Tampereen pikaratikkahanke

https://www.tamperelainen.fi/artikk...M6GLHplzCAfYfpa63SyJpeId1rTGZBUstniJM_Ecv8hnc

Tuossa vielä tamperelaisen artikkeli. Sen mukaan tyhjien liiketilojen määrä keskustassa olisi tuplaantunut vuodessa. Tämä on varsin hälyyttävää. Jossain vaiheessa tilanne johtaa siihen, että kiinteistöjen arvo alkaa voimakkaammin laskea. Tämä taas paljastaa sen, että ratikkaa markkinoitiin ja lobattiin alusta asti pelkästään valheilla.
 
Tuossa vielä tamperelaisen artikkeli. Sen mukaan tyhjien liiketilojen määrä keskustassa olisi tuplaantunut vuodessa. Tämä on varsin hälyyttävää. Jossain vaiheessa tilanne johtaa siihen, että kiinteistöjen arvo alkaa voimakkaammin laskea. Tämä taas paljastaa sen, että ratikkaa markkinoitiin ja lobattiin alusta asti pelkästään valheilla.

Tuollaisten ilmaisjakelulehtien artikkeleista ei kannata hätkähtää koska ne kertovat usein vain osan totuudesta. Toimituskunta ei ole maan terävimpiä ammattilaisia ja lehdet ovat riippuvaisia mainostajista, jotka ovat usein keskustojen ulkopuolella toimivat automarketit.

t. Rainer
 
Sama juttu oli myös Hesarissa. Ehkä siitä kannattaa hiukan jo hätkähtääkin.
Hesarin nettisivu on tälläkin hetkellä tukossa Kiinteistömaailman joltain konsulttifirmalta tilaamia kristallipallokatselmuksia asuntomarkkinoiden kehityksestä.

Enkä tarkoita nyt, että sivuilla on KMn mainoksia, vaan kyse on ihan uutisjutuista. Sellaisia ovat uutisjutut maamme päälehdessä vuonna 2019.

Ja niistä kristallipallokatselmuksista... Kukahan saa arvailla mitä hyvänsä millä perustein hyvänsä. Minäkin voin keksiä ja kertoa mitä tarinoita hyvänsä mainostamatta intressejäni sen kummemmin. Koska kuitenkin päivätyökseni tunnen jonkun verran kiinteistö- ja rakennusalaa, niin voin vinkata, että nuo KMn Hesariin ujuttamat jutut ovat todella härskejä "pallot pyörimään" -sorttisia vedätyksiä, jolla on lähinnä tarkoitus saada kohteita myyntiin. Todellisuuspohjaa on tai ei ole, en lähde arvailemaan, mutta ennusteet eivät kaikilta osin vastaa rahan liikkeitä ja olen taipuvainen uskomaan enemmän niitä ennusteita, joissa on pääomaa pelissä kuin jonkun arvauslaitoksen laskelmia.
 
Minua jaksaa joka lennolla naurattaa, kun Finnair tarjoaa Hesarin pdf-versiota portaalissaan ja kuvailee lehteä "kotimaisen laatujournalismin edelläkävijäksi". Oli ehkä 20 vuotta sitten, mutta tuo nykyinen lipare ei täytä alkeellisimpiakaan journalismin periaatteita. Siis kansainvälisessä mittakaavassa. Tietysti, jos kotimainen laatujournalismi on voimakkaan propagandan pakkosyöttöä, niin sittenhän HS täyttää kriteerit oikein hyvin. Suomalaiset erikoisolosuhteet.

Edellä sanottuun nojaten en olisi Hesarin kirjoittelun perusteella ihan hirvittävän huolestunut Tampereen keskustan tilasta. Kyllähän siellä autoja on vähemmän, siihen kiinnitin itsekin huomiota tuossa viime viikolla. Mutta jalankulkijoita kyllä riittää, ja vilkkaalta vaikuttaa. Se on varmasti fakta, että suurten työmaiden kohdalla kivijalkaliikkeiden liikevaihto sukeltaa, valitettavasti. Osa liikkeistä ei sukellusta kestä, joten vaihtuvuutta tulee varmasti, semminkin kun Ratina avattiin vielä samaan syssyyn.

