- Liittynyt
- 21 Maaliskuu 2007
- Viestit
- 625
Vs: Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?
Kysymys tähän väliin. Onko näissä ehdottamissasi maanalaisilla asemilla rullaportaita ollenkaan?
Tuo 30km/h on mielestäni turha toimenpide. Hämpin rauhoittaminen henkilöautoilta hiljentäisi katua.
Olen asunut koko ikäni Tampereella. Olen mennyt Hämpin päästä päähän bussilla, kävellen ja omalla autolla miljoona kertaa. Hämeenkadulla on neljä kaistaa, joilla mahtuu jokaisella bussi kulkemaan rinnakkain. Itse en näe mitään ongelmaa miksei keskikaistoilla voi raitiovaunu mennä. Kun otetaan vielä huomion, että Hämpillä ei enää olisi henkilöautoja tien tukkeena. Lisäksi TASE-2025 sivuilla esitetyissä eri linjaus vaihtiehdoissa ollaan ehdotettu pysäkkejä myös niille paikoille, joita itse olen ehdottanut. Ja tuskinpa siinä Aamulehdenkään jutussa oltaisiin ehdotettu keskikaistoilla kulkevaa ratikkaa muuten. Toki aina saa epäillä (ja päättäjien tapauksessa joskus on ihan viisastakin), mutta voi myös itse käydä paikan päällä katsomassa ja tekemässä arvioita.No ei. Et ole näköjään Hämpillä koskaan käynytkään. Tuulensuun ja Keskustorin väli käy jo nyt joskus liian kapeaksi.
Sama juttu kuin Tuulensuu - Keskustori. Rautatieaseman pysäkki, kuten Tuulensuunkaan ei mahdu nykyisillään keskikaistoille järkevästi, mutta ne eivät ole tarpeen, sillä rautatieaseman pysäkki olisi Rautatienkadulla ja Tuulensuun/Metson Hämeenpuiston kohdalla.Niin ja tietysti Koskipuiston ja Rautatieaseman välillä.
Ratikka pysähtyy pysäkille ja jatkaa matkaansa niin nopeasti kuin pystyy. Jos jokin busseista Keskustorilla tasaa aikaansa tai on muuten pysähtyneenä, voi takana olijat ohittaa sen ratikkakiskojen kautta. Mutta jos ratikka on tiellä niin odotetaan. Nykytilanteessa keskikaistalla muut bussit ja erityisesti henkilöautot tukkivat tietä.Ei kun ne ratikat siellä tiellä olisivat.
Tilanpuutetta on, jos tarkoitat siis paraikaa valmistuvien bussilaiturien eteen tuota suuaukkoa. Siitä hiukan etelämpänä olevasta parkkipaikasta en uskalla sanoa mitään. Siitä on aikaa kun viimeksi näin alueen piirustukset, joten en tiedä tapahtuuko siellä päin muutoksia.Siinä Hatanpään valtatien ja L-autoaseman välissä on se parkkipaikka. Sitä voisi hyödyntää. Samalla siihen saataisiin L-auto- ja ratikkapysäkit vierekkäin samaan tasoon.
Tilausvirhe? Mitenkäs sellainen nyt tulisi? Tekninen vika on toki aina mahdollinen oltiin sitten maan alla tai päällä. Eipä tarvitsisi matkustajan pintavaihtoehdossa odotella hissijonossa.Eipä tarvita maanalaisella asemalla mitään "tilausvihreitä", eikä matkustajan tarvitse odotella jalankulkuvihreitä päästäkseen kadun yli. Matkustajat kyytiin ja menoksi. Se on siinä.
En ole ikinä muilla hisseillä Helsingissä matkustanut kuin Kalasataman aseman, joten en osaa sanoa kuinka paljon maanalaisten pysäkkien hisseihin mahtuu. Mutta näitäkin hissejä löytyy 2-4 kpl. Silti porukka menee poraitten kautta.2-4 kpl. isoja 12 hengen hissejä riittää useampaan paikkaan. Kuten aikaisemmin kirjoitin, hissikapasiteetti mitoitetaan matkustajamäärien mukaan.
Kysymys tähän väliin. Onko näissä ehdottamissasi maanalaisilla asemilla rullaportaita ollenkaan?
