- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?
Toisekseen niiden pikaratikoiden tunkemisessa pääraiteille ei ole mitään järkeä.
Niissä pitäisi olla kaksivirtajärjestelmät sun muut. Liittymät ovat sen verran kalliita, että niillä rahoilla saisi jo maanalaisen "kevytmetron" P-torilta TAYSiin ja edelleen Hervantaan. Maan alla tietysti vain P-torilta Kalevan kirkolle ja loput pinnalla.
R-asema olisi se keskeinen vaihtopysäkki junasta ratikkaan ja toisinpäin.
Pääratojen varsille voisi sitten sijoitella seisakkeita lähijunille sopiviin kohtiin asutusten lähelle.
Eikö olisi järkevämpää ajella ne Lempäälä-Tampere -välit näillä 3,2 m leveillä lähijunilla http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto_lahi.pdf ja järjestää matkustajille vaihtoyhteydet R-asemalle. Kyllähän monet joutuvat bussiakin vaihtamaan, niin mikä vaiva se on vaihtaa junaa R-asemalla ? Itsekin joudun vaihtamaan bussia Koskipuistossa matkalla Hervannasta Leinolaan ja takaisin.Periaatteessa näin tulisikin olla. Käytännössä kuitenkin esteenä tai ainakin isona kustannustekijänä on kysymys, miten saada Lempäälän suunnasta raitiovaunut katuverkkoon? Olen tykönäni miettinyt asiaa ja päätynyt siihen, että tarvittaisiin massiivinen ramppi Sorin sillalta rautatielle, "purkkaratkaisu" pysäköintitalon katon ajoliittymästä Rautatienkadulle tai poistuminen rautatieltä jo Sarankulmassa. Lisäksi raitiovaunujen matala laiturikorkeus edellyttää turvallisuusnormien takia sivuraiteita jokaisella seisakkeella, jotka sijaitsevat vähintään Sn 160-rataosalla. Myös pikaraitiovaunujen matala huippunopeus voi tulla Lempäälän suunnalla haitaksi.
Toisekseen niiden pikaratikoiden tunkemisessa pääraiteille ei ole mitään järkeä.
Niissä pitäisi olla kaksivirtajärjestelmät sun muut. Liittymät ovat sen verran kalliita, että niillä rahoilla saisi jo maanalaisen "kevytmetron" P-torilta TAYSiin ja edelleen Hervantaan. Maan alla tietysti vain P-torilta Kalevan kirkolle ja loput pinnalla.
R-asema olisi se keskeinen vaihtopysäkki junasta ratikkaan ja toisinpäin.
Pääratojen varsille voisi sitten sijoitella seisakkeita lähijunille sopiviin kohtiin asutusten lähelle.
Viimeksi muokattu: