- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Sitä mutkaa ei tarvita, vaan tulla P-torilta suoraa Tuulensuuhun.Tämä menee vähän höpöksi spekulaatioksi nyt, mutta...
Jos tunneli rakennettaisiin Hämeenkadun päästä päähän, sen ei tarvitsisi kulkea rakennusten ali. Tuulensuussa tulisi kieltämättä ikävä, hidastusta vaativa mutka, mutta kuuna kullanvalkeana en lähtisi kaivamaan kirkkopuistoon, vanhaa hautausmaata vielä kaiken lisäksi. Rautatieaseman alitus onnistuisi varmaankin suoraan nykyisen katutunnelin alapuolella.
Vanha hautausmaa ei ole peruskalliossa. Niinhän uittotunnelikin tehtiin Pispalan kirkon ali, joka tosin paloi tuon työn aikana.
Ei hyvä. Miksi Rantaväylän tunneli kannattaa louhia peruskallioon, mutta ratikkatunnelia ei ?2) Ihan villinä ajatuksena ylitys samassa tasossa kuin cut and cover -tunneli, Hämeensillan rakenteita muokaten siten että ratikka kulkisi katutason alapuolella mutta vesirajan yläpuolella. Tosin tästä voisi olla jo museovirastollakin sanomista...
Ei haittaa, vaikka olisi 10 m. Jostain syvyydestä se peruskallio aina löytyy.Käsittääkseni Hämeenkadun pinnan alla on pääosin muutaman metrin hiekkakerros ennen peruskalliota, korjatkaa joka tietää paremmin.
Tuohan tarkoittaa sitä hissikapasiteettia on liian vähän. Hissit ovat joko hitaita, pieniä tai niitä on liian vähän. Mahdollisesti kaikkia noita.Mitä tulee syvään tunneliin, niin sellainen ei mielestäni ole vastaus ainakaan siihen miten saadaan keskustassa asiointi houkuttavammaksi. Jos rautatieasemalla pitää vaihtaa syvällä kulkevaan liikennevälineeseen ja nousta sitten uudestaan maan pinnalle pitkillä liukuportailla, niin se ei kyllä yleensä toimi yhtä hyvin kuin katutasossa liikennöinti. Hissit puolestaan eivät toimi pääasiallisena kulkuvälineenä joukkoliikenteen asemille siirtymisessä (vaikka Lontoossakin taitaa vielä olla muutama metroasema puhtaasti hissien varassa -- siellä sen huomaa että hissien eteen muodostuu aina käsittämättömän paha tungos).
Mitä tulee korkeissa rakennuksissa asioimiseen, niin hissillä niissäkin kuljetaan. Miksei hissillä voi mennä myös maan pinnasta alaspäin ? Suomessa osataan kyllä tehdä nopeita hissejä. Vrt Näsinneula. Kun hissillä on vain kaksi kerrosta, se saa olla nopeampi kuin kerrostalohissi.
Toisekseen. Helsingissä on sekä metro, että maanpinnan ratikat. Tampereella nuo voisi yhdistää. Jos pikaratikka laitetaan kulkemaan kadulla, niin sen "pika"-etuliitteen voi jättää pois.
Viimeksi muokannut moderaattori: