Tampereen pikaratikkahanke

Tuo on asia, jolle kyllä pitäisi jotain tehdä. Bussinkuljettajien huolellisuutta voinee koulutuksella parantaa, mutta bussien määrä, se jää murheeksi vielä pitkään.

Kaistojen ja pysäkkitaskujen kaventaminen on aina toimiva yleisratkaisu, joten kai se voidaan nytkin tehdä.
 
Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?
 
Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?

Itäpäässä jää jäljelle 2 bussilinjaa. Samassa kohtaa kulkee ratikkalinjaa 7,5 min vuoroväleillä.

Länsipäässä missä on vain 1 ratikkalinja, kulkee vielä muutama bussilinja, osa siirtynyt jo Satakunnankadulle ja Tampereen valtatielle
 
Kuinka paljon ratikoiden kanssa päällekkäisen bussiliikenteen loppuminen syysaikataulukauden myötä helpottaa pysäkkiruuhkia?

Luvut eri kaduilla pysäkkien kohdalla ovat siis muutoksen jälkeen (sisältäen sekä ratikka- että bussilinjat):

Hämeenkatu, Keskustorin länsipuolella 54 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 46)

Hämeenkatu, Hämeensillan itäpuolella: 24 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 8)

Hatanpään valtatie, Koskikeskuksen kohdalla: 68 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 60)

Keskustan kehällä kulkee esim. (kaikki busseja)

Rautatienkadun eteläpäädyssä: 21 vuoroa tunnissa suuntaansa

Satakunnankadulla, Finlaysonin kohdalla: 12 vuoroa tunnissa suuntaansa

Hämeenpuiston eteläpäädyssä: 8 vuoroa tunnissa suuntaansa

Muista kaduista voisi mainita esim.

Pirkankadulla, Pyynikintorin kohdalla: 32 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 24)

Itsenäisyydenkadulla: 30 vuoroa tunnissa suuntaansa (joista busseja 14)

Sitäpäs en osaa sanoa mitä luvut olivat vielä keväällä ennen kesäaikataulukauteen siirtymistä, saati sitten aikaan ennen bussireittien 14 ja 28 siirtämistä keskustan kehälle, mutta oletettavasti ainakin Hämeenkadun itäpuolella bussivuorojen vähenemä on luokkaa 85-90 %.
 
Ilmeisesti Keskustorin kriittisimmät pysäkit ovat kaavion taskupysäkit C, D, E ja F. Jos ja kun noilla pysäkeillä aiotaan tasata aikaa, on kyllä parempi ajaa se linja-auto kunnolla taskuun eikä jättää bussia tai sen kulmaa raitiovaunun esteeksi. Kaaviosta näkee, mitkä linjat käyttävät mitäkin pysäkkiä. Tiheimmin liikennöidyt linjat (taskupysäkkejä käyttävistä linjoista) ovat 2, 7 - 10 ja 19. Suurinumeroisimmat ovat seutulinjoja, jotka kulkevat selvästi harvemmin, osa hyvinkin harvoin.
 
Suurinumeroisimmat ovat seutulinjoja, jotka kulkevat selvästi harvemmin, osa hyvinkin harvoin.
Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.

Mielenkiintoisinta on ehkä se, että kaikista harvimmin Keskustorilta pääsee Taysin suuntaan linjalla 90, joka kulkee tiheimmillään 30 minuutin välein. Olisi kyllä ollut toivottavaa pitää edes linja 29 vielä kulkemassa Keskustorin ja Pyynikintorin kautta, kun ratikkalinja 1 mentiin reitittämään Sorin aukiolle.

Länteen päin vuorot on saatu jaettua Keskustorilla pysäkkien C ja D kesken aika hyvin tasan.

