Tampereen pikaratikkahanke

"Vaunu tuodaan Tampereelle osittain keskeneräisenä. Ratikan kuljetus tapahtuu hiljaisen liikenteen aikana ja vaunu suojataan sen ajaksi."
Riihimäen ABC:n tienoilla on kai liikenne ollut hiljaista n. klo 17, kun ratikkaa on siellä päin viety tuolloin Aamulehden mukaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:29 ----------

Ja sama kuljetus tuli vastaan Iittalan moottoritieliitymän eteläpuolella noin klo 19. Oma havainto, en kuitenkaan kirjannut sitä tuonne Tampereen raitiovaunu -havaintoketjuun, koska havaintopaikalta on vielä joitakin kymmeniä kilometrejä Tampereelle.
 
Kiskoja on asennettu maahan myös Hatanpään valtatiellä. Nyt on kiskoja sitten maassa kaikilla neljällä ratahaaralla, joskin Sorin aukion haara on aluksi kovin lyhyt ja tässä vaiheessa se on hyvin keskeneräinen. Kuvia sieltä ja muualtakin radan varrelta täällä.
 
Kiskoja on asennettu maahan myös Hatanpään valtatiellä. Nyt on kiskoja sitten maassa kaikilla neljällä ratahaaralla, joskin Sorin aukion haara on aluksi kovin lyhyt ja tässä vaiheessa se on hyvin keskeneräinen. Kuvia sieltä ja muualtakin radan varrelta täällä.

Saitkos vaunusta kuvia? Se kai siellä jo liikkuu, ihan katuverkolla siis.

Onkos se nyt sitten TROY 1?
 
Saitkos vaunusta kuvia? Se kai siellä jo liikkuu, ihan katuverkolla siis
Tähän mennessä on liikkunut varikon ulkopuolella vain aamuöisin. La ja su on tarkoitus liikkua päivemmälläkin etenkin Turtolan ja Hallilan suunnalla. Perjantaiaamupäivän ajeluita ei päästykään toteuttamaan.
 
Tampereen raitiotien osan 2 (Pyynikintori-Lentävänniemi) materiaaleista suurin osa on valmistunut lausuntokierrokselle. Materiaaleihin liitetään vielä elokuun aikana kustannuslaskelma sekä joitakin liitteitä. Koko päätöksentekomateriaali saatuine lausuntoineen esitellään kaupunginvaltuuston iltakoulussa 7.9.2020.

Asia selviää kaupunginhallituksen 10.8. kokouksen esityslistalta: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_osan_2_Pyynikintori__Lentavan(148087)

Itse materiaalit liitteineen löytyvät kaupungin Raitiotie-sivuilta osiosta suunnitelmat ja selvitykset: https://www.tampere.fi/liikenne-ja-...lu/raitiotie/suunnitelmat-ja-selvitykset.html
 
Kiitoksia! Näitä on ilo katsella.

Kvston iltakoulu... Milloin päätös radan rakentamisesta tehdään kvstossa?

Muoks: Raition 2/20 mukaan lokakuussa olisi kvston päätöskokous. Santalahteen asti valmis 2023, Lentsuun 2025.
 
Viimeksi muokattu:
Kvston iltakoulu... Milloin päätös radan rakentamisesta tehdään kvstossa?

Muoks: Raition 2/20 mukaan lokakuussa olisi kvston päätöskokous. Santalahteen asti valmis 2023, Lentsuun 2025.

Tavoiteaikataulun mukaan päätöksenteko etenee seuraavasti:

Kh 31.8.2020: Osan 2 alustava lausuntoyhteenveto ja iltakoulun aineisto (sisältää tavoitekustannuksen) sekä seuturatikan ratavaraukset Tampereen alueella
Kv 7.9.2020 iltakoulu: Osa 2 ja seuturatikan varaukset Tampereen alueella
Kh 28.9.2020: Osan 2 päätösaineisto ja seuturatikan varaukset valtuustolle
Kv 19.10.2020: (Rakentamis)päätökset osa 2 ja päätökset seuturatikan ratavarauksista Tampereen alueella

Lisäksi Ylöjärven, Kangasalan ja Pirkkalan valtuustot päättävät marraskuussa seuturatikan ratavarauksista omien alueidensa osalta.

Rakentamisaikataulussa pyritään tämän aineiston mukaan saamaan rata Lentävänniemeen asti liikennöitäväksi jo vuoden 2024 lopulla, mikäli lupa-asiat Järvikaupungin täyttötöitä koskien saadaan kuntoon ajoissa.
 
