Tampereen pikaratikkahanke

Jep. Se vaan tulee aikamoisen kalliiksi, kun siinä ei ole vuorokausikattoa eli ei voi ostaa vuorokausilippua sillä tavalla, että leimaa sen joka nousun yhteydessä. Tai ainakaan se Frenckellin työntekijä ei ollut tällaisesta kuullutkaan. Siitä olisi aina 90 minuutin välein veloitettu uusi kertalippu.

Vuorokausilipun saa nysse mobiiliin kätevästi, matkailijan vuorokausilipun voi ostaa Rautatieasema r-kioskista sekä Linja-auto asemalta 8 €.

mobiilivuorokausilippu on myös siinä mielessä kätevä että sillä voi matkustaa busseissa, ratikoissa ja junissa nysse-alueella vuorokauden aikana niin monta kertaa kun kunto kestää. 9 € 3-vyöhykettä
 
Vuorokausilipun saa nysse mobiiliin kätevästi

Ei saa.

Sitten latasin vastentahtoisesti apin, vaan eipä siitä ollut iloa, se kun vaatii kaikkien eri valintojen tekemisen ja kortin numeroiden syöttämisen jälkeen vahvistusta verkkopankkitunnuksilla, joita minulla ei siinä Hämeenkadulla jostain kumman syystä sattunut olemaan mukana. Olinpa huonosti varautunut!

Tai sitten meidän käsityksemme kätevyydestä eivät ole ihan yhtenevät.

Itsekin olen huomannut, että ovien avaamisessa kestää juuri sen verran kauan, että ehdin miettimään, pitikö tässä sittenkin painaa vielä nappia ennen kuin ne aukeavat.

Juuri sama oli minunkin reaktioni!

Luulen, että kyse ennemminkin siitä, että on haluttu tietty minimitaso kaikille pysäkeille, ja tuohon minimitasoon kuuluu ainakin yksi pätkä katosta.

Näin se varmasti on. Saa nähdä, onko Jokerillakin sama tilanne. Ymmärrän tämän kyllä, teoriatasolla, aivan hyvin. Käytännössä silti tekisi mieli siirtää se katos siitä sellaiselle pysäkille, jolla odottajia on paljon ja katos turhan lyhyt nykyisellään...

Vaikka pieni asiahan tämä lopulta on.
 
kyllä se on tosi helppo ostaa, kunhan se appi on asennettu.

Meillä taitaa olla vähän erilaiset määritelmät sille, mikä on helppoa ja mikä ei. Se apin asentaminen sinänsä ei ollut mitenkään vaikeaa, paitsi ehkä henkisesti, kun en halua puhelimeeni kaikenlaista turhaa roskaa. Mutta asentaminen sieltä Apple Storesta ei kestänyt kuin sekunteja. (Poistaminen oli vieläkin nopeampaa. Heh.)

Sitten piti kahlata niitä valikoita läpi, että mille sokean saunakaverin avustajalle tässä ollaan sen seitsemän vyöhykkeen lippua ostamassa ja niin edelleen. Se ei ollut kovin vaivatonta, mutta ei se nyt vaikeaakaan ollut.

Lopuksi piti näppäillä luottokortin numero, voimassaolo ja se nimikirjoituskentän vieressä oleva, onko se nyt CVV2 vai mikä onkaan. Tuolle ei paljon vaihtoehtoja löydy, vaikka työlästä onkin verrattuna käteismaksuun tai kortin vilauttamiseen automaatille.

Tähän asti kaikki meni siis oikein hienosti, vaikkakin vähän työläästi. Myönnän auliisti, että ainoa varsinainen ongelma oli minun korvieni välissä ainakin jos helppona pitää kaikkien noiden tietojen, valikkojen ja numeroiden näpyttelyä sinne puhelimeen.

Mutta kun nämäkään kolme vaihetta eivät sille krantulle apille vielä riittäneet, vaan se ihan oikeasti halusi vahvistaa sen ostotapahtuman sillä tavoin, että sinne sitten vielä olisi pitänyt näppäillä verkkopankin käyttäjätunnus, salasana ja avainluku. Niitä minä en tosiaan ymmärtänyt kantaa mukanani kauas Tampereelle asti, kuten tuolla aiemmin kirjoitin. Ja kun ostoskin olisi ollut vain 7 € arvoinen, niin kyllä siinä tuli ihmeteltyä.

