Tampereen pikaratikkahanke

Rakennustyöt ovat pikkuhiljaa pääsemässä vauhtiin ja hanke on ilmestynyt katukuvaan. Parhaiten näkyvät keltaiset työmaakopit (mm. Pyynikintorilla) sekä pieni pätkä ratapohjaa Hervannan valtaväylän vieressä.
Pyynikintorilla on myös Raitiotieallianssi-kilvillä varustettua työmaa-aitaa. Sitä näkyy tämän sähköbussikuvan vasemmassa laidassa. Nettikuvassa kilpi teksteineen ei erotu, mutta alkuperäisresoluutioista kuvaa suurentamalla sen pystyy erottamaan.
 
http://yle.fi/uutiset/3-9545456

Oisko jollain joukkoliikenneaktivistilla moottorisaha ja intoa tehdä pieni retki kevätyönä?

Tämä on ihan aprillipäivän uutinen. Siis tavallisen oravan pesä, jota mulkosilmäliitorotta ehkä mahdollisesti joskus käyttää tai ainakin aikoo käyttää.

Terveen järjen käyttö on kai Suomessa lopullisesti kielletty.

Tuon vahinkoeläimen luontaisia vihollisia ovat huuhkaja, viirupöllöt, haukat, näädät ja kissat. Niitä ei ole tuolla ilmeisesti riittävästi.
 
Rakennustyömaat tuntuvat houkuttelevan liito-oravia erityisen paljon. Jos metsien tai puiden säästelyn sijaan tehdäänkin suojeltuja rakennustyömaita liito-oraville.
 
Ensimmäiset kiskonpätkät asennetaan tänään. Kuvia ja videota Faseessa:

https://www.facebook.com/treratikka/

No onpa nopeaa toimintaa!

Toivottavasti alkavat pian Raide-Jokerin kiskoja laittaa maahan pian. Espoon Perkkaalla olisi jo valmiina paikka koska koko katu Perkkaan ja Vermon välillä on ollut jo 5 vuoden ajan poikki erilaisista syistä (mikä on haitannut työmatkapyöräilyäni :mad:) ja nyt kaivantoon on alettu laittaa jo raudat betonin valamista varten.

t. Rainer
 
Toivottavasti alkavat pian Raide-Jokerin kiskoja laittaa maahan pian.

Tampereella on menty sikäli paremmassa ja suunnitelmallisemmassa järjestyksessä, että allianssi valittiin ensin (2015) ja valtuusto teki lopullisen rakentamispäätöksen sitten (2016). Helsingin valtuusto teki lopullisen Raide-Jokerin rakentamispäätöksen samoihin aikoihin, mutta homman valmistelu ei ollut läheskään samassa vaiheessa. Alliansseja kilpailutetaan paraikaa, eli toteuttajat eivät ole vielä valittunakaan. Taustalla on tietty Pisaran peruuntuminen ja valtion rahoituksen varmistuminen, mistä syistä Raide-Jokeri -päätös tuli lopulta jonkun verran äkkinäisesti vuosikausien huopaamisen jälkeen.
 
Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtajaksi on valittu 1.10.2017 alkaen Pekka Sirviö. Aiheesta on uutisoinut mm. bussiuutiset.fi.
HKL raideliikenneyksikön ex-johtaja, josta piti aikoinaan tulla HKL:n toimitusjohtaja. Ei tullut. Saattoi olla pelaamista, vaan eipä Sirviön mainekaan ole häävi.

Pieni piiri pyörii näissä kiskoliikenteen johtohommissa. Vrt. Saksi, joka tuli Länsimetron johtoon vähemmän kovien Ruotsin sekoiluiden jälkeen.
 
Tampereella on siis nyt elokuun alkupuolella 2017 keskustassa tai sen lähituntumassa ainakin kaksi sellaista raitiotietyömaata, joilla on jo ratakiskoja maassa. Ne ovat Hämeenkadun länsipäässä Tuulensuun kohdalla ja Itsenäisyydenkadun itäpäässä. Lisäksi rataa on maassa Hervannassa ainakin, joskaan en sinne itse tällä kerralla ehtinyt katsomaan tilannetta.

Muutamia kuvia Kalevan (ehkä pikemminkin Sammonaukion) ja Tuulensuun työmailta tässä kansiossa.
 
Takaisin
Ylös