Tampereen pikaratikkahanke

Kun tuo tieyhteys parkkiin johtaa Lielahteen ja Kt 65 risteykseen, niin onko tämän terminaalin funktio toimia päätepysäkkinä Ylöjärven, Haukiluoma, Lamminpää, Vuorentausta ym. busseille, josta jatko keskustaan tapahtuu ratikalla? Nokian suunta taitaa kulkea edelleen Pispalan kautta, kun olisi pöljää seisottaa busseja Paasikiventien risteyksessä päästäkseen bussiterminaalille.

Nyssen sivuilta kaikkiin kysymyksiisi vastaus: https://www.nysse.fi/tietoa/linjaston-suunnittelu/kevat-2025/luoteis-tampere.html

Tuossa luoteis-Tampereen osiossa on mainittu kaikki Hiedanrannan vaihtopysäkille saapuvat bussilinjat (4, 21, 22, 81)
 
Sopimus 11 vaunun pidentämisestä 47-metrisiksi allekirjoitettu eilen https://www.tampereenratikka.fi/tampereelle-tulee-pidempia-ratikoita/

Vaunupidennyksen prototyyppi tehdään vuoden 2025 aikana Otanmäellä ja yksi vaunu viedään sinne asennustöitä varten kahdeksi kuukaudeksi. Vaunua testataan 2026 ja 2027 alkaen tuotetaan lisämoduulit kymmeneen vaunuun lisää, jotka asennetaan Tampereen varikolla. Koko pidennetyn sarjan on tarkoitus olla liikenteessä kesällä 2028.
 
Tarkoittaako tuo sitä, että Otanmäen tehdas säilyy ainakin vuoteen 2028?
 
Tarkoittaako tuo sitä, että Otanmäen tehdas säilyy ainakin vuoteen 2028?
Ei aivan välttämättä, mutta tällä hetkellä koko Skoda Transportation konsernilla on niin paljon ratikoiden tilauskantaa, että kovaa painetta tehtaiden vähentämiseen tai keskittämiseen ei ole eikä taida olla kauheasti tyhjää valmistuskapasiteettiakaan muilla tehtailla. Vaikka toki Transtechin tulevaisuus on kiinni siitä tuleeko Suomesta riittävästi ratikka- ja junakalustotilauksia. Otanmäki on kuitenkin niin syrjässä.
 
Tarkoittaako tuo sitä, että Otanmäen tehdas säilyy ainakin vuoteen 2028?
Niin tuossahan lukee, että "Tehtävä Ratikan lisämoduulien hankinta on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereelle saadaan lisämoduulista prototyyppi, jonka Škoda Transtech Oy valmistaa Otanmäen tehtaallaan vuoden 2025 aikana. Lisäosa tullaan liittämään vaunutehtaalla johonkin nykyisistä Tampereen Ratikoista.". Jatkossa "Škoda Transtech Oy valmistaa sen lisäksi 10 lisämoduulia. Ne tullaan liittämään Tampereen Ratikan varikolla nykyisiin raitiovaunuihin.". Eli ei säily välttämättä
 
Valtuusto on hyväksynyt ratikan jatkeet Partolaan ja Niihamaan aiemmin mainitun vaiheistuksen mukaisesti.

YLE: Tampereen valtuusto hyväksyi ratikan jatkon ilman draamaa – raitiotie on etenemässä vaiheittain kohti Pirkkalaa

"Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi vaihtoehdon, jossa ensimmäisessä vaihessa vuosina 2024–2028 toteutetaan jatko Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan.

Toinen vaihe ajoittuisi vuosille 2028–2031, jolloin raitiotie laajenisi Pirkkalassa Partolasta Suupalle ja Tampereella Niihamasta Linnainmaalle."
 
Onko tuossa yhden pysäkin jatkossa järkeä, koska Kaupin kampuksen vaihtopaikka on toiminut hyvin vai tuleeko Niihamaan vastaava? Lisäksi olisi hyvä myös puhua kolmannen vaiheen aikataulusta, koska Linnainmaan päätepysäkki jättää edelleen suurimman osan Leinolan kerrostaloalueesta palvelematta ja onhan jatkosta Kangasalle asti ollut puhetta.
 
