Tampereen pikaratikkahanke

Tulkitsisin niin, että lippu ei ole voimassa jos sitä ei ole leimannut ja maksu voidaan määrätä. "jos matkustajalla ei ole matkaan oikeuttavaa lippua." ja oikeutus alkaa siitä kun lippu on asianmukaisesti leimattu lukijassa.
 
Tulkitsisin niin, että lippu ei ole voimassa jos sitä ei ole leimannut ja maksu voidaan määrätä. "jos matkustajalla ei ole matkaan oikeuttavaa lippua." ja oikeutus alkaa siitä kun lippu on asianmukaisesti leimattu lukijassa.

Tuo on Tampereen joukkoliikenneviranomaisen tulkinta asiasta, mutta ei ikinä mene läpi tuomioistuimessa. Erilaiset lait koskee myös joukkoliikenneviranomaisia.
 
ELY keskus taas ....

"AVI MYÖNSI saaritäytölle vesiluvan vuoden 2020 alussa. Kaksi luontoyhdistystä valitti luvasta, mutta hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. Luvasta valitettiin vielä Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen (KHO), jossa käsittely on kesken. Käsittelyyn liittyen KHO pyysi asiasta Elyltä lausunnon, johon Tampereen kaupunki on vastannut."

https://www.tamperelainen.fi/paakirjoitus-mielipide/4353035
 
Lipun leimaamisvelvoitetta olisi helpompi noudattaa, jos kerrottaisiin joku järkveä ja konkreettinen peruste, miksi voimassakinoleva lippu täytyy leimata. Siis joku muu kuin "Tampereen joukkoviranomainen edellyttää...". Mikä Tampereen ratikasta tekee erilaisen kuin esimerkiksi HSL-liikenteestä, jossa lippua ei tarvitse leimata.
 
Tuo on Tampereen joukkoliikenneviranomaisen tulkinta asiasta, mutta ei ikinä mene läpi tuomioistuimessa. Erilaiset lait koskee myös joukkoliikenneviranomaisia.

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta käyttää sanamuotoa "asianmukainen matkalippu". Viranomainen saa ja sen täytyy määrittää lippujärjestelmänsä käyttöehdot ja asiakas hyväksyy ne ostamalla lipun.
 
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta käyttää sanamuotoa "asianmukainen matkalippu". Viranomainen saa ja sen täytyy määrittää lippujärjestelmänsä käyttöehdot ja asiakas hyväksyy ne ostamalla lipun.

Toisaalta kohtuuttomat sopimusehdot ovat mitättömiä.

Varmaan tämä menee niin, että käytännössä tarkastat huomauttavat. Jos alkavat jakaa oikeasti tarkastusmaksuja henkilöille, joilla on voimassaoleva lippu, niin siitä nousee lehdistössä meteli ja sitten joku koeponnistaa tuon oikeudessa, ja käytäntö muuttuu.

Olen vähän yllättynyt siitä, että ensin on tehty hieno ja hyvin suunniteltu ratikka, mutta sitten yritetään kaikin keinoin tehdä matkustaminen sillä hankalaksi. Aikatauluja ei paineta, lippuja ei myydä sen paremmin vaunuissa kuin pysäkeilläkään jne. Nyssen sivuilla oli muuten pdf-aikataulu ykköselle muttei kolmoselle. Mikähän logiikka siinäkin on?
 
Lipun leimaamisvelvoitetta olisi helpompi noudattaa, jos kerrottaisiin joku järkveä ja konkreettinen peruste, miksi voimassakinoleva lippu täytyy leimata.

Ainakin se mahdollistaa sen, että jokaisen täytyy tehdä jotain astuessaan sisään, joten jos et toimi ohjeistetulla tavalla, sinut kategorisoidaan liputta matkustavaksi pummiksi muiden matkustajien mielissä. En tiedä, onko tämä todellinen syy, mutta ainakin se luo tällaista joukkopainetta ja ehkä omalta osaltaan vähentää liputta matkustamista.
 
Tuosta valmiiksi hankittujen lippujen (esim. mobiili) luettamispakosta vaunussa olevalla laitteella oli juttua mm. Aamulehden 23.10.2021 julkaistussa nettiuutisessa (maksumuuri). Siinä haastateltu matkalippujen tarkastaja Marjo Äijö perusteli tätä käytäntöä mm. toteamalla, että "Asiakkaan kannalta se on etu, että kun lippua näyttää, ihmisten liikkumisesta pystytään tekemään tilastoja, ja palveluita pystytään kohdentamaan sinne, missä ihmiset liikkuvat.” Eli ainakin yksi peruste on se, että saadaan dataa, minkä verran tulee asiakkaita kyytiin miltäkin pysäkiltä. Tämä sama kerrotaan myös Nyssen muutama päivä sitten julkaistussa instagram-päivityksessä seuraavasti: "Kun näytät lippusi lippulaitteella aina noustessasi joukkoliikenteen kyytiin, autat meitä suunnittelemaan toimivampaa joukkoliikennettä. Reittejä ja vuorovälejä kehitetään toteutuneiden matkojen perusteella. Leimaamalla lipun kerrot meille, että sinä tarvitset kyseistä vuoroa. Vahvista siis aina lippusi, myös kausi- ja mobiililiput, ja kerro meille mitä tarvitset ja milloin!" Linkki kyseiseen ig-päivitykseen: https://www.instagram.com/p/CVr8gPSrBnY/
 
Lipun leimaamisvelvoitetta olisi helpompi noudattaa, jos kerrottaisiin joku järkveä ja konkreettinen peruste, miksi voimassakinoleva lippu täytyy leimata. Siis joku muu kuin "Tampereen joukkoviranomainen edellyttää...". Mikä Tampereen ratikasta tekee erilaisen kuin esimerkiksi HSL-liikenteestä, jossa lippua ei tarvitse leimata.

