Vs: Sähköbusseja Tampereelle
Se että Tampereen talous on vakavissa vaikeuksissa, on ihan tunnettu tosiasia. Eikä monet suuret hankkeet muutaman vuoden sisään ainakaan sitä paranna. Täytyy vain toivoa että suunta kääntyy ennenkuin kaupunki on oikeasti konkurssissa
Tampereen taloustilanne on offtopic, mutta menköön nyt tämän kerran: Tampereen käyttötalous on vaikeuksissa, tätä ei kukaan ole kiistänyt. Tampereen käyttötalous olisi vaikeuksissa myös ilman nyt päätettyjä tai käynnissä olevia suurinvestointeja. Kannattaa tutustua vuosien 2016-2018 tilinpäätöksiin ja niiden palvelualuekohtaisiin tuloksiin, lukuihin vaikuttaneisiin syihin sekä selostuksiin. Niitä tutkailemalla selviää kyllä varsin nopeasti, että kaupungin vakavan taloustilanteen syynä on tulopuolen hidastunut kehitys, valtionosuuksien leikkaaminen yhdistettynä kaupungin väkimäärän voimakkaaseen kasvuun sekä näiden aiheuttamat, etenkin sosiaali- ja terveyspuolen kasvaneet kulut.
Käyttötaloutta ei voi hoitaa ottamalla lainaa, joten nyt investointeihin otetuista lainoista ei olisi herunut senttiäkään käyttötalouden hoitoon, vaikka ne olisi jätetty tekemättä. Tulo- ja menopuoli on saatava kuntoon, muuta vaihtoehtoa ei ole. Kaupungin väkimäärän kasvun aiheuttamia investointeja (uudet koulut, uudet kadut, sote-keskukset ja kyllä, myös raitiotie) ei voida jättää tekemättä, vaikka käyttötalous sakkaa. Muutoin kustannukset kasvavat entisestään tulevaisuudessa. Toki investointeja on priorisoitava, kaikkea ei voida tehdä kerralla. Raitiotie on kuitenkin prioriteettilistan kärkipäässä, koska se elinkaarensa aikana pitkällä tähtäimellä vähentää henkilöautoliikenteeseen tarvittavia investointeja kasvattaessaan joukkoliikenteen kulkutapaosuutta, laskee joukkoliikenteen käyttökuluja intensiivisen joukkoliikenteen reiteillä vähentämällä kuljettajakuluja sekä houkuttelee yrityksiä ja asukkaita varrelleen, mistä seuraa maan arvonnousun myötä enemmän verotuloja kaupungille.
Kaupungin on investointeja tehdessään katsottava kymmenien vuosien päähän, ei ainoastaan nykyhetkeen tai lähivuosiin. Monet nyt toteutettavista investoinneista ovat omiaan kasvattamaan kaupungin tulopohjaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Voimakkaasti kasvavan kaupungin historiassa tulee ajanjaksoja, jolloin velkaa otetaan kasvun vuoksi enemmän kuin aiemmin, sitä ei pidä pelätä. Tampereen velkamäärä asukasta kohden ei nykytasolla, eikä siitä vielä jonkin verran kasvaessakaan ole vielä kaupungin kasvuvauhtiin suhteutettuna huolestuttavalla tasolla, edes vertailtaessa muihin suuriin ja kasvaviin kaupunkeihin. Investointeihin ei myöskään myönnetä lainaa, mikäli niille ei ole laskettu realistisesti jonkinlaista tuotto-odotusta muodossa tai toisessa. Eivät pankit (kuten EIB) niin helposti höynäytettävissä ole. On oltava kiitollinen, että kaupunki on aikanaan uskaltanut investoida esim. Särkänniemeen, Näsinneulaan, Tampere-taloon ja moneen muuhun silloin suuruudenhullulta vaikuttaneeseen ja kiivasta vastustusta herättäneeseen hankkeeseen, jotka tänäpäivänä tuottavat kaupungille suoraan tai välillisesti miljoonatuloja joka ikinen vuosi. Ilman niiden tuottamia tuloja käyttötalous sakkaisi vieläkin pahemmin.
Tämä ketju on kuitenkin sähköbusseille, aiheesta voi jatkaa jossain muualla.