Rakentamisaikataulussa pyritään tämän aineiston mukaan saamaan rata Lentävänniemeen asti liikennöitäväksi jo vuoden 2024 lopulla, mikäli lupa-asiat Järvikaupungin täyttötöitä koskien saadaan kuntoon ajoissa.
Vaan nämä lupa-asiat eivät ole menneet (onneksi) kovinkaan putkeen viime aikoina ja toivottavaa on että hallinto-oikeudessa ollaan viisaita ja torpataan tämä tekosaarihanke mikä sinänsä olisi ympäristörikos toteutuessaan. Samoin Hiedanranta toteutuessaan on varsin kyseenalainen hanke. En itse muuttaisi paikkaan, jonka maaperässä on myrkkyjä teollisuustoiminnasta vuosikymmenien ajalta - en vaikka kuinka väittäisivät että kaikki olisi puhdistettu. Kaiken kukkuraksi tämä rakennusbuumi Lielahden-Lentävänniemen alueella taitaa olla hieman ylimitoitettua, kun asunnot eivät oikein tunnu menevän kaupaksi. Ja miksi menisikään kun niistä pyydetään ylihintaa.
Jos ratikka pitää väen väkisin tehdä, kääntäisin katseen mielummin Hatanpään valtatien ja Härmälän suuntaan jossa olisi asiakkaat jo valmiina.
 
Raitiotien kakkosvaiheen tilannekatsaus tavoitekustannuksineen on tulossa valtuuston käsiteltäväksi maanantain 31.8. kokoukseen. Esittelymateriaali on linkin takana liitteenä:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_osan_2_kehitysvaiheen_tilanne(150951)

Samassa kokouksessa esitellään myös päätösehdotukset seudullisen raitiotien reittivarauksista, jotka löytyvät niin ikään linkin takaa liitteenä:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...tiotien_seudullisen_yleissuunnitelman(150950)
 
Nyt olisi kyllä kiva kuulla kaupunkia tuntevien foorumilaisten näkemyksiä valituista linjauksista. Ei näihin oikein osaa sanoa mitään, kun aluetta ei tunne, mutta Tenniskadun kierto ja Messukeskuksen jääminen kauas radasta mietityttävät.
 
Tenniskadun kierto ja Messukeskuksen jääminen kauas radasta mietityttävät.
Tenniskadun kautta linjaus on luonnollista jos sinne rakennetaan samanlaisia rumia kerrostaloja kuin Niemenrantaan ja Tampellaan. Sen sijaan Ilmailunkatu on sulaa hulluutta kun siellä ei ole oikein mitään. Nuolialantiellä olisi jo nyt asiakkaita riitämiin. Liitteen kartoissa on yllättävää se, että niissä ei ole mitään mainintaa Ylöjärven asemasta siinä mielessä että siellä voisi joskus kaukojunat pysähtyä. Oletin että sellainen vielä joskus tulee, ja silloin olisi fiksua pykätä radan päälle jonkinlainen betonikansi matkakeskuksineen.
 
Nyt olisi kyllä kiva kuulla kaupunkia tuntevien foorumilaisten näkemyksiä valituista linjauksista. Ei näihin oikein osaa sanoa mitään, kun aluetta ei tunne, mutta Tenniskadun kierto ja Messukeskuksen jääminen kauas radasta mietityttävät.

Omana näkemyksenäni kommentoin linjauksia näin:

Koilliskeskuksen/Lamminrahkan suunta:

-Tenniskadun linjaus on mielestäni looginen, kun miettii, miten alue tulee rakentumaan. Silloin raitiotie palvelee suurimman asiakaspotentiaalin keskellä talojen välissä, eikä ison maantien vierellä. Ruotulan asiakaspotentiaali Teiskontien toisella puolella on suhteellisen pientä, mutta lähellä Teiskontietä asuville matka pysäkille ei muodostune Tenniskadun linjauksellakaan kohtuuttomaksi. Tilannetta voi verrata jossain määrin Hallilaan, jossa rata koukkaa metsän läpi viereisten kerrostalojen läheltä, sen sijaan että kulkisi suoraan Hervannan valtaväylän vierustaa. Hallilan pysäkin alueelle tosin on pitkällä tähtäimellä tahtoa kaavoittaa lisää asumista.

