Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?
Ensinnäkin, mihin ratikoiden odotuslaiturit mahtuvat keskellä Hämeenkatua ? Siihen mahtuu nipin napin neljä bussia rinnakkain. Keskelle Hämeenkatua tehtäisiin siis kolmas jalkakäytävä ??
Ei sinne mitään jalkakäytävää tehtäisi, vaan keskilaituri keskelle katua. Keskustorin tapauksessa uskoisin että Helsingistä tutut sivulaituritkin mahtuvat. Keskustorin ja Koskipuiston pysäkkien kohdalla Hämeenkatu on leveimmillään. Olen tarkastellut ja arvioinut että näille kahdelle kohdalle saa rakennettua ratikalle pysäkit.
Toiseksi aikaa tasaavat bussit voisivat odotella siellä keskikaistalla ja päästää ratikat oikealta ohi.
Ei kätevä tapaus mielestäni. Keskustorilla sivulaitureilla aikaa tasaavat bussit kadun keskellä tukkisivat toisiaan pahemmassa tapauksessa.
Kunnallistekniikan voisi siirtää jalkakäytävien alle, mikäli ne eivät siellä jo ole.
Aamulehdessä aikoja sitten olleessa uutisjutussa, jossa käsiteltiin Hämeenkadulla kulkevaa ratikkaa sanottiin, että kunnallistekniikka on bussikaistojen alla. Samassa uutisjutussa todettiin että kunnallistekniikan siirtäminen on työlästä ja kallista. Käytännössä tuossa siirtoehdotuksessasi jouduttaisiin kaivamaan Hämpin jalkakäytävät ja bussikaistat auki.
Kuka ne ostokset tuo sinulle sinne pysäkille ? Jos kerran käyt ostoksilla Koskarissa, sinun on käveltävä sinne ja takaisin pysäkille. Eikö se nyt ole sama matka, jos tulet hissillä ratikkaseisakkeelta suoraan sisälle Koskariin, teet ostoksesi ja kävelet pysäkille ?
Riippuu vähän missä päin se pysäkki sitä Koskikeskusta sijaitsee. Ja totta kai itse ne ostokset aina tuodaan pysäkille, ellei Koskarin maanalaisella pysäkillä ole automaattista ostosten kuljetushihnaa. Entäs kun Koskari on kiinni? Onko asemakin silloin kiinni?
Mutta niinhän Koskarin alla oleva ratikkaseisakekin tekee. Vai miksi ei ?
Koskarin alla sijaitseva pysäkki palvelee suoranaisesti ostoskeskusta. Toki hyvä asia Koskarille, mutta niille joilla on asiaa lähialueelle, joutuvat taivaltamaan ekstraa. Katupysäkki palvelee koko aluetta näkyvällä paikalla, josta on kätevät kulkumahdollisuudet kaikkiin paikkoihin.
Miten syvä Tammerkoski mielestäsi on ? Tammerkosken altahan se rantaväylän tunnelikin tulee kulkemaan.
25-30 metriä syvällä tunneli luultavasti joutuisi menemään. Mutta tämä on vain oma arvioni. En muista miten syvällä pikaratikkatunneli, tai rantatunneli kulkisivat, vaikka molemmat on mainittu lehdissä ja netissä.
Ensinnäkin hissejä saisi olla kaksi tai kolme. Muutenhan hissit pelaavat aina noin. Oletko koskaan käynyt katsomassa Rautatieaseman ruuhkia junien tulo- ja lähtöaikoina ? Eiköhän se sama väkimäärä kulje joka tapauksessa? Jos Koskariiin Tulee ruuhkaa, niin jostain muualtahan se porukka on pois silloin.
