Tampereen pikaratikkahanke

Tampereen kaupunkiin hallinnollisesti kuuluva Teisko ei kuulu Tampereen yhdyskunnalliseen kaupunkiin, mutta esim. Pirkkalan tai Nokian taajama-alueet kuuluvat. Hallinnollisesti toki molemmat alueet ja kaikki aina Sahalahtea ja 2009 myös Länkipohjaa myöten kuuluvat Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän alueelle.
Mikä semmonen Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän alue on ? Pirkanmaaksi minä olen sitä kuullut kutsuttavan. Jokaisella kunnalla on oma hallintonsa ja päätöksentekonsa.

Mitä siihen Helsingin suurkaupunkiuteen tulee, niin onko se merkitty uudemmissa kartoissa jo punaisella neliöllä ? Punainen neliö kartassa tarkoittaa suurkaupunkia eli n.s. metropolia.
En ole käynyt Helsingissä moneen vuoteen, joten ne pilvenpiirtäjätkin siellä ilmeisesti jo ovat ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni Hervannan raitiolinjan ei kannattaisi koukata ja hidastella TAYS:n kautta, vaan ajaa erittäin vilkkaan ja täydentyvän Kalevan kautta suoraan rautatieasemalle ja keskustaan.
TAYS ja ammattikorkeakoulu tulisi hoitaa Linnainmaan raitiolinjalla, joka yhtyy Kalevassa Hervannan linjaan.
Taas olen eri mieltä, mutta kai keskustelussa saakin olla ? TAYSssa ja TAMKssa käy päivittäin niin paljon väkeä, ettei olisi yhtään liikaa, vaikka ratikka ajaisi kuntokadun kautta. Kuntokadulla se voisi hyvin olla katuratikkana ja se vaihtaisi siinä myös kulkusuuntaa.

Kuntokadun raide olisi siis n.s. pistoraide.
 
Viimeksi muokattu:
Punainen neliö kartassa tarkoittaa suurkaupunkia eli n.s. metropolia.

Ottakaamme punakynät käteen ja tehkäämme pieni neliö kartalle Velkuan kohdalle. Jos vielä laitamme sen muiden näkyviin verkkoon, voimme kaikki todeta, että Velkua on suurkaupunki. :D

Helsinki on toisinaan merkitty metropolina karttoihin vain siksi, että se on itsenäisen valtion pääkaupunki. Metropolimainen se ei ole eikä pilvenpiirtäjiä pahemmin löydy, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että neljän kaupungin (joista vain kaksi on asukastiheydeltään kaupunkimaisia) pääkaupunkiseutu on miljoonan asukkaan "metropoli".
 
Siis vähän tämän tapainen:
http://kotisivu.lumonetti.fi/eerait/taysinlenkki.jpg
Pidentäisi vähän matka-aikaa, mutta lyhentäisi satojen ihmisten päivittäistä kävelymatkaa.
Ihan mielenkiintoisen näköinen suunnitelma. Mutta vaikka keskussairaala onkin tärkeä työ ja asiointipaikka, ei se silti ihan niin tärkeä ole, että sitä kannattaisi muuttaa päätepysäkiksi. Keskustasta tulevan linjan kannattaisi jatkaa kohti Linnainmaata (ja aina edelleen Nurmi-Sorilaa kohti) ja Hervannasta tulevan linjan kannattaisi jatkaa kohti keskustaa (ja aina länsi-Tampereelle). Millä tapaa tuo suunnitelmasi muuten pidentäisi matka-aikaa? Jostain tietystä paikkaa vai?
 
Mielestäni Hervannan raitiolinjan ei kannattaisi koukata ja hidastella TAYS:n kautta, vaan ajaa erittäin vilkkaan ja täydentyvän Kalevan kautta suoraan rautatieasemalle ja keskustaan.
TAYS ja ammattikorkeakoulu tulisi hoitaa Linnainmaan raitiolinjalla, joka yhtyy Kalevassa Hervannan linjaan.
Tehdään kompromissi. Hervannan suunnasta tulee kaksi raitiovaunulinjaa, joista toinen menee Sammonkadun kautta ja toinen keskussairaalalle ja siitä Teiskontietä pitkin, jonka jälkeen radat yhdistyisivät taas Itsenäisyydenkadulla. Saadaan sekä Kaleva että TAYS palveltua ;)
 

No, mutta mitäs näenkään? Siellähän on havupuuta ja asfalttia pihat täynnä. Eikö se voisi siis käydä pienellä lenkillä? Siis tarkoitan, että jos se kiertäisi kuvan vasemmassa laidassa olevan rakennuksen (olisikohan ammattikorkeakoulu?) takaa, eli Tekunkatua ja kääntyisi sieltä Kuntokadulle. Tai ei tietenkään ihan Kuntokadullekaan, vaan ihan siitä sairaalarakennuksen nurkalta viistäen.
 
