Tampereen pikaratikkahanke

Ajolanka on vain se alin osa, johon virroitin koskee. Ajojohdin on ajolanka, kannatin ja ripustimet. Ratajohto on sitten vielä laajempi kokonaisuus, sisältäen mahdolliset paluu-/vastajohtimet kannattimineen.

Sähköä kulkee niissä kaikissa, eristimien kuumalla puolella.
 
Pirkkalan haara rakennetaankin ehkä vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie ulottuisi vain kuntien rajalle saakka. Syynä on se, että valtio on tässä vaiheessa myöntämässä odotettua vähemmän rahaa Tampereen ja Pirkkalan yhteiselle rakennushankkeelle. Väliaikaiseksi päätepysäkiksi tulisi täten Partola. Aiheesta enemmän YLEn uutisessa.
 
Pirkkalan haara rakennetaankin ehkä vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie ulottuisi vain kuntien rajalle saakka. Syynä on se, että valtio on tässä vaiheessa myöntämässä odotettua vähemmän rahaa Tampereen ja Pirkkalan yhteiselle rakennushankkeelle. Väliaikaiseksi päätepysäkiksi tulisi täten Partola. Aiheesta enemmän YLEn uutisessa.
Pirkkala - Linnainmaa -raitiotiehankkeen vaiheistuksesta on tietoa myös Tampereen kaupunkiseudun seutuhallituksen ensi viikon kokouksen esityslistassa. Esityslistan mukaan vaiheistus koskee myös Linnainmaan päätä: Ensimmäisessä vaiheessa rataa jatkettaisiin minimissään vain yhden pysäkinvälin verran itään eli Niihamaan. Aiheesta on uutinen myös Aamulehdessä.
 
Nyssen aikataulupalvelun mukaan linjan 3 liikenne tihenee syysloman jälkeen 21.10.2024 alkaen käytännössä 6min vuoroväliin aiemman 7-8min vuorovälin sijaan ma-pe kello 7-18 välillä. Aiemminhan tihennettyä liikennettä on ajettu klo 14-18 välillä.
 
Pirkkala - Linnainmaa -raitiotiehankkeen vaiheistuksesta on tietoa myös Tampereen kaupunkiseudun seutuhallituksen ensi viikon kokouksen esityslistassa. Esityslistan mukaan vaiheistus koskee myös Linnainmaan päätä: Ensimmäisessä vaiheessa rataa jatkettaisiin minimissään vain yhden pysäkinvälin verran itään eli Niihamaan. Aiheesta on uutinen myös Aamulehdessä.
Eipä ihme, kun talous on kuralla eikä mitään valoa ole tunnelin päässä. Esitän veikkauksen, että rataa ei tule esim. Ylöjärvelle koskaan metriäkään. Samoin veikkaan että Partola jää lopulta pysyvästi päätepysäkiksi ja liityntäbussit pirkkalan puolelle riittävät ja ovat kustannustehokkaampia pienen kunnan liikennettä varten.
Linnainmaa varmaan kyllä tehdään perille asti, mutta Lamminrahka ei ratikkaa varmastikaan koskaan näe.

Ja esitän nämä veikkaukset siksi, että rakennusala on myös kriisissä. Uusia asuinalueita toki suunnitellaan, mutta on näkyvissä että kaupankäynti asunnoista on äärimmäisen hidasta. Kun kansalaiset on verotettu henkihieveriin ja köyhyys lisääntyy, on todella harvalla varaa ostaa mitään asuntoa, saati sitten maksaa ylihintaista vuokraa uusista koirankopeista.
Näköpiirissä on lähivuosina jokin totaalinen romahdus ellei politiikan suunta muutu radikaalisti. Niinpä se nyt nähtiin että ratikkahankekin hyytyy tämän kaiken ohessa
 
Jaan kyllä käsityksesi talouden tilasta, asuntokaupan jähmettymisestä (se kai on jo vähän elpymässä) ja suomalaisesta kireästä verotuksesta, mutta aika rajua mennä veikkaamaan, että nämä nykyhetken ongelmat merkitsisivät, että ratikkarata ei koskaan jatku. Valtion tuki joukkoliikenteelle riippuu hyvin pitkälti siitä, millainen hallitus maassa kulloinkin on, ja vaalikaudet ovat vain sen neljä vuotta.
 
Tampereen kaupungin karttapalvelussa on melko tuoretta ilmakuvaa, jossa on nähtävissä jo Hiedanrannan bussiterminaali. Tuosta jo saa käsityksen millainen siitä tulee. Pysäkkitilaa näyttäisi tulevan selvästi enemmän kuin Kaupin Kampukselle.
 

Liitetiedostot

  • hiedanranta.jpg
    hiedanranta.jpg
    185.7 KB · Lukukerrat: 48
Tampereen kaupungin karttapalvelussa on melko tuoretta ilmakuvaa, jossa on nähtävissä jo Hiedanrannan bussiterminaali. Tuosta jo saa käsityksen millainen siitä tulee. Pysäkkitilaa näyttäisi tulevan selvästi enemmän kuin Kaupin Kampukselle.
Kun tuo tieyhteys parkkiin johtaa Lielahteen ja Kt 65 risteykseen, niin onko tämän terminaalin funktio toimia päätepysäkkinä Ylöjärven, Haukiluoma, Lamminpää, Vuorentausta ym. busseille, josta jatko keskustaan tapahtuu ratikalla? Nokian suunta taitaa kulkea edelleen Pispalan kautta, kun olisi pöljää seisottaa busseja Paasikiventien risteyksessä päästäkseen bussiterminaalille.
 
Takaisin
Ylös