Käyty on. Meillä oli aina uintitunnit ala-asteella Hervannassa. Tuolloin juksimme aina portaita pitkin mieluiten. Ahtaaseen hissiin ei mahtunut koko luokkaa. Muistan myös tapauksen jolloi hissi kerran jumittui matkan varrelle (itse en ollut kyydissä, mutta opettajamme ja pari luokkatoveria). En epäile että hisseissä olisi välttämättä teknistä vikaa, mutta siisteydessä ja jälleen turvallisuuden tunteessa. Samaan hissiin kun änkeekin sitten jotain "uhkaavan oloisia" henkilöitä, kun on illalla liikkeellä. Kuten aikaisemmin kirjoitin olen mennyt hissillä vain Helsingin Kalasataman asemalla. Kyseinen asema on uusin ja takuulla vähäkäyttöisin ja aseman lasihissit (2 kpl.) on vielä koko kadulle näkyvillä. Silti olen useamman kerran astuessa hissiin saanut matkan ajan nauttia virtsan hajusta. Tällä foorumilla muistelisin olleen puhetta näistä metron hissien törkyisyydestä.Se on ihan sama kuin asuisit hotellin ylimmässä kerroksessa tai olisit sairaalan ylimmässä kerroksessa hoidettavana. Sillä matkan pituudella ei ole mitään merkitystä, ellei hissi ihan etanavauhtia liiku. Käy joskus Hervannan uimahallissa. Se on n. 20 m:n syvyydessä kalliossa. Hissit saavat olla nopeita silloin, kun välikerroksia ei ole.
Opastimethan ne tunnelissakin on, jos pilkkua viilaa.Muusta liikenteestä erotettu reitti ei tarvitse mitään liikennevaloja. Toisekseen Tampereen keskustaan suunnitellaan 30 km/h nopeusrajoitusta. Ratikka voisi käyttää tunnelissa ainakin tuplanopeutta tuohon verrattuna.
Tuo 30km/h on mielestäni turha toimenpide. Hämpin rauhoittaminen henkilöautoilta hiljentäisi katua.
Aivan. Joukkoliikenneharrastaja näitä voi mennä katselemaan huvikseen. Mutta normimatkustajalle juna, lentokone, bussi ym. ovat vain kulkuneuvoja. Monet tuttavistanikaan eivät tunnista Pendolinoa Intercitystä. Tärkeintä ei ole miltä jokin näyttää vaan miten se palvelee. Rautatieasema palvelee parhaiten keskellä kaupunkia hyvien liikenneyhteyksien päässä. Ratikkapysäkki palvelee parhaiten maan pinnalla, josta on kätevät kävelyetäisyydet kyseisen pysäkin vaikutusalueelle.Tottakai junia näkee rautatieasemilla ja lentokoneita lentokentillä, mutta niitä pitää lähteä joko erikseen katselemaan tai olla matkalippu varattuna matkaa varten.
Elikkä keskikaistalla ei tule Hämeenkadulla tiukkaa ainakaan ratikoille. Jos bussikaistat asfaltoitaisiin, voisi keskikaistojen nupukivi toimia varoittajana. Bussikuski tietäisi tärinästä että nyt ajat liian lähellä kiskoja.Kiskoilla liikkuvat kulkuneuvot voivat kohdata toisensa huomattavasti lähempää kuin bussit, ilman törmäysvaaraa.
Toki pysäkin aina löytää kun sen ensimmäisen kerran löytää. Mutta vaikka toistolta jo kuulostaa niin selkeää on että matka vie aikaa maan alle ja päälle. Samassa ajassa olet jo maanpäällsen ratikkapysäkin laiturilla odottamassa vaunua.Maanalainen on tasan yhtä selkeä. Sinne lähimmälle seisakkeelle osaa työmatkalainen kyllä mennä, kunhan on ensimmäisen kerran löytänyt sen.
Maan päällä ratikka on etuisuuksien kera nopeampi kuin maan alainen versionsa. Maanalaiset osuudet ovat perusteltuja jos tila ei yksinkertaisesti riitä, mutta tähän ei ole Tampereen keskustassa tarvetta.Näin on ja se selkeä ja hyvin palveleva ratikka kulkee nimenomaan maan alla.
Harmillista ettet kokeillut ratikkaa. Olisi kannattanut. Aika mielenkiintoista kalustoa aina vuoden 1939 kolistelijoista nykyajan combino vaunuihin. Rata on tosin monin paikkoin huonossa kunnossa siellä päin. Lisätietoja jos kiinnostaa: http://www.kaupunkiliikenne.net/Budapest/raitiotiet.htmlMuuten, sillä "villamyssyllä" en mennyt kertaakaan. Villamos=raitiovaunu.
Viimeksi muokannut moderaattori: