaikki jäävät eläkkeelle, vaan merkittävä osa vaihtaa jossain vaiheessa alaa. Vaihtuvuutta siis on, joten töiden väheneminen pitkällä aikavälillä hoitunee keskimäärin vähentämällä töihin otettavien määrää.
 
Osa bussikuskeista voi haluta, eri asia kuinka moni pääsee. Ainakin Helsingissä raitiovaununkuljettajan ammatti on niin suosittu, että vaikka bussinkuljettajia hakeekin siihen paljon, niin vain hyvin pieni osa heistä tulee valituksi.
Ratikkakuskin palkka taas lienee pienempi kuin HSL-alueen bussinkuljettajan.
 
Karosa, millä perustelet mielipiteesi? Moderni ratikka /light rail on runkolinja jolle tulee syöttöliikennettä. Osa ratikan myötä säästyvistä busseista tarvitaan uusille liityntälinjoille, osalla voidaan parantaa muilta alueilta keskustaan suuntautuvaa liikennettä tai poikittaislinjoja.
 
Turkuhan on tällä vuosituhannella lähinnä polkenut paikoillaan siinä kun Tampere ja Oulu ovat menestyneet ja kasvaneet.

Turun väkiluku marraskuussa 2010 oli 177326 ja syyskuun 2016 lopussa 187391. Kasvua kuudessa vuodessa 10 065 henkeä eli 5,7 %. Vuoden 2000 tammikuusta vastaavat kasvuluvut 16 vuoden ajalta ovat 14 830 ihmistä ja 8,6 %.
 
Takaisin
Ylös