Tampereen pikaratikkahanke

Näitä kuitenkin tehdään niin pitkällä aikajänteellä, ettei sillä lopulta ole merkitystä muuten kuin (muutaman vuoden?) liikennöintikustannusten osalta. Vantaakin alkaa nyt rakentaa ratikkaansa, vaikka asuinrakentaminen on käytännössä pysähtynyt. Mutta eihän se ole valmis kuin aikaisintaan 2029, eikä me tiedetä, millaiset suhdanteet silloin on. Tai 50 vuotta siitä eteenpäin.

Mä väitän, että ratikkaa on itse asiassa fiksua rakentaa nyt, kun sen suhdanteiden ansiosta pitäisi olla halvempaa. Oikein sellaista perinteistä elvytystä, että kun yksityiset ei rakenna niin julkiset rakentaa.

Jos rakennetaan ratikkaa on pysäkkien ympärillä syytä olla asutusta tai toimitiloja, tai niitä on syytä olla juuri tulossa. Tampere on taas sen kokoinen kaupunkiseutu, ettei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, että kerrostaloasuntoja rakennetaan kauas uusiin lähiöihin metsään kaupungin laidalle kun täydennysrakentamismahdollisuuksia on lähempänäkin ydintä. Kyse on siis siitä, että nykyisin rakennetun alueen sisältäkin löytyy rakennusmahdollisuuksia reilusti jos vaan poliittista tahtoa löytyy ja kaupungin tiivistämisessä on selviä etuja suhteessa kaupungin laajentamiseen ulospäin.

Toimiva raitioliikenne taas vaatii kohtuullisen paljon käyttäjiä, Tampereen asuinalueilla käytännössä aika paljon kohtuullisen pienasuntovaltaisia kerrostaloja lähellä pysäkkejä. Toisaalta lapsettomille ja käytännössä useammin joukkoliikennettä käyttäville ihmisille ei suosikkivalinta ole metsälähiö kaukana kaikesta. Ei ratikkalinjaa nyt kannata metsään viedä ihan siltä varalta, että metsään joskus tulevaisuudessa jotain rakennettaisiin, ratikalle voi kyllä tehdä pidennyksen sitten jos kaupunki laajenee kerrostalolähiöillä ulkokehällä eikä täydennysrakentamalla nykyisin asuttuja alueita.

Vantaan ratikka on huono vertailu siinä, että se kulkee kuitenkin osin aika tiheästi ja osin kohtuullisesti rakennetulla alueella, jossa ratikkaradan ympärillä on merkittävästi täydennysrakennusmahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Muutama kuva Lentävänniemen ratahaaralta, kuvattu perjantaina 25.10.2024. Kameran kanssa kuljettu pysäkkien Lentävänniemi ja Tehdas välisellä osuudella siirtyen kaupunkia kohti. Korostetaan vielä erikseen, että pysäkki Lentävänniemi ei ole päätepysäkki, vaan sitä edellinen. Päätepysäkki on nimeltään Pyhällönpuisto.
 
Hiedanrannan pysäkki, ja sen sijainti (voi olla että tätä näkökohtaa on käsitelty foorumilla joskus mutta se on sitten unohtunut): 7.1.2025 alkaen linja 1 jatkuu siis Lentävänniemeen ja reitillä tulee olemaan pysäkki Hiedanranta, joka toimii varsinkin liityntäpysäkkinä. Pysäkin sijainti ei olekaan sama, joka näkyy joissakin muutama vuosi sitten julkaistuissa katusuunnitelmissa ja muissa sen aikaisissa kaaviokuvissa. Tammikuun 7. päivänä käyttöön otettava pysäkkipari näkyy Nyssen reittioppaassa numeroilla 0860 ja 0861. Tämä 0860/0861-pari sijaitsee parisensataa metriä aiemmin suunniteltua idempänä, eli melko lähellä siltaa, joka yhdistää mantereen (Lielahden päästä) ja tekosaaren (Näsisaaren).

Tämä tuli oikeastaan itselleni mieleen sitä kautta, kun aloin pähkäillä, mikä pysäkkiväli on Tampereen raitiolinjoilla kaikista pisin juuri ennen Lentävänniemen liikenteen alkamista ja sitten liikenteen alettua. Näsisaari on rakentamatta, ja sen myötä ykkösellä ei ole 7.1. alkavassa tilanteessa Santalahden ja Hiedanrannan välillä muita pysäkkejä. Nyt kun Hiedanranta sijoittuukin tuohon ylempänä kuvaamaani kohtaan, uutta ennätystä ei liene sittenkään luvassa. Santalahden ja Hiedanrannan väli lienee 1,8 km. Tuota vähän pidempi olisi Hakametsän ja Turtolan pysäkkien väli.
 
