Tampereen pikaratikkahanke

Sitten kun Pirkkala - Linnainmaa valmistuu, voisi reittejä pohtia tarkemmin. Lentävänniemi - Hervanta ja Linnainmaa ovat tietysti pääsuuntia, mutta joka kolmas linja voisi mennä myös Lentävänniemestä Pirkkalaan. Pirkkalasta voisi ajella Linnainmaan lisäksi myös Hervantaan tai Lentävänniemeen. Voisi katsoa onko kysyntää.
Tuo kuullostaa liiaksi Tallinnan systeemiltä. Eli jos olis Lentävänniemi - Hervanta ja Lentävänniemi - Linnainmaa sekä Pirkkala - Linnainmaa ja Pirkkala - Hervanta. Kuullostaa turhan monimutkaiselta ja haaroilla saattaa olla erilainen vuorovälikin. Luultavasti Hervanta - Pirkkala lienee uusien haarojen valmistuessa tiheämmin liikennöity kuin Linnainmaa - Lentävänniemi. Ja off topic, mutta en usko että Hiedanrannan alue tulee valmistumaan siinä laajudessa kuin suunnitellaan, koska rakennusala sakkaa pahasti eikä valoa ole tunnelin päässä. Ja kun rakennettavat alueet ja asunnot ovat niinkin rumia ja ankeita niin...
 
Ratikkalinjalla 3 testataan 6.11. alkaen tiheämpää vuoroväliä arkisin klo 13 ja 18 välillä. Nyssen matkustajamäärät niin ratikka- kuin bussiliikenteessä ovat olleet syksyn aikana korkealla tasolla. Samalla tarkkaillaan ratkaisun vaikutuksia muun muassa liikennöintiin, muun liikenteen toimivuuteen sekä kaluston käytettävyyteen. Kokeilun jatkosta päätetään joulukuun alussa kerättyjen kokemusten perusteella. Nyssen nettitiedote.

Reittioppaan mukaan tiheän liikenteen kokeilun aikana iltapäivällä arkisin linjalla 3 kulkee ratikka tiheimmillään 6 minuutin välein (ennen tihennystä jatkuvasti 7,5 minuutin välein). Kokeilun aikana vuoroväli ei ole tasainen 6 minuuttia, vaikka niitä kuuden minuutin putkia on jonkin verran. Osa väleistä on 7 minuuttia ja taitaa siellä olla jokunen 8 minuutin välikin.
 
Tiheämmän liikenteen kokeilun lisäksi selvitetään vanunujen pidentämistä

Tamperelainen: Selvitys alkoi: ratikoihin 10 metriä lisämittaa 1 miljoonalla per ratikka

Lisäksi artikkelista selviää, että ratikalla tehdään jo 57 000 nousua arkipäivänä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Ilmeisesti tiheämmän vuorovälin kokeilu onkin edelleen menossa eli Linjalla 3 vuoroväli pysyy ruuhkassa kuudessa minuutissa "ainakin maaliskuun loppuun asti" https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...eampi-vuorovali-jatkuu-ratikkalinjalla-3.html

Se vuorovälin tihennys, josta tuossa Tamperelaisen artikkelissa puhutaan selvitettävän tarkoittaakin vuorovälin tihentämistä edelleen alle kuuden minuutin.
 
Santalahdesta Hervantajärvelle kulkevalle linjalle 3 riittää asiakkaita ruuhkaksi asti. Siksi sen vuoroväliä on tihennetty tiettyinä aikoina 7,5 minuutista kuuteen minuuttiin, ja harkinnassa on myös ratikan pidentäminen.

Sen sijaan Tampereen yliopistollisen sairaalan (TAYS) ja keskustan Sorin aukion välillä kulkeva linja 1 kerää matkustajia vähemmän kuin esimerkiksi Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse toivoo.

Nyssen tuoreet tilastot viime vuoden bussi- ja ratikkaliikenteestä kertovat, että linjan 1 ratikoihin nousi vuodessa noin 3,9 miljoonaa matkustajaa. Sen sijaan linjan 3 ratikoissa matkoja tehtiin jo 10,8 miljoonaa.

