- Liittynyt
- 19 Elokuu 2022
- Viestit
- 388
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kun tuo tieyhteys parkkiin johtaa Lielahteen ja Kt 65 risteykseen, niin onko tämän terminaalin funktio toimia päätepysäkkinä Ylöjärven, Haukiluoma, Lamminpää, Vuorentausta ym. busseille, josta jatko keskustaan tapahtuu ratikalla? Nokian suunta taitaa kulkea edelleen Pispalan kautta, kun olisi pöljää seisottaa busseja Paasikiventien risteyksessä päästäkseen bussiterminaalille.
Ei aivan välttämättä, mutta tällä hetkellä koko Skoda Transportation konsernilla on niin paljon ratikoiden tilauskantaa, että kovaa painetta tehtaiden vähentämiseen tai keskittämiseen ei ole eikä taida olla kauheasti tyhjää valmistuskapasiteettiakaan muilla tehtailla. Vaikka toki Transtechin tulevaisuus on kiinni siitä tuleeko Suomesta riittävästi ratikka- ja junakalustotilauksia. Otanmäki on kuitenkin niin syrjässä.Tarkoittaako tuo sitä, että Otanmäen tehdas säilyy ainakin vuoteen 2028?
Niin tuossahan lukee, että "Tehtävä Ratikan lisämoduulien hankinta on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereelle saadaan lisämoduulista prototyyppi, jonka Škoda Transtech Oy valmistaa Otanmäen tehtaallaan vuoden 2025 aikana. Lisäosa tullaan liittämään vaunutehtaalla johonkin nykyisistä Tampereen Ratikoista.". Jatkossa "Škoda Transtech Oy valmistaa sen lisäksi 10 lisämoduulia. Ne tullaan liittämään Tampereen Ratikan varikolla nykyisiin raitiovaunuihin.". Eli ei säily välttämättäTarkoittaako tuo sitä, että Otanmäen tehdas säilyy ainakin vuoteen 2028?
Nuo kaksi nyt päätettyä osuutta tekevät yhteensä 7,1 km.Nyt kun Tampere tekee nämä jatkot vaiheistettuna, niin montako km nämä nyt päätetyt jatkot ovat etelässä ja koillisessa?
Ja tästä ilmeisesti muutama sata metriä Kaupin suunnalla ja loput Pirkkalan haaralla?Nuo kaksi nyt päätettyä osuutta tekevät yhteensä 7,1 km.
Se on ratikan pysäkkiväliksi vähän pidemmänpuoleinen siinä kohtaa, puhuisin reilusta kilometristä. Varovaisesti arvellen kilometrin luokkaa. Vertautuu Hallilan suunnan pysäkkiväleihin, jos nyt oikein tulkitsen noita sähköisiä materiaaleja, joita netistä löytyy.Ja tästä ilmeisesti muutama sata metriä Kaupin suunnalla ja loput Pirkkalan haaralla?
Ottaen huomioon nykyisen tilanteen rakennusalalla, olisi järkevämpää tehdä ensimmäinen vaihekin kahdessa osassa. Ensiksi valmiiksi akuutimpi Härmälän-Partolan osuus ja vasta sitten Niihaman hukkapätkä. Tämä siksi, että Tays:n päätteeltä eteenpäin ei tällä hetkellä ole muuta kuin metsää ja uusien asuntojen kysyntä on sellaista, ettei varmaan ihan heti kannata rakentaakaan.Valtuusto on hyväksynyt ratikan jatkeet Partolaan ja Niihamaan aiemmin mainitun vaiheistuksen mukaisesti.
YLE: Tampereen valtuusto hyväksyi ratikan jatkon ilman draamaa – raitiotie on etenemässä vaiheittain kohti Pirkkalaa
"Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi vaihtoehdon, jossa ensimmäisessä vaihessa vuosina 2024–2028 toteutetaan jatko Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan.
Toinen vaihe ajoittuisi vuosille 2028–2031, jolloin raitiotie laajenisi Pirkkalassa Partolasta Suupalle ja Tampereella Niihamasta Linnainmaalle."
Kaupin kampukselta uutta rataa itään päin näyttäisi olevan tulossa 1300 m. Ja Partolan suunnan haaralle olisi tulossa uutta rataa vajaa 6 kilometriä.Se on ratikan pysäkkiväliksi vähän pidemmänpuoleinen siinä kohtaa, puhuisin reilusta kilometristä. Varovaisesti arvellen kilometrin luokkaa. Vertautuu Hallilan suunnan pysäkkiväleihin, jos nyt oikein tulkitsen noita sähköisiä materiaaleja, joita netistä löytyy.
Näitä kuitenkin tehdään niin pitkällä aikajänteellä, ettei sillä lopulta ole merkitystä muuten kuin (muutaman vuoden?) liikennöintikustannusten osalta. Vantaakin alkaa nyt rakentaa ratikkaansa, vaikka asuinrakentaminen on käytännössä pysähtynyt. Mutta eihän se ole valmis kuin aikaisintaan 2029, eikä me tiedetä, millaiset suhdanteet silloin on. Tai 50 vuotta siitä eteenpäin.Ottaen huomioon nykyisen tilanteen rakennusalalla, olisi järkevämpää tehdä ensimmäinen vaihekin kahdessa osassa. Ensiksi valmiiksi akuutimpi Härmälän-Partolan osuus ja vasta sitten Niihaman hukkapätkä. Tämä siksi, että Tays:n päätteeltä eteenpäin ei tällä hetkellä ole muuta kuin metsää ja uusien asuntojen kysyntä on sellaista, ettei varmaan ihan heti kannata rakentaakaan.
Mutta enpä minä näistä päätä.