Kaupallisen liikenteen alkamisesta Lentävänniemessä 7.1.2025, Nyssen Reittioppaan tietojen valossa:

Ensimmäinen vuorovaunu saapuu Lentävänniemeen aamulla klo 5:01. Se aloittaa alunperin Hervannan kampuksen pysäkiltä, ja kulkee ykkösenä jo Hervannan haaralla. Paluusuuntaan vaunu lähtee 5:09, määränpää on luonnollisesti "TAYS" eli Kaupin kampus. Perillä ollaan aikataulun mukaan 5:43. Kaupin kampukselta lähtee ensimmäinen vaunu keskustaan (ja samalla Lentävänniemeen) klo 5:46.

5:01 Lentävänniemeen tulevan vaunun jälkeen seuraavat sinne saapuvat vaunut tulevat osa Hervannan kampukselta ja osa Hervantajärveltä. Jos Reittioppaan linjahaun nyt antamat tiedot ovat lopullisia, liikennöintiperiaatteet ovat muuttuneet totuttua enemmän. Nyt nähtävillä olevan tiedon valossa Hervantajärveltä asti ajetaan joitakin liikenteen aloittavia ykkösiä, luonnollisesti Lentävänniemeen asti. Tälläisia pitkiä ykkösiä on arkiaamuisin neljä (4) kappaletta, siitä vähän lyhyempiä eli Hervannan kampukselta aloittavia seitsemän (7) kappaletta. Vertailun vuoksi, Santalahteen ykkösen kalusto ajetaan nykyisellä aikataulukaudella kolmosina. Se että linjanumero valitaan määränpään mukaan, on varmaankin selvyyden kannalta paras ratkaisu.

Linjan 3 aikatauluja ei näy vielä tätä kirjoitettaessa. Voisi päätellä, että Hervantajärveltä vauhtia ottavat ykköset ovat pois kolmoselta, ainakin sivun alkupään osalta. Varmaan kolmonenkin tulee Reittioppaaseen 7.1.2025 alkavan kauden osalta lähiaikoina. Sitten nähdään, mitä raitioliikennettä Hervannan ja Koskikeskuksen välillä on aamuisin liikenteen käynnistyessä / tihentyessä.

Liikenteen harventuessa ja lopulta päättyessä Pyhällönpuistosta (eli Lentävänniemestä) ajetaan kolmosia Hervantajärvelle. Tässä ei ole varsinaisesti mitään uutta, ehkä se on uutta että kolmosia voi nähdä aiempaa lännempänä keskustasta.
 
Nyssen aikataulupalveluun on lisätty myös kevätkauden aikataulut alkaen 7.1.2025.
Ainaki toissapäivänä muodostuneessa GTFS-paketissa oli aikatauluja hiihtoloman alkuun asti, jos haluaa koko dataa tutkia. Teen siitä itseki analyysia vielä tällä viikolla ja saa kierrot jo tulkittua valmiiksi. Toki tässähän on vielä se seikka, että kun kaksi vaunua on pelistä pois, voi liikenteen hoitoon tulla yllätyksiä.
Muutaman uutinen
- https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8025003 (uusin)
- https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/8017217 (uhkakuva)
 
Tässä se analyysini GTFS-paketista poimittuna Libreoffice Calcilla kerättynä maanantaista torstaihin ajopäiviltä. Aamun lisäksi myös illan kierroissa tapahtuu muutoksia. Pakkasin suosiolla PDF:ksi, kun tuo laskentataulukko on vähän omatekoinen ja sen näköinenkin :D
 

Liitetiedostot

  • 72_14834_vaunukierrot.pdf
    57.2 KB · Lukukerrat: 19
Linjan 3 osalta 2025 kevätliikenteeseen tulevat muutokset arkiliikenteen osalta ovat pieniä. Myös ajosarjan numerot muuttuvat, näissä muutoksissa tämän hetkinen tunnus on sulkeissa. Tässä lienee syynä, kun ensimmäinen vuoro aloittaa myöhemmin.

301 (303)
- 04:28 Hervantajärveltä -> 04:35 Hervannan Kampukselta
- 14:13 Sorilta -> 14:14 Sorilta

303 (305)
- 20:36 Hervantajärveltä ja 21:11 Sorilta -> LAKKAUTUS
- 21:43 Hervantajärveltä ja 22:18 Sorilta -> linjan 1 kiertoon

304 (306)
- 04:43 Hervantajärveltä -> 04:50 Hervannan Kampukselta

305 (307)
- 04:58 Hervantajärveltä -> 05:05 Hervannan Kampukselta
- 20:51 Hervantajärveltä ja 21:26 Sorilta -> LAKKAUTUS
- 21:58 Hervantajärveltä ja 22:33 Sorilta -> linjan 1 kiertoon

307 (309)
- 05:13 Hervantajärveltä -> 05:20 Hervannan Kampukselta

310 (301)
- 04:24 Hervannan Kampukselta ja 04:56 Sorilta -> LAKKAUTUS.

Vaikka iltaliikenteestä lakkautetaankin pari vuoroparia osuu tuo poistuva 21:11 Sorilta hyvin likelle sitä, kun Nokia Areenalta poistuu asiakkaita jääkiekkopeli-iltoina.
 
Takaisin
Ylös