Olen minä siellä monestikkin käynyt ruuhka-aikaan ja vaikka asemalla kuinka suuri väkimäärä on niin pakkohan sen on kulkea. Kohtapuoliin saadaan toivottavasti apua uuden matkakeskustunnelin tullessa käyttöön, jolloin saadaan uudet porras ja hissiyhteydet laitureille. Oletkos itse käynyt Rautatientorin metroasemalla ruuhka-aikaan? Vaikka ylös vie kolme liukuporrasta saa alapäässä jonottaa niille. Ja siltäkin asemalta vie sellaiset kaksi, tai kolme hissiä maan pinnalle (vai jäävätkös hissit asematunnelin tasoon, jos joku tietää?).
Siis miltä pysäkiltä mille kadulle ? Katuja saa ylittää vain suojatien kohdalta. Onko Koskarin sisällä joku pysäkki, josta kävelet kadulle ?
Siis tarkoitin tuossa esimerkissäni vaikkapa Keskustorin tai Koskipuiston pysäkkiä. Maan alta saa kavuta hissillä tai rullaportaiden kera oman aikansa maan pinnalle, mutta esim. Keskustorin pysäkiltä ei tarvitse muuta kuin kävellä suojatien ylitse niin ollaan kadulla. Sinun suunnitelmassasihan on pysäkki Koskarin sisällä josta kävellään kadulle.
Oletko koskaan kellottanut, miten kauan aikaa menee hissillä kerrostalon 6. kerrokseen. Pikaratikan ei tarvitsisi kulkea yhtään sen syvemmällä.
Kuusi kerrosta maan alla on aikasen syvällä jos minulta kysytään. Ja varsinkin jos asemalta tullaan hisseillä pois, syntyy armottomat ruuhkat hissien oville ja rullaportaissa taas aikaa kuluu, vaikka kävelisi samaan aikaan niitä ylös. Tämän olen käytännössä havainnut Helsingin metrossa.
Pitää paikkansa. Vilkasliikenteisillä liikennepaikoilla se metro/pikaratikka vasta pääseekin oikeuksiinsa. Sellaisia ovat Hatanpään sairaala, Keskussairaala, Koskikeskus ja tietysti Keskustori. En tarkoittanut alunperinkään, että se sopisi kaikkialle, mutta kyllä nuo vaihtopysäkit on helppo järjestää sen verran lähekkäin, ettei mitään satojen metrien kävelymatkoja tarvita. Toisin sanoen. Pikaratikkapysäkit olisivat lähellä suuria ihmismääriä.
Ratikkapysäkit ovat ihmisiä lähellä, varsinkin kun ovat maan pinnalla. Jos maan päälläkkin saadaan järjestettyä nopea ja parhaimmillaan muusta liikenteestä erotettu rataosuus, niin miksi rakentaa samainen yhteys kallisseen tunneliin, jonka pysäkeille täytyy taivaltaa pidempi matka?
Miksi kiskot ja vaunut pitäisi näkyä ? Miksei riitä, että opasteet näkyvät ?
Näkyvä kulkupeli on käytetty kulkupeli. Näkyvällä paikalla oleva pysäkki on halvempi ja turvallisemman tuntuinen kuin maanalainen.
Enpä tuota Helsinkiä juuri tunne, mutta kuvittelen, että maan alla kulkevan pikaratikan laitureille on helpompi järjestää lyhyemmät kulkureitit kuin varsinaiseen metroon.
Ratikan paremman kaarresäteen ansiosta? Tarkoitatko suoraan kadun alla kulkevaa tunnelia?
Samoin Ilves-hotellin alla sijaitsevalta pysäkiltä voi mennä taidemuseoon tai Särkänniemeen. Toisekseen Ilves-hotellin vieressä olevalle ratikkapysäkille pitäisi mennä ensin kadun yli, jos haluaa taidemuseoon.
Tai pitäisi kavuta Ilveksen alaiselle pysäkille, rullaportailla tai hissillä ja sama rumba toisin päin Pyynikintorilla. Loppu peleissä pääsee samaan aikaluokkaan maan pinnalla kulkevalla ratikalla ja turistit saavat ihailla keskustaa.