339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,495
Tämä pistoraidehan oli ihan poliittinen päätös. Alkuun tosiaan päätettiin siirtää raitiotien linjausta uuden Niemenrannan kaupunginosan takia Lielahden keskuksen ohi. Kun tästä syntyi vastustusta, keksi joku lautakunnassa tai kaupunginhallituksessa, että tekemällä haaran taikka pistoraiteen, ei tarvitse oikeasti valita, vedetäänkö ratikka Lielalahden vai Niemenrannan kautta. Virkamiehet tai suunnittelijat eivät ole tätä ehdottaneet.
Siitä voi tietenkin olla kahta mieltä, kannattaako tämä linjauksen korjaus, mutta vähintäänkin se on mielekäs vaihtoehto alkuperäiselle reitille. Sen sijaan haaroittaminen on pelkkää typeryyttä ja sen väistämistä, että joskus täytyy tehdä valintoja myös hyvien vaihtoehtojen välillä. Haaroitus tosiaan puolittaa vuorovälin haarakohdasta eteenpäin ja kun ymmärrettävästi Lielahden keskusta ei ole tasavertainen pari Lentävänniemelle, synnyttää ratkaisu väistämättä tehottomuutta ja heikompaa palvelutasoa. Jos Lentävänniemen liikenne mitoittaa tarjonnan, on Lielahden haaran vaunut puolityhjiä, ja niille pitäisi keksiä vielä joku fiksu päättäri keskustassa, sillä Hervannan suunnan kysyntä tuskin on kuitenkaan kaksi kertaa isompi kuin Lentävänniemen. Jos taas mitoitus tehdään kokonaiskuorman mukaan, jää palvelutaso Lentävänniemeen liian heikoksi.
Käytännössä tietenkin tämä pistoraide voidaan aikanaan jättää ilman liikennettä, eikä muuta haittaa synny, kuin sen rakentamiseen hukatut rahat. Jotka nekin saadaan ehkä takaisin, jos pistoa päästään hyödyntämään vaikkapa juuri Ylöjärven suunnan laajennuksessa, ja jatko tehdään melko pikaiseen tuon pistoraiteeen rakentamisen jälkeen. Tai saattaapa se jäädä rakentamattakin, jos se luokitellaan kategoriaan "toinen vaihe."
Jospa vaihteeksi palattaisiin taas itse aiheeseen.
Ja kiitos tästä taustoituksesta. Hassulta tuo näyttää, mutta kaipa sen jotenkin voi ymmärtääkin. Uusi kaupunginosa, paljon asukkaita, myydään ratikkaimagolla. Joten ymmärtäähän sen, että Niemenranta vei voiton. Niin Helsingissäkin kovasti panostetaan uusien asuinalueiden ratikoihin, mutta vanhoille ei viitsitä tehdä mitään, vaikka siitä saisi silkkaa säästöä liikennettä rationalisoimalla.
Ehkä tuon voisi yrittää nähdä niinkin, että tuo sinänsä ihan hassu pisto Lielahteen on sentään parempi kuin ei ratikkaa ollenkaan ja vielä niinkin, että kun pää Ylöjärvelle on auki, niin kynnys lähteä oikeasti jatkamaan rataa, ja aika pikaisestikin, on sitten matalampi.
Linjan 3 tarjonnan määrittänee kuitenkin käytännössä Hervannan kysyntä. Jos Hervanta edellyttää 7,5 minuutin vuoroväliä, kuten nyt on kaavailtu, niin Lentsussa olisi sitten 15 minuutin vuoroväli. Palvelutasosta voidaan keskustella, mutta riittääkö se kapasiteetin puolesta? Tulevatko vaunut liian täyteen siellä Lentsun haaralla, jos vuoroja on vain neljä tunnissa?
Itse epäilen, että aika pian ollaan tilanteessa, jossa 7,5 minuutin vuoroväli merkitsee ruuhka-aikaan sietämättömän täysiä vaunuja Kalevan ja Hervannan välillä, ja kalustoa tarvitaan pian lisää. Jos siirrytään 5 minuutin vuoroväliin edes ruuhka-aikoina, niin sitten Lentsussa olisi jo 10 min vv, mikä olisi ihan kohtuullinen.