Tampereen raitioteiden kehitysnäkymistä kirjoittaa YLE uutisissaan.
 
Mun mielestä tuo on noin lyhyelle linjalle todella kova luku. 36 % kolmosen matkustajamääristä. Montako vaunua linjalla 1 on (ja montako linjalla 3)? Uskoisin, että noin laskien päästään aika hyviin lukuihin.
 
Montako vaunua linjalla 1 on (ja montako linjalla 3)? Uskoisin, että noin laskien päästään aika hyviin lukuihin.
Maanantaista lauantaihin ykkösellä on viisi (5) vaunua suurimman osan liikennöintiajasta. Kolmosella on 11, ma - pe kuitenkin iltapäivällä jonkin aikaa vielä enemmän (laskin kerran että 13). Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä linja 1 kulkee harvemmin ja pärjää kolmella vaunulla. Linja 3 tarvitsee sunnuntaisinkin suuren osan päivästä 11 vaunua.

Kesällä tilanne muuttuu vähän, kun 1 ja 3 vaihtavat päättäreitä keskenään Koskipuiston etelä- / länsipuolella. Tällöin 1 pitenee ja 3:n reitti muuttuu lyhyemmäksi. Linjalla muutoksen 1 vaikutus tulee vuoden 2025 tammikuussa vielä suuremmaksi reitin jatkuessa Lentävänniemeen asti.

Eiköhän linjan 3 suuret kuormat kerry kuitenkin Hervannan haaran matkustajista, joten 3 tulee olemaan kuormitetumpi jatkossakin.

Mutta kuten uutisessakin todettiin, nykyisen ykkösen linjauksen molemmat haarat ovat keskeneräisiä. Se on sitten oman aikansa juttu, millä numerolla ajetaan Härmälään / Pirkkalaan ja millä Lentävänniemeen paljon puhutun Pirkkala - Linnainmaa -hankkeen valmistuessa. 1:sen ja 3:sen päättäreitä voidaan "veivata" vielä moneen kertaan.
 
Näin ollen matkustajien ja vaunujen suhde on molemmilla linjoilla sama, jos katsotaan 5/13. Jos 5/11, niin ykkösellä on huonompi muttei kuitenkaan kovin huono suhde. Mun mielestä on vähän hassua tamperelaisten "valittaa" sen matkustajamääristä, kun ne ovat olosuhteisiin nähden kuitenkin oikeasti erittäin hyvät. Kunhan linja pitenee sitten molemmissa suunnissa esikaupunkeihin, niin tilanne tietysti muuttuu vielä paremmaksi, joskin Hervannan haaran mittakaava on varmaan jatkossakin omassa luokassaan, kuten uumoilet.
 
Nyssen reittioppaan tiedoissa näkyy myös kesän 2024 raitiovaunuaikatauludataa. Sen perusteella Santalahteen siirtyvä linja 1 tarvitsee 7,5 min liikenteeseen seitsemän (7) vaunua. Linjan 3 lyhentyessä Sorin aukiolle vaunutarvekin supistuu: 7,5 min liikenteeseen pitäisi riittää 9 vaunua.

Muutoksen myötä linjan 1 vuoroväli on sunnuntaisin ja pyhäpäivisin parhaimmillaan 7,5 min, nykyäänhän se on 15 min. Muitakin haarakohtaisia muutoksia tullaan näkemään: Santalahden haaran iltaliikenne taitaa ainakin kesäksi vähetä, myöhäisliikenne päättyä. Tilanne varmaan muuttuu, kun ykkönen vuoden 2025 tammikuussa pitenee Lentävänniemeen.
 