Itään päin on pystytty hyödyntämään Keskustorin laiturialueen pysäkkejä myös Hämeenkadun läpi kulkevilla linjoilla ja sillä tavoin jakamaan vuoroja useamman pysäkin kesken. Mutta jostain syystä pysäkki I on haluttu jättää kokonaan hyödyntämättä ja sen vuoksi pysäkistä F on tullut kaikista kuormitetuin.

Tässä vuoromäärät pysäkeittäin ruuhkaisimman tunnin aikana:

A: 8 (3)
B: 8 (3)
C: 20 (7, 8, 10)
D: 22 (2, 9, 19, 52, 80, 90)
E: 8 (9, 19)
F: 26 (7, 8, 10, 80)
G: 8 (2, 90)
H: 4 (40)
I: 0
J: 4 (50, 52)
K: 4 (70)
L: 8 (5, 33, 35)
 
Viimeksi muokattu:
Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.
Jep, 80-versiot yhdessä ruuhka-aikaan muodostavat saman tiheyden kuin useat runkolinjat. 80 tosiaan kulkee keskustorin läpi käyttäen edellisessä kirjoituksessani kriittisiksi luokittelemiani kadunvarren pysäkkejä torin kohdalla. 80:sen kohdalla kysymys on pysäkeistä D ja F. Sitä vastoin lainauksessa mainitut 40, 50 ja 70 eivät aja Keskustorin läpi, vaan torin laidalla oleva terminaali toimii niiden kääntöpaikkana. Tietenkin nekin aiheuttavat oman kuormituksensa Hämeenkadun tietyille kohdille. Ne saattavat pysäyttää oman suuntansa liikenteen odottaessaan kääntymisvuoroa terminaaliin. 52-linjat (tarkalleen ottaen 52A ja 52B) käyttävät kadunvarren pysäkeistä vain D:tä, 52-versiot kulkevat tiheimmilläänkin vain kaksi kertaa tunnissa.

Länteen päin vuorot on saatu jaettua Keskustorilla pysäkkien C ja D kesken aika hyvin tasan.

Itään päin on pystytty hyödyntämään Keskustorin laiturialueen pysäkkejä myös Hämeenkadun läpi kulkevilla linjoilla ja sillä tavoin jakamaan vuoroja useamman pysäkin kesken. Mutta jostain syystä pysäkki I on haluttu jättää kokonaan hyödyntämättä ja sen vuoksi pysäkistä F on tullut kaikista kuormitetuin.
Kyllä vain, F:n tilanne on jossain määrin jopa huolestuttava. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että Keskustorin läpi kulkevat seutulinjat eivät jää torin pysäkeille tasaamaan aikaa, vaan niillä on pääte melko lähellä toisaalla keskustassa, kuten Sorin aukiolla tai Pyynikintorilla (joka on ainakin hyvin lähellä varsinaista keskustaa).

Tässä vuoromäärät pysäkeittäin ruuhkaisimman tunnin aikana:

A: 8 (3)
B: 8 (3)
C: 20 (7, 8, 10)
D: 22 (2, 9, 19, 52, 80, 90)
E: 8 (9, 19)
F: 26 (7, 8, 10, 80)
G: 8 (2, 90)
H: 4 (40)
I: 0
J: 4 (50, 52)
K: 4 (70)
L: 8 (5, 33, 35)
Hyvä analyysi. Siitä hahmottuu hyvin varsinkin pysäkkien C, D ja F kuormittuneisuus.
 
Ruuhka-aikaan 80 kulkee 10 minuutin välein. Linjat 40 ja 70 kulkevat kumpikin 15 minuutin välein. Lisäksi linjat 50 ja 52 kulkevat yhdessä 15 minuutin välein.

Mielenkiintoisinta on ehkä se, että kaikista harvimmin Keskustorilta pääsee Taysin suuntaan linjalla 90, joka kulkee tiheimmillään 30 minuutin välein. Olisi kyllä ollut toivottavaa pitää edes linja 29 vielä kulkemassa Keskustorin ja Pyynikintorin kautta, kun ratikkalinja 1 mentiin reitittämään Sorin aukiolle.

