Tampereen pikaratikkahanke

KHO myönsi Näsinsaaren valitusasiassa valitusluvan vain hankkeen pohjavesivaikutusten osalta. Muilta osin valituslupaa ei myönnetty, mikä ainakin kaupungin tulkinnan mukaan tarkoittaa että Näsinsaaren rakentaminen voidaan aloittaa. Ylen uutinen
 
KHO myönsi Näsinsaaren valitusasiassa valitusluvan vain hankkeen pohjavesivaikutusten osalta. Muilta osin valituslupaa ei myönnetty, mikä ainakin kaupungin tulkinnan mukaan tarkoittaa että Näsinsaaren rakentaminen voidaan aloittaa. Ylen uutinen

KHOn itse päätös, niin ei tarvitse arvuulella https://www.kho.fi/fi/index/paatokset/muitapaatoksia/1639476439363.html

"1. Korkein hallinto-oikeus myöntää Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:lle valitusluvan siltä osin kuin asiassa on kysymys hankkeen pohjavesivaikutuksista.

Korkein hallinto-oikeus on mainituilta osin tutkinut asian. Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:n valituksen johdosta ympäristöluvan (nro 9/2020) lupamääräystä 35 muutetaan ja lupaan lisätään uusi lupamääräys 41a. Lupamääräykset kuuluvat muutettuina seuraavasti (korkeimman hallinto-oikeuden tekemät muutokset kursiivilla):

35. Luvan saajan tulee tehdä selvitys vesistötäytön ja rannan välisen vesialueen veden laadusta ja siihen vaikuttavien mahdollisten toimenpiteiden toteutuksesta sekä niiden vaikutuksista. Selvityksessä tulee esittää myös tiedot hankkeen vaikutuksista rantaimeytyvän veden määrään ja laatuun ja vaikutuksiin Epilänharju-Villilä A pohjavesimuodostuman tilaan. Selvitykseen on liitettävä myös sedimentin kertymisen ja kasvillisuuden seurannan seurantatulokset sekä toteutetun pohjavesitarkkailun tulokset. Selvitys on tehtävä viiden vuoden kuluttua hankkeen valmistumisesta.

Selvitys ja esitys lupamääräysten määräaikaiseksi tarkistamiseksi tulee toimittaa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle viimeistään puolen vuoden kuluttua selvityksen valmistumisesta. Aluehallintovirasto voi niiden perusteella tarvittaessa tarkistaa täytön ja rannan välisen vesialueen veden laatuun sekä pohjaveden määrään ja laatuun vaikuttavia lupamääräyksiä. Selvityksen tulokset tulee lisäksi toimittaa tiedoksi Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

41a. Luvan saajan tulee tarkkailla täyttötöiden ja siltojen rakentamisen vaikutuksia pohjaveden laatuun lupamääräyksessä 39 tarkoitetun tarkkailuohjelmaehdotuksen mukaisesti. Tarkkailuohjelmaehdotuksen viiden havaintoputken lisäksi on tarkkailua tehtävä neljästä putkesta, joiden tulee sijaita rantaviivan ja Hyhkyn vedenottamon välillä, pohjaveden virtausreiteillä. Tarkkailua on tehtävä neljästi vuodessa kaikista tarkkailupisteistä otettavista pohjavesinäytteistä. Isotooppianalyysit on tehtävä kahdesti vuodessa. Luvan saajan tulee esittää Pirkanmaan ELY-keskuksen hyväksyttäväksi ehdotus tarkkailuun lisättävien putkien tarkemmasta sijainnista viimeistään kaksi kuukautta ennen täyttötöiden aloittamista.

2. Muilta osin valituslupahakemus hylätään. Korkein hallinto-oikeus ei siten anna ratkaisua valituksiin muilta kuin kohdassa 1 tarkoitetuilta osin.

3. Vaatimus katselmuksen järjestämisestä hylätään.

4. Vaatimus oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta hylätään.

5. Lausuminen täytäntöönpanoa koskevasta vaatimuksesta raukeaa."
 
Avoimen datan tilastopuolella näkyisi (15.12.2021) viitteitä siitä, että vaunulla TRO01 on ainakin ollut tarkoitus kulkea tänä aamuna linjalla 3. Kulkuneuvojen reaaliaikaisia liikkeitä näyttävällä kartalla vaunu ei kuitenkaan näy (mutta toisaalta yksi vaunu puuttuu). Itse en ole juuri lainkaan nähnyt vaunua 01 edes näillä sähköisillä palveluilla, paitsi kerran, ja siitäkin on reilu kuukausi aikaa (11.11.). Ilmeisesti tämä Lajinsa ensimmäinen liikkuu edelleen pääasiassa testauksien merkeissä?

EDIT: päivitys klo 07:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:18 ----------

Jatketaan sillä tavoin että linjojen 1 ja 3 vaunut olivat seitsemän jälkeen datan mukaan muita kuin aamun ensimmäisellä liikennöintitunnilla esiintynyt TRO01. Sen tilalle on ilmeisesti tullut ensimmäisen kierroksen jälkeen jokin toinen vaunu.
Jatkan tästä. Tänään 22.12.2021 TRO01 näkyy jälleen avointa dataa hyödyntävällä joukkoliikennevälineiden reaaliaikaisia liikkeitä kuvaavalla kartalla. Vaunu 01 on datan tietojen mukaan lähtenyt Hervantajärveltä klo 5:29 linjalla 3. Kaikki havaintoni vaunusta 01 ovat todella harvalukuisia.
 
16.12.2021 KHO:n antama lopullinen päätös, jonka myötä Näsisaari voidaan rakentaa, kumosi tarpeen selvittää vaihtoehtoisia reittilinjauksia Santalahden ja Hiedanrannan väliselle osuudelle. Jonkinlaista varautumista epätodennäköiseen, mutta mahdolliseen kielteiseen päätökseenkin ehdittiin kuitenkin tehdä, sillä kaupunkiympäristön palvelualueen johtajan viranhaltijapäätös paljastaa, että alustavia tarkasteluja Vaitinaron alueelle tilattiin ja tehtiin marraskuun aikana.

Linkki viranhaltijapäätökseen:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...tinaron_raitiotietarkastelujen_hankin(231375)
 
16.12.2021 KHO:n antama lopullinen päätös, jonka myötä Näsisaari voidaan rakentaa, kumosi tarpeen selvittää vaihtoehtoisia reittilinjauksia Santalahden ja Hiedanrannan väliselle osuudelle. Jonkinlaista varautumista epätodennäköiseen, mutta mahdolliseen kielteiseen päätökseenkin ehdittiin kuitenkin tehdä, sillä kaupunkiympäristön palvelualueen johtajan viranhaltijapäätös paljastaa, että alustavia tarkasteluja Vaitinaron alueelle tilattiin ja tehtiin marraskuun aikana.

Linkki viranhaltijapäätökseen:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Vi...tinaron_raitiotietarkastelujen_hankin(231375)

Totta kai kaupunki joutui lisäämään kustannuksia, kun tästä KHO:n päätöksestä ei kuulunut mitään edes valitusluvan osalta. Mutta asia siis ratkesi yllättäen sekä valitusluvan (vain kohta 1) että päätöksen osalta.
 
Pyhällönpuistossa aloitellaan rakentamistyöt

"Tampereen kaupunki aloittaa puiden kaadon Lentävänniemen Pyhällönpuistossa maanantaina 24. tammikuuta. Puita poistetaan myöhemmin keväällä alkavaa raitiotien rakentamista varten. Töiden kesto on arviolta kolme päivää. Pyhällönpuiston alueelle rakennetaan raitiotien länsiosan päätepysäkki sekä vaunujen raiteenvaihtopaikka."

https://raitiotieallianssi.fi/tiedo...etaan-puustoa-raitiotien-rakentamista-varten/
 
Tampereen raitiotien kakkososa etenee. Rakennustyöt myös jälkimmäisellä osuudella Santalahdesta Lentävänniemeen ovat alkaneet. TRO tiedottaa, että kakkososaa varten tilataan viisi uutta raitiovaunua. Vaunut otetaan käyttöön vuonna 2024, jolloin osuus Lentävänniemeen saakka avataan. Tarkempi avaamisaikataulu riippuu Näsisaaren täyttötöiden etenemistahdista ja siitä tiedotetaan tuonnempana. Edeltävä osuus Pyynikintorilta Santalahteen avataan liikenteelle 7.8.2023 ja koeajot osuudella alkavat heinäkuussa 2023.

Nykyinen kalusto (20 vaunua) riittää Santalahden jatkeen liikennöintiin. Nykyliikenne sitoo 15 vaunua, Santalahti vaatii kaksi lisävaunua. Varavaunuja jäisi siis 3 kappaletta.