Tampereen rautatieaseman raitiovaunupysäkin (suunta Sammonaukiolle) luona oleva raitiovaunun liikennevalomajakka on nykyään kolmiaukkoinen. Minun käsittääkseni se on ollut aiemmin neliaukkoinen, eli S:n yläpuolella on näytetty pallovaloa. Linkin kuva on otettu 10.5.2024.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tampereen rautatieaseman raitiovaunupysäkin (suunta Sammonaukiolle) luona oleva raitiovaunun liikennevalomajakka on nykyään kolmiaukkoinen. Minun käsittääkseni se on ollut aiemmin neliaukkoinen, eli S:n yläpuolella on näytetty pallovaloa. Linkin kuva on otettu 10.5.2024.
Vai menikö se jopa niin päin että alunperin siinä ei ollut ollenkaan raitiovaunulle erillistä opastinta vaan ratikat ajoivat tavallisten liikennevalojen mukaan. Edellisen viestini pointti siis on, että nykyinen kolmiaukkoinen raitiovaunuopastin on tuollaisena uusi juttu tuossa paikassa. Ratikan etuuksiin on kaiketi tehty jokin muutos viime aikoina tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
En osaa sanoa, millaisia vaiheita tuolla on, mutta muistan sellaisen tilanteen, jossa ratikka on seissyt bussin takana odottelemassa ja bussille on palanut punainen valo. Minusta ratikalle paloi valkoinen nuoli, koska muistan ihmetelleeni, että on sellainen ratkaisu tehty. Mutta en osaa sanoa, milloin tuo on ollut. Varmaan suht alkuaikoina kyllä, on voinut olla jopa huhtikuussa 2021 koeajojen aikaan.
 
Raitiovaunulle tuli oma liikennevalo tuohon joskus viime syksynä. Nyt ratikka pääsee pysäkiltä liikkeelle vaikka vastaan tulisi toinen vaunu tunnelista. Aiemmin tuossa tosiaan oli pelkästään autoliikenteen valot joita ratikka myös noudatti.

Mutta kyllähän tuossa edelleen näkee tilanteita joissa ratikka joutuu odottamaan autoliikenteen takana. Varsinkin tilanteissa joissa ratikka ei pääsee pysäkille asti se joutuu välillä seisomaan jonossa monta minuuttia, valokierrosta riippuen.
 
Ahaa, eli ei siitä sitten niin kauaa ole kuin olen tuon nähnyt. Ja nytkö tilanne on siis tosiaan se, että jos vastaan on tulossa ratikka, niin valo näyttää ratikalle nuolta mutta autoille punaista, jolloin ratikka jää jumiin autojen taakse?
 
Kyllähän siinä näin käy. Tosin viime aikoina valoja on sen verran saatu säädettyä että jos ratikka on pysäkillä ja sillä on liikennevaloetuus "päällä" niin suurella todennäköisyydellä autoliikenteelle vaihtuu vihreä kun tunnelista tuleva ratikka on päässyt risteyksen yli ja kaikki pääsevät risteyksen yli. Mutta sitten saattaa olla niin että valoissa seisoo vaikka bussi, taksi ja jakeluauto niin ettei ratikka mahdu pysäkilleen vaan joutuu jäämään odottamaan takana olevan bussiliikenteen pysäkin kohdalle niin eipä tämä mitään etuuksia saa vaan odottaa siellä jonon takana että autoliikenteelle vaihtuu vihreä. Ja tähän saattaa mennä tosiaan monta minuuttia....
 
Jos muistan oikein, bussiliikenteen pitäisi vähentyä merkittävästi Hämeenkadulla ja Keskustorilla pitkällä tähtäimellä, kun ratikan myöhemmät vaiheet alkavat valmistua, ja bussilinjoja saa korvattua ratikoilla. Esimerkiksi Keskustorin erillisen terminaalin piti ainakin joissain suunnitelmissa jäädä pois käytöstä. Minkälaiset ovat pidemmän tähtäimen suunnitelmat Hämeenkadun itäosan osalta? Onko tuo tilapäinen (vuosikymmenen pituinen) haitta vai onko idea, että bussit jäävät kyseiselle kadunpätkälle pysyvästi?
 
Ei tuosta risteyksestä tuon suuntaisesti (tai Hämeenkadun tuolla rautatieasemaa lähimmällä pätkällä ylipäänsä) nykyiselläänkään mene muita bussilinjoja kuin 6 ja 90(X). 90(X) ei kulje kovinkaan tiheästi oikein missään kohtaa vuorokautta.
 
Takaisin
Ylös