Onneksi oli lämmin kesäpäivä ja minä olin ihan vain huviretkellä, joten hyvinhän siinä tuli samalla askelia kerättyä, kun vaeltelin eestaas keskustaa tämän ongelmani kanssa. Jatkossa vuorokausilipullekaan tuskin tulee enää samanlaista tarvetta, joten saan lipunkin helposti, kun pysäytän lähimmän bussin ja ostan sen kuljettajalta ihan rahalla. :)
 
Tallinnassa osataan. Ühiskaartilla maksettaessa useamman kerran eri liikennevälineissä maksimiveloitus päivää kohden on 3 euroa. Järjestelmä tekee tämän automaattisesti. Esimerkiksi turistin ei siten tarvitse etukäteen tietää, millaisen lipun päiväksi tarvitsee.

Ja kortille voi jo Suomessa Visalla ladata rahaa.
 
Tallinnassa osataan. Ühiskaartilla maksettaessa useamman kerran eri liikennevälineissä maksimiveloitus päivää kohden on 3 euroa. Järjestelmä tekee tämän automaattisesti. Esimerkiksi turistin ei siten tarvitse etukäteen tietää, millaisen lipun päiväksi tarvitsee.

Ja kortille voi jo Suomessa Visalla ladata rahaa.

Ja tämä on onnistunut jo pitkän aikaa.
 
Tallinnassa osataan. Ühiskaartilla maksettaessa useamman kerran eri liikennevälineissä maksimiveloitus päivää kohden on 3 euroa. Järjestelmä tekee tämän automaattisesti. Esimerkiksi turistin ei siten tarvitse etukäteen tietää, millaisen lipun päiväksi tarvitsee.

Näin se on ollut Lontoossakin jo vuosikausia. Oikeastaan siellä ei edes tarvitse Oysteria, vaan maksaa voi lähimaksulla omalla pankki/luottokortillaan ja kunhan vaan käyttää aina samaa korttia, niin systeemi sitten veloittaa kertalippuja kunnes katto tulee täyteen ja sitten ollaan vuorokausilipun varassa. Viikkokattokin siellä muistaakseni on. Eli kyllä niitä käteviä ja helppojakin järjestelmiä on olemassa.
 
Ratikka kurvaa uusille urille tällä viikolla

"Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatiellä 13. 7. alkaen. Ensimmäiset koeajot Hämeenkadun ja linja-autoaseman välisellä rataosuudella tehdään yöaikaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 13.-14. heinäkuuta. Ensimmäisenä yönä tehdään jo liikennöintinopeuden mukaisia ajoja sekä testataan rataa kahdella vaunulla yhtä aikaa. Raitiotien ja sen järjestelmien testaukset kestävät alueella heinäkuun loppupuolelle. Tampereen Ratikan koeliikenne ja koulutusajot jatkuvat normaalisti jo käyttöönotetuilla alueilla aina 9.8. saakka, jolloin raitioliikenne käynnistyy kaikilla rataosuuksilla. "

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...aan-valtatielle-koeajot-alkavat-yoaikaan.html
 
Alkaakin aikaisemmin jo linjalla 3

"Ratikkalinjalle 3 lisätään liikennettä maanantaista 19.7. alkaen. Linjalla liikennöidään tuolloin 7,5 minuutin välein. Myös ensimmäisten ja viimeisten lähtöjen aikataulut muuttuvat.

"

https://www.tampereenratikka.fi/ratikkalinjalle-3-lisaa-liikennetta-19-7-alkaen/
Nuo näkyvät myös Nyssen reittioppaassa. Oikeasti sekä Hervantajärven että Pyynikintorin kaikki lähtöminuutit muuttuvat, ei ainoastaan ensimmäiset ja viimeiset. Ehkä vähän hassua tässä on se, että aamulla Hervannan kampuksen ensimmäinen lähtö on joitakin minuutteja myöhäisempi verrattuna nykytilanteeseen, vaikka liikenne lisääntyy. Mutta mielenkiintoinen juttu, että kaupallisia lähtöjä saadaan kaiken kaikkiaan noinkin paljon jo ennen varsinaisia avajaisia. Kalustoakin lienee koossa jo sellainen määrä, että tuon toteuttaminen on ilmeisesti tuoltakin osin riskitöntä. Varttitunnin liikenne on mennyt kuudella vaunulla, tuplatarjonta vaatinee lähes toisen mokoman. Ilmeisesti vaunuista TRO02 - TRO15 on nyt viimein kaikki käväisseet kaupallisessakin liikenteessä, mitä olen avoimen datan palveluista seuraillut. Ei tuossa kovin monta vaunua jää koulutusajoon, aina pitää varikolla olla joku vaunu äkillistä vaihtoa varten. Mutta toisaalta uutta kalustoa tulee pohjoisesta varsin tiheään. Ja on syytäkin tulla, 9.8. kolkuttaa ovella, ja silloin pitää hoitaa myös linjaa 1.
 