TRO:n tiedote:
https://www.epressi.com/tiedotteet/...ntamisesta-jaetaan-alueen-kotitalouksiin.html
 
Tampereen raitiotien kakkososa etenee. Rakennustyöt myös jälkimmäisellä osuudella Santalahdesta Lentävänniemeen ovat alkaneet. TRO tiedottaa, että kakkososaa varten tilataan viisi uutta raitiovaunua. Vaunut otetaan käyttöön vuonna 2024, jolloin osuus Lentävänniemeen saakka avataan.
Tilausta on laajennettu, viiden uuden vaunun sijaan hankitaankin kahdeksan (8) uutta vaunua (lisävaunujen toimitus ajoittuu keväälle 2025). Tampereen ratikan nettitiedote.
 
Tampereen kaupunginhallituksen tämän päivän (6.3.2023) kokouksessa käsitellään raitiotien Pirkkala - Linnainmaa hankesuunnitelmaa ja päätöksenteon aikataulua.

Raitiotien Pirkkala - Linnainmaa hankesuunnitelma on tekninen suunnitelma, joka sisältää kattavan vaikutusten arvioinnin ja hankearvioinnin hyötykustannuslaskelmineen. Hankearviointi on tehty kuntatalouden ja valtion väyläviranomaisen ohjeiden mukaisesti. Hankearvioinnissa raitiotietä on verrattu vaihtoehtoon 0+, kehitettyyn bussivaihtoehtoon.

Hankesuunnitelmassa on kaksi raitiotien kehittämisvaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 1 raitiotie toteutetaan vuoteen 2030 mennessä osuudelle Pirkkalan Suupan kuntakeskus - Linnainmaa. Vaihtoehdossa 2 on raitiotien vaiheittainen toteutus Pirkkalassa. Vaihtoehdossa 2 ensivaiheen Pirkkalan päätepysäkki on Partola ja vuoteen 2035 mennessä Suupan kuntakeskus.

Hankesuunnitelman eteläinen ratahaara jatkuu nykyisen raitiolinjan 1 Sorin aukion pysäkiltä Hatanpään valtatietä pitkin Rantaperkiöön ja Nuolialantietä Härmälän läpi Pirkkalan Partolan aluekeskukseen. Partolasta raitiotie kulkee Naistenmatkantietä Pirkkalan Suupan kuntakeskukseen. Eteläisen ratahaaran pituus on 9,3 km, josta 4,7 km sijoittuu Tampereen kaupungin alueelle ja 4,6 km Pirkkalan kunnan alueelle. Ratahaaralla on 11 raitiovaunupysäkkiparia, joista kuusi sijoittuu Tampereen ja viisi Pirkkalan puolelle.

Hankesuunnitelman itäinen ratahaara jatkuu nykyisen raitiolinjan 1 Kaupin kampuksen pysäkiltä Tenniskatua pitkin Alasjärven länsipuolelle, ylittää Teiskontien (valtatien 12) Alasjärven kohdalla ja jatkaa Heikkilänkatua valtatien 9 yli Linnainmaan päätepysäkille Koilliskeskukseen, Mäentakusenkadulle. Itäisen ratahaaran pituus on 4,3 km ja sille sijoittuu neljä raitiovaunupysäkkiparia. Itäiselle ratahaaralle on suunniteltu Heikkilänkadun pohjoispuoliselle alueelle tulevaisuuden varaus raitiovaunuvarikolle.

Hankesuunnitelman kokonaisuuteen sisältyy Hervannan raitiovaunuvarikon laajentaminen Pirkkala - Linnainmaa -raitiotien myötä lisääntyneen vaunumäärän tarpeisiin. Suunnitelmaan sisältyy myös kolme merkittävää bussi- ja raitiovaunuliikenteen vaihtopysäkkiä: Suuppa, Partola ja Linnainmaa. Lisäksi suunnitelmassa on varmistettu varaukset, jotka mahdollistava raitioradan jatkamisen Suupalta eteenpäin länteen tai etelään, Rantaperkiöstä Vuorekseen ja Linnainmaalta edelleen Risson ja Kangasalan Lamminrahkan suuntaan.

Kaupunginhallituksen kokouksen (6.3.2023) tätä asiaa koskeva esityslistamateriaali löytyy tästä. Sieltä löytyy linkki myös itse hankesuunnitelmaan.
 
Tampereen ratikka testaa kuuden minuutin vuoroväliä Hervannasta keskustaan kulkevalla linjalla. Kokeilu on toukokuussa, jolloin Tampereella on hetken ajan riittävästi kuljettajia ja kalustoa.

Kokeilun yksityiskohdat eivät ole vielä tarkasti tiedossa. Puhetta on ollut noin viikon kestävästä kokeilusta. Tihennettyjä vuoroja ajettaisiin arki-iltapäivisin.

Lue enemmän YLEn uutisista.
 
Takaisin
Ylös