Mitä Eppuun tulee, niin minusta me voisimme hyväksyä sen, että häntä vaan kiukuttaa nyt ihan hirveästi. Ratikka harmittaa, surettaa ja raivostuttaa ja silloin on ihan ymmärrettävää, että yrittää hakea omille tunteilleen tukea muualta, vaikkapa nyt sitten ylitulkitsemalla valikoituja lehtijuttuja. Minusta se on ihan ok, ja nyt kun työt ovat vielä päällä, kiukuttelullekin on hyvä tilaisuus. Kun sitten ratikka aloittaa ja keskusta alkaa kukoistaa, Epun täytyy miettiä uusi strategia. Siihen menee vielä jonkin aikaa.
 
Mitä Eppuun tulee, niin minusta me voisimme hyväksyä sen, että häntä vaan kiukuttaa nyt ihan hirveästi. Ratikka harmittaa, surettaa ja raivostuttaa ja silloin on ihan ymmärrettävää, että yrittää hakea omille tunteilleen tukea muualta, vaikkapa nyt sitten ylitulkitsemalla valikoituja lehtijuttuja. Minusta se on ihan ok, ja nyt kun työt ovat vielä päällä, kiukuttelullekin on hyvä tilaisuus. Kun sitten ratikka aloittaa ja keskusta alkaa kukoistaa, Epun täytyy miettiä uusi strategia. Siihen menee vielä jonkin aikaa.
Minua ei kiukuta yhtään. Sitäkin enemmän voi kiukuttaa niitä pienyrittäjiä, jotka ovat joutuneet luopumaan liiketilastaan kun asiakkaat ovat kaikonneet muualle. Kiukuttaa voi myös niitä, jotka yrittävät asioida keskustassa, etenkin silloin kun sinne olisi välttämätöntä päästä autolla. Vaikeaksi on mennyt. Eikä tilanne tule yhtään helpottumaan senkään jälkeen kun ratikka aloittaa ja työmaat poistuvat. Katuja kun ei enää avata. Automarkettien kauppiaat varmaankin kiittävät ratikkaa siinä mielessä, että saavat uusia varsin pysyviä asiakkaita niistä, jotka ennen asioivat keskustassa. Kyllähän Tampereen keskusta varmasti säilyy elinvoimaisena jossain määrin, mutta kivijalkakauppoja sinne tuskin hakeutuu enää uusia, ei senkään jälkeen kun liiketilojen vuokrataso lähtee laskuun. Joitakin kahviloita ja ravintoloita toki jää sekä suuret tavaratalot Sokos ja Stockmann, mutta uusia yrittäjiä ei varmaankaan keskustaan tule. Mutta tämä on vain minun ennustukseni. Voin olla väärässäkin. Loppupeleissä asia lienee minulle yhdentekevä, koska en ole aikeissa jäädä tähän kylään.

Mitä tulee tuohon kiukutteluun, niin on se toki helppoa huudella toisesta kaupungista (=kuplasta) asioita, joita ei oikeastaan tunne. Kuitenkin kaikki pienyrittäjät ynnä muut joita asia koskettaa, eivät ole ratikkaa kannattaneet, tai en ole ainakaan tavannut ketään, jolla on ns. oma lehmä ojassa, kenellä olisi minkäänlaisia ylistyssanoja koko projektista sanottavana. Olisiko kuitenkin niin että ratikkafania kiukuttaa kun ei kykene ottamaan ratikkalappuja silmiltään ja näkemään tosiasioita, eli juurikin niitä ongelmia ja valheita, joilla Tampereen ratikkaprojektia on viety eteenpäin? Valheita joita tässäkin ketjussa on seikkaperäisesti käsitelty...
 
Viimeksi muokattu:
Yle haastatteli eilen kahta Hämeenkadun varren yrittäjää joidenka mielestä remonttia ympäröivä keskutelu on maalannut keskustan tilanteesta väärän kuvan. Yrittäjien mukaan Tampereen keskustaan pääsee ihan hyvin autolla remontista huolimatta. https://yle.fi/uutiset/3-10788641
 
Lielahti on mennyt minulta ihan kokonaan ohi. Kiitos linkeistä. Tarkoitus näemmä tosiaan olisi haaroittaa ja ajaa 15–20 min vuorovälillä sitten noita haaroja. Kyllä minä perustelut ymmärrän, ja ehkä Lentsun päässä ei kysyntä enempää edellytä, mutta kyllä siinä palvelutaso kärsii aika lailla. Liikennöintikustannuksia tuo säästää (ihan niin kuin nelosen uusi päätepysäkki Linja-autoasemallakin säästää), sillä haara on lyhyempi ja säästää ainakin kilsoja, ehkä yhden vaununkin.