No niin, tätä se apukuljettaja mitä ilmeisimmin tarkoitti kun puhui muutoksista lähiviikkoina. Kun kerran vaunuja riittää niin fiksumpaahan se on laittaa kuljettajat ajamaan kuin seisoskelemaan matkustamoon.

Onko ajoaikoja nyt samalla lyhennetty?
 
Nuo näkyvät myös Nyssen reittioppaassa. Oikeasti sekä Hervantajärven että Pyynikintorin kaikki lähtöminuutit muuttuvat, ei ainoastaan ensimmäiset ja viimeiset. Ehkä vähän hassua tässä on se, että aamulla Hervannan kampuksen ensimmäinen lähtö on joitakin minuutteja myöhäisempi verrattuna nykytilanteeseen, vaikka liikenne lisääntyy. Mutta mielenkiintoinen juttu, että kaupallisia lähtöjä saadaan kaiken kaikkiaan noinkin paljon jo ennen varsinaisia avajaisia. Kalustoakin lienee koossa jo sellainen määrä, että tuon toteuttaminen on ilmeisesti tuoltakin osin riskitöntä. Varttitunnin liikenne on mennyt kuudella vaunulla, tuplatarjonta vaatinee lähes toisen mokoman. Ilmeisesti vaunuista TRO02 - TRO15 on nyt viimein kaikki käväisseet kaupallisessakin liikenteessä, mitä olen avoimen datan palveluista seuraillut. Ei tuossa kovin monta vaunua jää koulutusajoon, aina pitää varikolla olla joku vaunu äkillistä vaihtoa varten. Mutta toisaalta uutta kalustoa tulee pohjoisesta varsin tiheään. Ja on syytäkin tulla, 9.8. kolkuttaa ovella, ja silloin pitää hoitaa myös linjaa 1.

17 -1 vaunua on jo kaupunginrataverkolla
 
Onko ajoaikoja nyt samalla lyhennetty?
Reittiopas antaa sellaista osviittaa, että ajoaikaa on muutamalla minuutilla kiristetty. Kalustotarve ei todellakaan ole täysi tupla nykyiseen verrattuna vaan vähän vähemmän.

Vaunu TRO11 ei ole tainnut käydä kolmosella virroitinvaurion jälkeen? Mitähän sille kuuluu nykyään?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:53 ----------

17 -1 vaunua on jo kaupunginrataverkolla
Onko TRO17 tarkalleen ottaen "tien päällä" matkalla kohti Tamperetta? Näin tulkitsisin Tampereen Raitiotien instagram-päivityksistä tuoreinta. TRO01 ei myöskään ole Tampereella vielä.
 
Reittiopas antaa sellaista osviittaa, että ajoaikaa on muutamalla minuutilla kiristetty. Kalustotarve ei todellakaan ole täysi tupla nykyiseen verrattuna vaan vähän vähemmän.

Mainiota.

Vielä kun Hämeenkadun nopeusrajoitus nostettaisiin 30:iin niin ei tuntuisi niin tuskallisen matelulta se touhu. Tosin harrastajan valokuvaamiseen se hidas vauhti kyllä sopii erinomaisesti :)

Yksi asia, joka on unohtui minulta noissa hajahuomioissa, on Keskustorin bussipysäkit. Satuin nimittäin kahteen eri otteeseen tuohon sillä tavoin, että ratikka ei mahtunut bussin ohi. Bussit ajavat niihin syvennyksiin huolimattomasti (toinen keissi) tai niitä on liikaa, jolloin ne eivät mahdu kokonaan sinne syvennykseen (toinen keissi). Miten yleistä tuo mahtaa olla, kun minäkin parin päivän aikana tosiaan kahdesti todistin tilannetta, jossa se vaunu vaan seisoo kaikessa rauhassa siinä Hämeenkadulla, ihan kuin Stadin Fredalla ikään?

Tuo on asia, jolle kyllä pitäisi jotain tehdä. Bussinkuljettajien huolellisuutta voinee koulutuksella parantaa, mutta bussien määrä, se jää murheeksi vielä pitkään.
 
Onko TRO17 tarkalleen ottaen "tien päällä" matkalla kohti Tamperetta? Näin tulkitsisin Tampereen Raitiotien instagram-päivityksistä tuoreinta. TRO01 ei myöskään ole Tampereella vielä.

Nro 17 pitäisi olla tänään Tampereella ja nro 1 on vielä Kajaanissa. Siten 17-1, eli 16 vaunua.
 
Takaisin
Ylös