Vaikka onkin, niin samoilla työpiirustuksilla ei Tampereen (pika)ratikkaa voi tehdä.
Ei samoilla työpiirustuksilla, mutta kuitenkin samalla mitoituksella ja samoin teknisin ominaisuuksiin.
Oletko mitannut sekuntikelolla, mitä eroa on bussin ja katuratikan matka-aikaeroilla ? Lienee samaa 30 sekunnin luokkaa ? Jos ratikka on vain 30 sekuntia bussia nopeampi, niin siinä ei ole mitään houkuttelevaa.
Olen laskenut katuraitiotien matka-aikoja Turussa käytännön mittauksiin perustuvin arvoin. Matka-aikaero vaihtelee tällöin matkalla lähiöstä keskustaan noin -10-30% eli parhaimmillaan laskettu matka-aika olisi raitiotiellä 21 min, nykyisin bussilla 30 min, ja huonoimmillaan raitiotiellä 18 min kun nykyisin bussilla 20 min.
Olen mitannut tai ollut mukana mittaamassa todellisia pysäkkiaikoja ja kiihtyvyyksiä.
Suurin matka-aikaero raitiotien ja nykybussin välille syntyy keskustan ja lähiön välillä.
Matka-aikaero keskustan läpi eroaisi raitiovaunulla ja bussilla pääsääntöisesti raitiotien merkittävämmän etuajo-oikeuden ja optimoitujen etuisuuksien takia. On hyvin mahdollista, että se on keskustan läpiajossa vain esim. 30 sekuntia.
Raitiovaunun ja bussin matka-aikaero muodostuu seuraavista tekijöistä:
- Raitiovaunun kiihtyvyys ja hidastuvuus on suurempi
- Raitiovaunun pysäkkiaika suhteessa matkamäärään on lyhyempi
- Raitiotielle voidaan toteuttaa voimakkaammat etuudet ja sillä on lakiin perustuvia etuajo-oikeuksia joita bussilla ei ole (bussien etuuksia voi parantaa)
- Raitiovaunu ei väistä muuta liikennettä pysäkkitaskuihin (taskut voidaan poistaa busseiltakin)
- Raitiovaunulle voidaan tietyissä tilanteissa mahdollistaa suurempi huippunopeus
Tärkein perustelu raitiotielle Tampereella ei ole keskustan läpiajon nopeutuminen vaan:
- Raitiotien suurempi kapasiteetti kuin bussin (yhtä kuskia kohti 200-500 matkustajaa noin 70-90 sijaan)
- Lyhyemmät matka-ajat lähiöstä keskustaan
- Raitiotien suurempi matkustusmukavuus ja siitä seuraava suurempi houkuttelevuus
Miksi helsinkiläiset sitten käyttävät niinkin paljon henkilöautoja, mitä olen kuvista nähnyt ? Siellä on niin toimiva joukkoliikenne,että henkilöauton käyttöön ei pitäisi olla mitään tarvetta.
Helsingissä joukkoliikenteen laatu on hyvin vaihteleva. Raideliikenteen ja korkeatasoisimman bussiliikenteen pysäkkien kohdalla säteittäisen liikenteen laatu on hyvä, mutta pääosa bussiliikenteestä on keskinkertaista ja poikittaisyhteydet Jokeria lukuunottamatta heikot.
Pikaratikalla oli alunperin tarkoitus saada keskusta houkuttelevaksi. Mikä siinä houkuttelee ? Itse kierrän sen aina, jos mahdollista. Keskustassa ei ole merkittäviä kohteita. Se on vain läpikulkupaikka.
Tampereen keskisellä suuralueella on noin 60 000 asukasta, joista keskustan osayleiskaavan alueella (noin Pyynikiltä Kalevan puistotielle) 34 000. Keskustan osayleiskaavan alueella on 35 000 työpaikkaa, joten oletettavasti keskisen suuralueen työpaikkamäärä on myös noin 50-60 000. Keskustan osayleiskaavan ulkopuolella keskisellä suuralueella on mm. Kaleva ja Hatanpää.Tutkimusten perusteella keskustan markkinaosuus on Tampereen asioinnista noin 30%.
Kyllä näin suuri asukas-, työpaikka- ja asiointivolyymi eli noin 1/6-1/5 asukkaista ja noin 1/3 työpaikoista ja asioinnista perustelee keskustakeskeisen joukkoliikennejärjestelmän.