Tämä pistoraidehan oli ihan poliittinen päätös. Alkuun tosiaan päätettiin siirtää raitiotien linjausta uuden Niemenrannan kaupunginosan takia Lielahden keskuksen ohi. Kun tästä syntyi vastustusta, keksi joku lautakunnassa tai kaupunginhallituksessa, että tekemällä haaran taikka pistoraiteen, ei tarvitse oikeasti valita, vedetäänkö ratikka Lielalahden vai Niemenrannan kautta. Virkamiehet tai suunnittelijat eivät ole tätä ehdottaneet.

Siitä voi tietenkin olla kahta mieltä, kannattaako tämä linjauksen korjaus, mutta vähintäänkin se on mielekäs vaihtoehto alkuperäiselle reitille. Sen sijaan haaroittaminen on pelkkää typeryyttä ja sen väistämistä, että joskus täytyy tehdä valintoja myös hyvien vaihtoehtojen välillä. Haaroitus tosiaan puolittaa vuorovälin haarakohdasta eteenpäin ja kun ymmärrettävästi Lielahden keskusta ei ole tasavertainen pari Lentävänniemelle, synnyttää ratkaisu väistämättä tehottomuutta ja heikompaa palvelutasoa. Jos Lentävänniemen liikenne mitoittaa tarjonnan, on Lielahden haaran vaunut puolityhjiä, ja niille pitäisi keksiä vielä joku fiksu päättäri keskustassa, sillä Hervannan suunnan kysyntä tuskin on kuitenkaan kaksi kertaa isompi kuin Lentävänniemen. Jos taas mitoitus tehdään kokonaiskuorman mukaan, jää palvelutaso Lentävänniemeen liian heikoksi.

Käytännössä tietenkin tämä pistoraide voidaan aikanaan jättää ilman liikennettä, eikä muuta haittaa synny, kuin sen rakentamiseen hukatut rahat. Jotka nekin saadaan ehkä takaisin, jos pistoa päästään hyödyntämään vaikkapa juuri Ylöjärven suunnan laajennuksessa, ja jatko tehdään melko pikaiseen tuon pistoraiteeen rakentamisen jälkeen. Tai saattaapa se jäädä rakentamattakin, jos se luokitellaan kategoriaan "toinen vaihe."
 
Mitä tulee tuohon kiukutteluun, niin on se toki helppoa huudella toisesta kaupungista (=kuplasta) asioita, joita ei oikeastaan tunne.

Tampere on varmasti monessakin mielessä ainutlaatuinen paikka. Mutta usko pois, kyllä niitä kivijalkaliikkeitä, kauppakatuja ja mittavia katutöitä on muuallakin. Ihan täällä pk-seudullakin. Tapiola, Mechelininkatu ja Hämeentie ovat näistä viimeksi kärsineet ja osa liikkeistä joutuu näissä tilanteissa aina lopettamaankin, kun kassa ei kestä pitkittyneen työmaan takia laskevaa liikevaihtoa. Usein taloyhtiötkään eivät anna huojennusta vuokraan, vaikka se olisi niiden näkökulmasta kokonaisuus huomioiden ihan perusteltuakin siitä huolimatta, ettei katuremontti ole taloyhtiön vika.

Maken ja yrittäjien kanssa olen samaa mieltä siitä, että hyvin keskustaan pääsi autollakin, vaikkei näin toispaikkakuntalaisena oikein tiennytkään, mitä katuja nyt on suljettu ja mistä kohtaa. Hämeenkadulle ei ollut autolla asiaa, mutta enpä ole ennenkään autoani sinne jättänyt, kun ei siellä ole parkkipaikkoja juuri ollut.
 
Mitä tulee tuohon kiukutteluun, niin on se toki helppoa huudella toisesta kaupungista (=kuplasta) asioita, joita ei oikeastaan tunne. Kuitenkin kaikki pienyrittäjät ynnä muut joita asia koskettaa, eivät ole ratikkaa kannattaneet, tai en ole ainakaan tavannut ketään, jolla on ns. oma lehmä ojassa, kenellä olisi minkäänlaisia ylistyssanoja koko projektista sanottavana. Olisiko kuitenkin niin että ratikkafania kiukuttaa kun ei kykene ottamaan ratikkalappuja silmiltään ja näkemään tosiasioita, eli juurikin niitä ongelmia ja valheita, joilla Tampereen ratikkaprojektia on viety eteenpäin? Valheita joita tässäkin ketjussa on seikkaperäisesti käsitelty...

