Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,012
Bergenin hiomavaunusta (norjaksi slipevogn) on kuva esimerkiksi jernbane.net:ssä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Minulta jäi tämä näkökohta vailla huomiota tuon julkaisuhetkellä, mutta on tuossa pointtinsa. Maailmalla on jonkin verran raitioteitä, joiden verkko muistuttaa X-kirjainta. Kahden linjan puitteissa liikenne on tietenkin hyvin selkeätä järjestää tähän mennessä esitetyllä tavalla, varsinkin jos toisella kahdella haaralla on hyvin vahva kysyntä ja kahdella muulla hieman alempi. Mutta on muitakin vaihtoehtoja. En näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että vaikkapa TAYSin haaralta johdettaisiin - ainakin ruuhka-aikana - vielä yksi linja Pyynikintorille, ja vastaavasti neljäs linja Hervannasta / Hervantajärveltä Sorin aukiolle. Voisi neljän linjan mallia toki soveltaa laajemminkin kuin vain ruuhka-aikoina. Elokuun 2021 aloitus on varmasti kuitenkin selkeintä toteuttaa nyt esitetyllä tavalla eli kahden linjan mallilla. Aivan varmasti, kun verkosto aikanaan laajenee eri suuntiin, linjojen uudelleenjärjestely tulee ajankohtaiseksi.Ainakin 8 Atalasta, 38 Hervannasta (toinen ratikka menee, muttei monilta välipysäkeiltä), 270 Irjalasta ja 170 Vehmaisista ovat jatkossa TAYS:in liityntäliikenteen varassa. Uusi ratikan reitti ei palvele niiden liityntäliikennettä samaan tapaan kuin Pyynikintorille menevä. Ei pääse Keskustorille, Sokokselle, moniin keskustan toimistoihin, pääkirjastoon jne. toisin kuin nykyisin. Linja-autoasemalle ja Ratinaan ei ole yhtä monilla asiaa. Samoin TAYS:ilta tulijat eivät pääse ratikalla näihin paikkoihin, mutta jää sinne sentään suoria bussejakin.
Eihän tuossa mitään ongelmaa ole jos aikataulutetaan niin että vaihto vaunusta toiseen onnistuu odottamalla jossain sen 3-4 min. Silti sitä sopii miettiä onko se parempi kuin nyt kun suoria yhteyksiä on monilla väleillä enemmänkin.En näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että vaikkapa TAYSin haaralta johdettaisiin - ainakin ruuhka-aikana - vielä yksi linja Pyynikintorille, ja vastaavasti neljäs linja Hervannasta / Hervantajärveltä Sorin aukiolle. Voisi neljän linjan mallia toki soveltaa laajemminkin kuin vain ruuhka-aikoina. Elokuun 2021 aloitus on varmasti kuitenkin selkeintä toteuttaa nyt esitetyllä tavalla eli kahden linjan mallilla. Aivan varmasti, kun verkosto aikanaan laajenee eri suuntiin, linjojen uudelleenjärjestely tulee ajankohtaiseksi.
Ensimmäinen vaunu saapuu kotiinsa viikonloppuna: https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1807443