Ihan mielenkiintoisen näköinen suunnitelma. Mutta vaikka keskussairaala onkin tärkeä työ ja asiointipaikka, ei se silti ihan niin tärkeä ole, että sitä kannattaisi muuttaa päätepysäkiksi. Keskustasta tulevan linjan kannattaisi jatkaa kohti Linnainmaata (ja aina edelleen Nurmi-Sorilaa kohti) ja Hervannasta tulevan linjan kannattaisi jatkaa kohti keskustaa (ja aina länsi-Tampereelle). Millä tapaa tuo suunnitelmasi muuten pidentäisi matka-aikaa? Jostain tietystä paikkaa vai?
En sitä päättäriksi olisi muuttamassakaan. Pistoraiteella ratikan kulkusuunta vain muuttuisi.
Matka-ajan pidentyminen koskisi siis vain Hervannasta tai Kissanmaalta keskustaan matkustavia (ja päinvastoin).
Keskussairaala ja TAMK ovat sen verran tärkeitä liikennepaikkoja, ettei niitä pitäisi ohittaa puolen kilometrin päästä, kuten nykyiset bussit tekevät. Työntekijöiden lisäksi niissä asioi useita satoja ihmisiä päivittäin. Oletko koskaan silmäillyt Keskussairaalan parkkipaikkoja ? Ne ovat aina täynnä peltilehmiä. Sehän kertoo vain huonoista liikenneyhteyksistä.

En oikein kannata pikaratikan jatkamista Nurmi-Sorilaan. Ne ovat kuitenkin aika harvaan asuttuja alueita.
 
No, mutta mitäs näenkään? Siellähän on havupuuta ja asfalttia pihat täynnä. Eikö se voisi siis käydä pienellä lenkillä? Siis tarkoitan, että jos se kiertäisi kuvan vasemmassa laidassa olevan rakennuksen (olisikohan ammattikorkeakoulu?) takaa, eli Tekunkatua ja kääntyisi sieltä Kuntokadulle. Tai ei tietenkään ihan Kuntokadullekaan, vaan ihan siitä sairaalarakennuksen nurkalta viistäen.
Voihan sitä tehdä mitä vaan. Tätä ideaani saa muokata ihan vapaasti.
 
Tehdään kompromissi. Hervannan suunnasta tulee kaksi raitiovaunulinjaa, joista toinen menee Sammonkadun kautta ja toinen keskussairaalalle ja siitä Teiskontietä pitkin, jonka jälkeen radat yhdistyisivät taas Itsenäisyydenkadulla. Saadaan sekä Kaleva että TAYS palveltua ;)
Mutta sittenhän Hervannasta pitäisi tehdä kolmaskin raitiolinja. Hallilan kautta Hatanpäälle.
 
En sitä päättäriksi olisi muuttamassakaan. Pistoraiteella ratikan kulkusuunta vain muuttuisi.
Matka-ajan pidentyminen koskisi siis vain Hervannasta tai Kissanmaalta keskustaan matkustavia (ja päinvastoin).
Joo. Nyt tajusin. Erittäin mielenkiintoinen ajatus! Tosin ikävänä hidastajana tosiaan on kääntöön menevä ylimääräinen aika.

Keskussairaala ja TAMK ovat sen verran tärkeitä liikennepaikkoja, ettei niitä pitäisi ohittaa puolen kilometrin päästä, kuten nykyiset bussit tekevät.
Ultrixin aiemmin esittämältä bussipysäkin takaiselta pysäkiltä ei silti ole juurikaan pidempi matka pääovelle.

Työntekijöiden lisäksi niissä asioi useita satoja ihmisiä päivittäin. Oletko koskaan silmäillyt Keskussairaalan parkkipaikkoja ? Ne ovat aina täynnä peltilehmiä. Sehän kertoo vain huonoista liikenneyhteyksistä.
Olenhan minä monasti ollut keskussairaalan parkkipaikalla. En kyllä ihan ymmärrä miten täydet parkkipaikat suoranaisesti kertovat huonoista liikenneyhteyksistä. Kulkeehan keskussairaalan ohitse monta bussilinjaakin nykyisin, joten näihin olosuhteisiin nähden alueelle on ihan hyvät liikenneyhteydet.