Rattivaunun linkkien lisäksi samasta asiasta uutisoi 1.11. myös Yle Tampere:

https://yle.fi/uutiset/3-12168876

Poimintoja jutusta, jossa asiakkuuspäällikkö Riikka Salkonen avaa käytännön syitä:

"Tampereella leimaus on ollut käytäntö jo pitkään esimerkiksi busseissa. Kausikortin leimaamisella saamme tärkeää tietoa matkustamisesta: haluamme tietää missä ja milloin kausikortilla matkustavat tekevät vaihtoja."

"Tampereen raitiovaunuissa on hahmontunnistus, jolla voidaan seurata vaunussa olevien matkustajien määriä. Samalla näemme millä pysäkillä matkustajat jäävät pois - sitähän lippulaite ei pysty kertomaan. Hahmontunnistus ei myöskään pysty kertomaan minkälaisilla lipputuotteilla matkustetaan.

Erityisesti haluamme seurata, missä vaihtoja tehdään ja kuinka paljon matkat sisältävät vaihtoja. Nämä ovat tärkeää tietoa julkisen liikenteen suunnittelun ja kehittämisen kannalta."

Lippujen leimaamisen pääsyy on siis tarkemman datan kerääminen – erityisesti vaihdoista. Tämä lienee ihan konkreettinen ja validi peruste. Mielipiteitä asiasta voi toki olla erilaisia, mutta toimintatapa on looginen tavoitteeseen nähden.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

Nyssen sivuilla oli muuten pdf-aikataulu ykköselle muttei kolmoselle. Mikähän logiikka siinäkin on?

Kolmosenkin pdf-aikataulut ovat sinne nyt ilmestyneet: https://www.nysse.fi/media/aikataulut/09082021_syksy/linja3_20092021.pdf
 
Ainakin se mahdollistaa sen, että jokaisen täytyy tehdä jotain astuessaan sisään, joten jos et toimi ohjeistetulla tavalla, sinut kategorisoidaan liputta matkustavaksi pummiksi muiden matkustajien mielissä. En tiedä, onko tämä todellinen syy, mutta ainakin se luo tällaista joukkopainetta ja ehkä omalta osaltaan vähentää liputta matkustamista.

Eli kun mä ostin bussista kertalipun ja matkustin sitten ratikalla (jolloin lippua ei voi eikä tarvitse näyttää lukijalle), niin koko vaunu piti mua pummina? Saatat kyllä hyvinkin olla oikeassa. Kai niihin kertalippuihinkin voisi tulostaa qr-koodin, joka sitten pitäisi esittää lukijalle.

Rattivaunun linkkien lisäksi samasta asiasta uutisoi 1.11. myös Yle Tampere:

Mun mielestä nuo ovat tekosyitä ja selittelyä. Jos se hahmontunnistus kertoo, missä porukka jää kyydistä, niin kyllä se myös kertoo yhtä lailla, missä väki nousee kyytiin. Jne.


Kiitoksia tästä! Kävin ottamassa talteen.

Onkos tietosuojavaltuutetun mielipide tähän asiaan muuttunut?
Aiemminhan näitä tietoja ei nimenomaan saanut käyttää matkustuksen seurantaan.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...orttien-tietoturva-puhuttaa/1814692#gs.fc7ybz

Mielenkiintoista, tosin toi uutinen on 19 vuotta vanha. Kaikenlaista seurantaa on lisätty tuossa ajassa aivan valtavasti. Olisi hyvä pyytää tuohon tuore lausunto. Sitä kautta varmaan saisi tietää myös sen, mitä kaikkea Nysse itse asiassa seuraa ja mitä ei. Katsovatko vain kyytiinnousumääriä vai katsovatko myös, kuka nousi kyytiin ja mahdollisesti jatkoi sitten toisella kulkuneuvolla vartin päästä jossain muualla jne.
 
Tuo ryhmäpaine maksamiseen on minusta jonkinmoinen peruste, matkustajalaskennat ja vaihdot ei. Mitenkä HSL saa matkustajamäärät selville, vai ei mitenkään ja onko sillä niin väliäkään? Metroasemien ovilla tai liukuportaiden päässä on käsittääkseni laskurit, jotka laskee matkustajat, mutta ratikassa niitä ei ole.
 
Katsovatko vain kyytiinnousumääriä vai katsovatko myös, kuka nousi kyytiin ja mahdollisesti jatkoi sitten toisella kulkuneuvolla vartin päästä jossain muualla jne.

Jo aikanaan YTV:kin on saanut seurata tuota, kun seuranta anonymisoitiin niin, ettei YTV saanut tietää kuka matkustaja on kyseessä, mutta näkee että matkustaja X on noussut ensiksi bussiin 42 ja vaihtanut siitä bussiin 54.
 
Takaisin
Ylös