Tampereen pikaratikkahanke

Vs: Sähköbusseja Tampereelle

--mikäli valtuusto hylkää ratikan jatkon länteen. Tämä olisikin järkevää, kun ely-keskus on toistaiseksi kieltänyt rantojen täyttämisen Lielahdessa. Toivon vilpittömästi että tämä kielto jää voimaan ja että ratikan läntinen pääte jäisi pysyvästi pyynikintorille.

Se mikä on järkevää, riippuu toki kontekstista, mutta perinteisesti järkevän määritelmä on kai ollut jotain muuta kuin se, että "koska meillä on ongelma, on järkevää olla tekemättä mitään". Järkevää voisi olla esimerkiksi ratkaista ko. ongelma? (Nythän näin on tapahtumassa, kun Hiedanrannan järvikaupungin suunnittelussa tutkitaan vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä ELY-keskuksen, AVIn ja Suomen Ympäristökeskuksen kanssa vaihtoehtoa, jossa vesistötäyttöä ei tehdä kiinni rantaviivaan, vaan saarimaisena rakenteena.)

Ratikka laajenee tulevaisuudessa 100% varmuudella, myös länteen, jotta investoinnista saatavat hyödyt on ulosmitattavissa täysimääräisesti. Tähän velvoittavat myös kaupungin ja kaupunkiseudun omat strategiat ja rakennesuunnitelmat, mal-sopimukset ja pormestariohjelma, joihin kaupunki on sitoutunut.
 
https://www.aamulehti.fi/a/201444002?c=1522737894164

Näin kertoo aamulehti. Montako muuta liikettä vielä katoaa keskustasta kun kadut ovat jo pysyvästi motissa ja ainoastaan koskikeskus ja ratina pitävät pintansa? Toisaalta sinne ei ole kaikilla yrittäjillä asiaa korkeiden vuokrien takia. Väitteet "Hämeenkadun uudesta loistosta" taitavat tässä olla pelkkiä tyhjiä korulauseita kun tilanne ei tule tosiasiallisesti enää parantumaan. Mutta tämä on sitä kaupungin "kehittämistä" kun viedään pienemmiltä yrittäjiltä elinolot pois turhien elitististen hankkeiden avulla.
 
https://www.aamulehti.fi/a/201444002?c=1522737894164

Näin kertoo aamulehti. Montako muuta liikettä vielä katoaa keskustasta kun kadut ovat jo pysyvästi motissa ja ainoastaan koskikeskus ja ratina pitävät pintansa? Toisaalta sinne ei ole kaikilla yrittäjillä asiaa korkeiden vuokrien takia. Väitteet "Hämeenkadun uudesta loistosta" taitavat tässä olla pelkkiä tyhjiä korulauseita kun tilanne ei tule tosiasiallisesti enää parantumaan. Mutta tämä on sitä kaupungin "kehittämistä" kun viedään pienemmiltä yrittäjiltä elinolot pois turhien elitististen hankkeiden avulla.

Mikä on tämä tosiasia, minkä vuoksi tilanne ei paranisi, kun keskustan työt valmistuvat?
 
Länsi-Hämppi nyt on korissut jo pitkän aikaa ennen "ratikkatyömaamottia". Ydinkeskusta on siirtynyt rautatieaseman suuntaan.
 
Väitteet "Hämeenkadun uudesta loistosta" taitavat tässä olla pelkkiä tyhjiä korulauseita kun tilanne ei tule tosiasiallisesti enää parantumaan. Mutta tämä on sitä kaupungin "kehittämistä" kun viedään pienemmiltä yrittäjiltä elinolot pois turhien elitististen hankkeiden avulla.

Kuten Eppukin varmasti tietää, Hämeenkatu on ollut vuosikymmeniä siinä kunnossa, että seinästä seinään tehtävä remontti uusine perustuksineen olisi tullut tehdä ennemmin tai myöhemmin. Tässä tapauksessa myöhemmin, sillä remonttia tarkoituksella siirrettiin odottamaan ratikkapäätöstä, jottei katua avata kahteen kertaan. Kadun avaaminen reunasta reunaan ja uusien pohjien tekeminen olisi kaikissa tapauksissa tarkoittanut myös sitä, että kadun alla kulkevat putket olisi kannattanut uusia samassa yhteydessä. Lopputulemana on se, että remontista olisi joka tapauksessa aiheutunut lähes yhtä pitkäkestoinen ja yhtä mittava työmaa, jonka haitat Hämeenkadun varren elinkeinoelämälle olisivat olleet yhtä merkittävät kuin nyt. Kaikissa - vanhoissakin - suunnitelmissa ja selvityksissä Hämeenkatu olisi niin ikään muutettu joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn pääväyläksi, jonne yksityisautoilla ei enää ole asiaa. Vuosien viivyttelyn hyötynä on kuitenkin kaksinkertaisen haitan liike-elämälle välttämisen lisäksi se, että nyt remontin yhteydessä kadulle saadaan samassa rytäkässä uusi pysyvä kulkumuoto eikä katua tarvitse aukoa uudelleen kymmeniin vuosiin.
 