En oikein kannata pikaratikan jatkamista Nurmi-Sorilaan. Ne ovat kuitenkin aika harvaan asuttuja alueita.
Tulevaisuudessa Nurmi-Sorilan uudelle asuinalueelle pitäisi kohota uusi asuinalue. Näin etäällä keskustasta oleva iso asuinalue tarvitsee jo ehdottomasti nopean ja tehokkaan kuljetusmuodon. Siinä välissä olevia Olkahisen ja Atalan alueita saadaan myös palveltua Ennen kuin Nurmi-Sorilan alue saadaan rakennettua, voidaan rata sinne rakentaa pala kerrallaan. Eli ensin Linnainmaalle, siitä vaikkapa Olkahisiin ja lopuksi Nurmi-Sorilan alueelle samaan aikaan, kun itse asuinaluetta rakennetaan, niin alueelta on alusta saakka ratikkayhteys.
 
Joo. Nyt tajusin. Erittäin mielenkiintoinen ajatus! Tosin ikävänä hidastajana tosiaan on kääntöön menevä ylimääräinen aika.
En nyt sanoisi. Siinä ajassa, missä matkustajat poistuvat ja uudet astuvat sisään, kuski kävelee ratikan toiseen päähän ja menoksi.
 
Mutta sittenhän Hervannasta pitäisi tehdä kolmaskin raitiolinja. Hallilan kautta Hatanpäälle.
Tämä on yksi mahdollisuus toki.

Mutta parempi reitti kolmannelle reitille kulkee Vuoreksesta Särkijärven sillan kautta Hatanpäälle. Näin Vuoreksen ja keskustan väliset bussit saadaan korvattua ratikalla. Tämä Vuoreksen linja voisi olla sellainen, että esim. Lentävästäniemestä tuleva A-linja (linjojen tunnukset keksitty ihan päästä) kulkisi keskussairaalalta Hervantaan ja aina Vuorekseen, jossa se vaihtaisi linjatunnuksensa vaikkapa B-linjaksi. Tämä siitä syystä, että keskustassa ei syntyisi sekannuksia kun samaan suuntaan kulkisi kaksi samalla tunnuksella kulkevaa vaunua, joilla kuitenkin on eri määränpäät. B-linjan päättäri voisi olla vaikkapa Haukiluomassa tai Kalkussa.
 
Tämä on yksi mahdollisuus toki.

Mutta parempi reitti kolmannelle reitille kulkee Vuoreksesta Särkijärven sillan kautta Hatanpäälle. Näin Vuoreksen ja keskustan väliset bussit saadaan korvattua ratikalla. Tämä Vuoreksen linja voisi olla sellainen, että esim. Lentävästäniemestä tuleva A-linja (linjojen tunnukset keksitty ihan päästä) kulkisi keskussairaalalta Hervantaan ja aina Vuorekseen, jossa se vaihtaisi linjatunnuksensa vaikkapa B-linjaksi. Tämä siitä syystä, että keskustassa ei syntyisi sekannuksia kun samaan suuntaan kulkisi kaksi samalla tunnuksella kulkevaa vaunua, joilla kuitenkin on eri määränpäät. B-linjan päättäri voisi olla vaikkapa Haukiluomassa tai Kalkussa.
Jossain suunnitelmissa oli kyllä, että Vuoreksen ratikka ajelisi Hervannan kautta. Hervannastakin olisi hyvä olla yhteys Hatanpäälle. Se Hervannasta Sammonkadulle menevä reitti voisi kyllä olla ihan bussivetoinenkin. Eihän busseja romuttamoonkaan viedä, kun ratikka tulee.
 
En nyt sanoisi. Siinä ajassa, missä matkustajat poistuvat ja uudet astuvat sisään, kuski kävelee ratikan toiseen päähän ja menoksi.
No ei varmasti kävele. Ratikoiden vähimmäispituuden pitäisi olla 35 metriä ja jos on kaupan päälle kaksi yksikköä ajossa, niin toiseen päähän saa kävellä 70 metriä. Aikasäästö bussipysäkin luota kävellessä olisi sen verran pieni, että se ei oikein perustelisi tuota pistoraidetta.
 
Takaisin
Ylös