Nyt kun Tampere tekee nämä jatkot vaiheistettuna, niin montako km nämä nyt päätetyt jatkot ovat etelässä ja koillisessa?

Itse rakentaminen toki jatkuu keskeytyksettä, kun seuraava hallitus myöntää sitten avustukset loppupätkille. Tai näin ainakin uskomme, vai mitä?
 
Ja tästä ilmeisesti muutama sata metriä Kaupin suunnalla ja loput Pirkkalan haaralla?
Se on ratikan pysäkkiväliksi vähän pidemmänpuoleinen siinä kohtaa, puhuisin reilusta kilometristä. Varovaisesti arvellen kilometrin luokkaa. Vertautuu Hallilan suunnan pysäkkiväleihin, jos nyt oikein tulkitsen noita sähköisiä materiaaleja, joita netistä löytyy.
 
Valtuusto on hyväksynyt ratikan jatkeet Partolaan ja Niihamaan aiemmin mainitun vaiheistuksen mukaisesti.

YLE: Tampereen valtuusto hyväksyi ratikan jatkon ilman draamaa – raitiotie on etenemässä vaiheittain kohti Pirkkalaa

"Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi vaihtoehdon, jossa ensimmäisessä vaihessa vuosina 2024–2028 toteutetaan jatko Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Niihamaan.

Toinen vaihe ajoittuisi vuosille 2028–2031, jolloin raitiotie laajenisi Pirkkalassa Partolasta Suupalle ja Tampereella Niihamasta Linnainmaalle."
Ottaen huomioon nykyisen tilanteen rakennusalalla, olisi järkevämpää tehdä ensimmäinen vaihekin kahdessa osassa. Ensiksi valmiiksi akuutimpi Härmälän-Partolan osuus ja vasta sitten Niihaman hukkapätkä. Tämä siksi, että Tays:n päätteeltä eteenpäin ei tällä hetkellä ole muuta kuin metsää ja uusien asuntojen kysyntä on sellaista, ettei varmaan ihan heti kannata rakentaakaan.
Mutta enpä minä näistä päätä.
 
Se on ratikan pysäkkiväliksi vähän pidemmänpuoleinen siinä kohtaa, puhuisin reilusta kilometristä. Varovaisesti arvellen kilometrin luokkaa. Vertautuu Hallilan suunnan pysäkkiväleihin, jos nyt oikein tulkitsen noita sähköisiä materiaaleja, joita netistä löytyy.
Kaupin kampukselta uutta rataa itään päin näyttäisi olevan tulossa 1300 m. Ja Partolan suunnan haaralle olisi tulossa uutta rataa vajaa 6 kilometriä.
 
Ottaen huomioon nykyisen tilanteen rakennusalalla, olisi järkevämpää tehdä ensimmäinen vaihekin kahdessa osassa. Ensiksi valmiiksi akuutimpi Härmälän-Partolan osuus ja vasta sitten Niihaman hukkapätkä. Tämä siksi, että Tays:n päätteeltä eteenpäin ei tällä hetkellä ole muuta kuin metsää ja uusien asuntojen kysyntä on sellaista, ettei varmaan ihan heti kannata rakentaakaan.
Mutta enpä minä näistä päätä.
Näitä kuitenkin tehdään niin pitkällä aikajänteellä, ettei sillä lopulta ole merkitystä muuten kuin (muutaman vuoden?) liikennöintikustannusten osalta. Vantaakin alkaa nyt rakentaa ratikkaansa, vaikka asuinrakentaminen on käytännössä pysähtynyt. Mutta eihän se ole valmis kuin aikaisintaan 2029, eikä me tiedetä, millaiset suhdanteet silloin on. Tai 50 vuotta siitä eteenpäin.

Mä väitän, että ratikkaa on itse asiassa fiksua rakentaa nyt, kun sen suhdanteiden ansiosta pitäisi olla halvempaa. Oikein sellaista perinteistä elvytystä, että kun yksityiset ei rakenna niin julkiset rakentaa.
 
Takaisin
Ylös