Koskipuisto I pysäkille on jopa 200 m kävely, ja linja 6 kulkee siitä 10 min välein Taysille saati sitten ratikkalinja 1 7,5 min välein. Jos ei jaksa kävellä, niin keskustorilta ratikalla 3 koskipuistoon ja siinä vaihto linjalle 1.
 
Ilmeisesti Keskustorin kriittisimmät pysäkit ovat kaavion taskupysäkit C, D, E ja F. Jos ja kun noilla pysäkeillä aiotaan tasata aikaa, on kyllä parempi ajaa se linja-auto kunnolla taskuun eikä jättää bussia tai sen kulmaa raitiovaunun esteeksi.

Joo, nimenomaan C ja D olivat ne, joiden kohdalla mä näin käytännössä ongelmia. D-pysäkille tuli useampi auto kerrallaan, eivätkä ne mahtuneet siihen. Olisihan tuossa tilaa ainakin syventää sitä taskua niin, että huolimattomampikin kuski voisi pysähtyä ratikkaa blokkaamatta.

Toivotaan, että raitiovaununkuljettajat raportoivat tuosta eteenpäin ja että Nysse on tilanteen tasalla. Ohjeistuksilla ainakin osa ongelmista pitäisi saada poistettua.
 
Joo, nimenomaan C ja D olivat ne, joiden kohdalla mä näin käytännössä ongelmia. D-pysäkille tuli useampi auto kerrallaan, eivätkä ne mahtuneet siihen. Olisihan tuossa tilaa ainakin syventää sitä taskua niin, että huolimattomampikin kuski voisi pysähtyä ratikkaa blokkaamatta.

Toivotaan, että raitiovaununkuljettajat raportoivat tuosta eteenpäin ja että Nysse on tilanteen tasalla. Ohjeistuksilla ainakin osa ongelmista pitäisi saada poistettua.

elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule
 
elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule

Varsinkin, jos bussien saapuminen pystytään aikataulusuunnittelulla porrastamaan, niin niiden määrä ei enää aiheuta ongelmia.

Sitten pitäisi vielä saada kuskit ajamaan kunnolla sinne pysäkkisyvennykseen. Se ongelmahan ei tuolta poistu. Toisessa niistä tilanteista, jonka satuin näkemään, oli yksi ainoa bussi ja sehän riittää blokkaamaan ratikan, jos ei se aja nätisti kiinni jalkakäytävään. Toivotaan, että kyseessä oli yksittäistapaus.
 
elokuussa on uusi linjasto käytössä,ja kymmentakunta bussilinjaa poissa Hämeenkadulta, joten mitään ongelmia ei tule

Esim. Keskustori D -pysäkkiä käyttää elokuusta alkaen kuusi linjaa, joten on silloinkin täysin mahdollista että kolme bussia tulee pysäkille samaan aikaan, jolloin viimeinen jää puoliksi tielle.
 
Toisessa niistä tilanteista, jonka satuin näkemään, oli yksi ainoa bussi ja sehän riittää blokkaamaan ratikan, jos ei se aja nätisti kiinni jalkakäytävään. Toivotaan, että kyseessä oli yksittäistapaus.
Ei tainnut olla yksittäistapaus. Nimittäin: KLIK. Kyllä takakulma jää huolestuttavan lähelle raitiovaunun kulkutilaa. Onneksi tuossa tilanteessa vaunu ei ehtinyt tulla bussin ollessa tuossa.
 
Esim. Keskustori D -pysäkkiä käyttää elokuusta alkaen kuusi linjaa, joten on silloinkin täysin mahdollista että kolme bussia tulee pysäkille samaan aikaan, jolloin viimeinen jää puoliksi tielle.

jos joku bussi jää tielle, niin linjastoa muutetaan varmasti ja taas yksi linja heilahtaa Satakunnan kadulle.
 
Takaisin
Ylös