-Piettasenkadun linjaus on mielestäni paras, vaikka Mäentakusenkatu vaikuttaa intuitiivisesti paremmalta kulkiessaan keskellä asutusta. Mäentakusenkadulla kuitenkin toisella puolen katua on pelkkää pienasutusta ja alueen suurimmat kerrostalokeskittymät ovat sittenkin lähempänä Piettasenkatua. Alue on vähän hankala, koska saavutettavuudeltaan paras linjaus kulkisi Piettasenkadun ja Mäentakusenkadun puolivälissä. Se on kuitenkin luontoarvoiltaan tärkeä paikka, joten sinne ratikkaa ei vain oikein voi vetää. Piettasenkadun linjauksella radasta saadaan myös suorempi, sillä Mäentakusenkadun jälkeen Rissoon päin mentäessä tulisi kaksikin tiukkaa kurvia.

Härmälän/Pirkkalan suunta:

-Nuolialantie ehdottomasti. Nuolialantietä kulkevat bussit ovat tupaten täynnä ruuhka-aikoina ja siellä lisäkapasiteettia tarvitaan selkeästi eniten jo nyt. Ilmailunkadulla Pirkkahalli on marginaalisesti saavutettavampi, mutta mielestäni satunnaisia tapahtumia ja niiden aiheuttamia kuljetustarpeita ei pidä priorisoida asukkaiden enemmistön päivittäisten kulkemistarpeiden edelle. Härmälänrannan uusi ja edelleen kasvava suuri asuinalue vaatii ratikan Nuolialantielle.

-Pirkkalan puolta en Partolan jälkeen niin hyvin tunne, mutta kuntakeskus eli Suuppa vaikuttaa kaikin puolin loogiselta päätepysäkiltä, kuten päätösehdotus kuuluu. Terveyskeskus toki voisi puoltaa myös paikkaansa, mutta saattaisi nostaa kustannuksia ainakin aluksi ylitse Pirkkalan kantokyvyn.

Ylöjärven suunta:

-Turvesuonkatu/kantatie vaikuttaa liikenteellisesti toimivimmalta ratkaisulta. Kunhan nyt saataisiin Lentävänniemen ratikoista joka toinen tuonne Enqvistinkadulle/Prisman eteen aluksi.

-Ylöjärven haaran toteuttaminen menisi sen verran pitkälle tulevaisuuteen (arvioni vähintään 10+ vuotta), että järkevintä lienee päätösehdotuksen tavoin seurata myös maankäytön kehittymistä esim. kantatien varrella. Myös Ylöjärven mahdolliset peliliikkeet lähijunan suhteen kannattaa selvittää ensin.

Saarenmaan suunta:

-Tämä hanke kannattaa yksinkertaisesti laittaa jäihin. En näe perusteluja lähteä rakentamaan jälleen uutta metsälähiötä ison teollisuusalueen taakse, joka väistämättä on liikenteellisesti pussinperä. Sellaisen alueen liikenne, mikäli alue koskaan lähtee rakentumaan, kannattaa hoitaa busseilla.

Vuores:

"Villinä korttina" mukaan otettu Vuores, jonka tarkempi selvitys valmistuu vasta myöhemmin, kannattaa kyllä katsoa. Aluettahan markkinoitiin vahvasti tulevalla raitiotiellä alkuaikoina. Vuoreksen asukaspotentiaali kyllä riittää raitiotielle kirkkaasti.
 
Tuossa mainittiin Hallilan pysäkin sijainti, ja radan linjaus siinä kohdassa. Tuon paikan pohjoispuolella on Hervannan valtaväylän ja vt9:n eritasoliittymä, jolla on ollut varmasti todella paljon vaikutusta raitiotien linjaukseen. Koukkaus länteen (Hervannan valtaväylän suhteen) ei todellakaan huononna kävely-yhteyttä Hallilan pysäkiltä Pehkusuonkadun ja paikallisen Salen lähistön osoitteisiin, mutta ei pysäkin sijainti nytkään toteutuvalla tavalla mielestäni ole sitä, mitä korkealuokkaiselta liikennejärjestelmältä voisi joku ehkä odottaa. En nyt lähde tässä kritisoimaan sen kummemmin tätä asiaa, hyvin pitkälti valmiiksi rakennetuihin yhdyskuntiin raiteiden sovittaminen vaatii kompromissinsa, tämä on yksi sellainen eikä lopulta huonoimmastakaan päästä. Ja jos pysäkin lähelle löytyy uutta maankäyttöä joskus, tilanne paranee aina vain.

Hallilan pysäkki heinäkuussa 2020. Kuvan vasemmassa osassa näkyy Hervannan valtaväylääkin, samoin miltei valmis ratikkapysäkki. Asutusta on etenkin kuvan näkymäalueen oikealla puolella metsän takana, jonne noustaan rinnettä ylös.

Hallilan pysäkki ja Hervannan valtaväylä toiselta suunnalta katsottuna.
 
Takaisin
Ylös