Tässä itse kunkin kuplaan tiedoksi tuoretta tutkimustietoa siitä, miten ratikkaan suhtaudutaan:
https://www.tampereenratikka.fi/wp-...Ratikka_Kuluttajatutkimus_2019_yhteenveto.pdf
 
Minä maksan joka kuukausi 71,79e Danskebankille opintolainaa takaisin, vaikken ole valmistunut. Nyt vuosi aikaa saada opinnot loppuun tutkinnonuudistusten johdosta. Pahoittelut Off Topicista.
 
https://mvlehti.net/2019/05/29/timp...l05IZl-AUXBQyF1zYxfImNNe4gqDtKaGQv2qxYqExyh_Y

Pakko linkata tämäkin tänne, varsin osuvasti kirjoitettu vaikka varsin radikaali teksti onkin. Eikä ole ihan tuulesta temmattua sisältöä...

Tässä itse kunkin kuplaan tiedoksi tuoretta tutkimustietoa siitä, miten ratikkaan suhtaudutaan:
https://www.tampereenratikka.fi/wp-...Ratikka_Kuluttajatutkimus_2019_yhteenveto.pdf
Voidaanko millään vakavalla mittarilla kutsua tuota puolueettomaksi "tutkimukseksi"? Miksi ihmeessä Tampereen ratikkayhtiö julkaisisi jotain negatiivista itsestään?
 
https://mvlehti.net/2019/05/29/timp...l05IZl-AUXBQyF1zYxfImNNe4gqDtKaGQv2qxYqExyh_Y

Pakko linkata tämäkin tänne, varsin osuvasti kirjoitettu vaikka varsin radikaali teksti onkin. Eikä ole ihan tuulesta temmattua sisältöä...

Voidaanko millään vakavalla mittarilla kutsua tuota puolueettomaksi "tutkimukseksi"? Miksi ihmeessä Tampereen ratikkayhtiö julkaisisi jotain negatiivista itsestään?

Kaikella kunnioituksella Eppu, mutta jos tänne alkaa ilmestyä mv-lehden kirjoituksia osoituksena jostakin uskottavasta lähteestä, niin aika heikoilla ollaan. Tuossa linkatussa tutkimuksessa on sentään avattu tutkimuksen taustatiedot, tilastolliset otokset, osoitelähteet ja muut tuloksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät kaikkien vapaasti arvioitaviksi, mukaan lukien aiemman vastaavan tutkimuksen tulokset.

En ole ylläpitäjä, mutta muutoin olisi toivottavaa, että tätä ketjua voisi käyttää nimensä mukaisesti tiedon etsimiseen Tampereen ratikkahankkeesta, aihetta koskevien uutislinkkien jakamiseen, aiheeseen liittyvien päätöksentekoprosessien seuraamiseen ja toki myös keskusteluun itse ratikkahankkeesta. Eipäs-juupas-keskustelulle, yleiselle politiikkakeskustelulle ("vihervasemmisto" sitä ja tätä), mielipidetekstien linkkailulle ja muulle yhteiskunnalliselle keskustelulle löytynee netistä (ja jopa tältä sivustolta) parempiakin foorumeita.
 
Kaikella kunnioituksella Eppu, mutta jos tänne alkaa ilmestyä mv-lehden kirjoituksia osoituksena jostakin uskottavasta lähteestä, niin aika heikoilla ollaan. Tuossa linkatussa tutkimuksessa on sentään avattu tutkimuksen taustatiedot, tilastolliset otokset, osoitelähteet ja muut tuloksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät kaikkien vapaasti arvioitaviksi, mukaan lukien aiemman vastaavan tutkimuksen tulokset.

En ole ylläpitäjä, mutta muutoin olisi toivottavaa, että tätä ketjua voisi käyttää nimensä mukaisesti tiedon etsimiseen Tampereen ratikkahankkeesta, aihetta koskevien uutislinkkien jakamiseen, aiheeseen liittyvien päätöksentekoprosessien seuraamiseen ja toki myös keskusteluun itse ratikkahankkeesta. Eipäs-juupas-keskustelulle, yleiselle politiikkakeskustelulle ("vihervasemmisto" sitä ja tätä), mielipidetekstien linkkailulle ja muulle yhteiskunnalliselle keskustelulle löytynee netistä (ja jopa tältä sivustolta) parempiakin foorumeita.

Samaa mieltä. Toivon, etten toista kertaa näe tuollaista "lähdettä".
 
Takaisin
Ylös