Kuten Eppukin varmasti tietää, Hämeenkatu on ollut vuosikymmeniä siinä kunnossa, että seinästä seinään tehtävä remontti uusine perustuksineen olisi tullut tehdä ennemmin tai myöhemmin. Tässä tapauksessa myöhemmin, sillä remonttia tarkoituksella siirrettiin odottamaan ratikkapäätöstä, jottei katua avata kahteen kertaan. Kadun avaaminen reunasta reunaan ja uusien pohjien tekeminen olisi kaikissa tapauksissa tarkoittanut myös sitä, että kadun alla kulkevat putket olisi kannattanut uusia samassa yhteydessä. Lopputulemana on se, että remontista olisi joka tapauksessa aiheutunut lähes yhtä pitkäkestoinen ja yhtä mittava työmaa, jonka haitat Hämeenkadun varren elinkeinoelämälle olisivat olleet yhtä merkittävät kuin nyt. Kaikissa - vanhoissakin - suunnitelmissa ja selvityksissä Hämeenkatu olisi niin ikään muutettu joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn pääväyläksi, jonne yksityisautoilla ei enää ole asiaa. Vuosien viivyttelyn hyötynä on kuitenkin kaksinkertaisen haitan liike-elämälle välttämisen lisäksi se, että nyt remontin yhteydessä kadulle saadaan samassa rytäkässä uusi pysyvä kulkumuoto eikä katua tarvitse aukoa uudelleen kymmeniin vuosiin.

Jos ratikan alle jää Hämeenkadulle yksikin vesijohto/viemärijohto tai muita sähkö/informaatiokaapelointeja niin varmasti katua joudutaan avamaan nopeammalla aikataululla kuin kymmenien vuosien aikaikkunalla. Toki tässä tapauksessa sattumalla on suuri vaikutus miten asiat vikaantuvat tai hajoavat mutta tässä tapauksessa olisin valmis lyömään vetoa kadun avauksen puolesta vähintään 10 vuoden sisään.
 
Jos ratikan alle jää Hämeenkadulle yksikin vesijohto/viemärijohto tai muita sähkö/informaatiokaapelointeja niin varmasti katua joudutaan avamaan nopeammalla aikataululla kuin kymmenien vuosien aikaikkunalla. Toki tässä tapauksessa sattumalla on suuri vaikutus miten asiat vikaantuvat tai hajoavat mutta tässä tapauksessa olisin valmis lyömään vetoa kadun avauksen puolesta vähintään 10 vuoden sisään.
Lisäksi ongelmana on koko keskustan osalta riskitekijöitä joita ei ollut aiemmin. Yksikin ajoneuvorikko jollain pääkadulla tarkoittaa kaaosta. Kun kiskot on kadun keskellä, ohi ei pääse. Lisäksi haittavaikutuksia tulee myös hälytysajoneuvoille, jotka eivät pääse kohteeseensa välttämättä yhtä nopeasti kuin aiemmin.
 
Jos ratikan alle jää Hämeenkadulle yksikin vesijohto/viemärijohto tai muita sähkö/informaatiokaapelointeja niin varmasti katua joudutaan avamaan nopeammalla aikataululla kuin kymmenien vuosien aikaikkunalla. Toki tässä tapauksessa sattumalla on suuri vaikutus miten asiat vikaantuvat tai hajoavat mutta tässä tapauksessa olisin valmis lyömään vetoa kadun avauksen puolesta vähintään 10 vuoden sisään.

Tarkoitin kadun avaamista kokonaisuudessaan. Yksittäisiä kohtia sieltä täältä toki avataan kaupungissa kuin kaupungissa vuosittain. Pitkittäissuuntaiset johdot ja kaapelit on nyt siirretty kiskojen alta pois, joten ratikka- (ja bussi)liikennettä avaamisten ei pitäisi jatkossa häiritä. Jos poikittaissuuntainen kaapeli tai johto on uusittava, ratikkakiskoja ei sen vuoksi tarvitse katkoa, vaan paalulaatta toiminee "siltana" kaivannon päällä.
 
Tänään klo 08.07 on MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa esittelyssä Tampereen ratikka.
 
Tampereen kaupungin tiedote raitiotien seudullisen yleissuunnittelun aloittamisesta:

https://www.tampere.fi/tampereen-ka...KKGKWMoDYNn2NtsYxTA_mKTOO8axDC-uMt95Utl_-1YkY

Kangasalan osalta mukaan on noussut myös tulevan Saarenmaan kaupunginosan tukeutuminen raitiotiehen, joten yleissuunnittelussa mukana olevat neljä linjausta ovat Lielahti-Ylöjärvi, Hämeenkatu-Hatanpää-Pirkkala, Hervanta-Saarenmaa sekä TAYS-Koilliskeskus-Kangasala (Lamminrahka).

Työn aikana päätetään reittilinjaukset, alustavat pysäkkien, varikoiden ja sähkönsyöttöasemien paikat ym. asemakaavoitusta ja katusuunnittelua varten sekä valitaan ratalinjaukset esiselvityksessä esiin nousseiden vaihtoehtoisten reittien väliltä. Työ valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä.
 
Takaisin
Ylös