Ertsun viesteihin yleisesti. On tullut moneen kertaan selväksi, että Ertsun mukaan ainoa joukkoliikenteen vaikuttava ominaisuus on nopeus. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa moni muukin ominaisuus kuten esimerkiksi matkustusmukavuus, johon vaikuttaa myös matkakokemus.
Monikaan työmatkalainen tuskin kuitenkaan jaksaa ihailla joka päivä samoja maisemia kahteen kertaan väsyneenä ja/tai stressaantuneena.
Yksi keskeinen syy sille, miksi joukkoliikenne kannattaa suunnitella niin, että välineen ikkunasta näkyy kauniita maisemia ja kaupunkikuvaa, on se, että kauniitten maisemien ja kaupunkikuvan katselu on virkistävää ja rentouttavaa.
Itselläni on aikanaan ollut työmatka pitkin Aurajoen rantoja Turussa. Sen matkan kävely tai pyöräily oli ihan puhdasta virkistystä.
Samoin esimerkiksi juna- tai raitiovaunumatkat hienoissa maisemissa ovat virkistäviä. Itselleni usein parasta työaikaa ovat junamatkat, kun voi tehdä töitä kauniissa maisemissa. Raideliikennekaupungeissa virkistän itseäni ajamalla raitiovaunulla, paikallisjunilla tai metroilla katsellen maisemia.
Vaikka kaikille raideliikenteellä ei tietenkään ole itseisarvoa, olen jokseenkin varma että ihmisten
enemmistölle kaunis ja vaihteleva kaupunkikuva on merkittävä viihtyisyystekijä myös joukkoliikenteessä. Se, että sillä ei ole arvoa Ertsulle, on tullut jo selväksi.
Kun vastakkain on jokseenkin sama matka-aika tunnelissa tai kauniissa Hämeenkadun kaupunkikuvassa, on selvää, että Hämeenkatua kulkeva väline on houkuttelevampi.
Tunneli edellyttää perusteekseen hyvin merkittävää matka-ajan säästöä.
Raitiovaunusta tai muusta raideliikenteestä maisemien katselu on miellyttävämpää kuin bussista tai autosta, kun väline tärisee vähemmän. Matkapahoinvoinnille alttiille tämä on varsin merkittävä tekijä.
Samoin monenkaan työmatkalaisen ei tarvitse tulla tunneliasemalta ylös, vaan he jatkavat matkaansa tunnelissa esim TAYSiin tai Hervantaan.
Tampereen työpaikoista hyvin suuri osa sijaitsee itse liikekeskustassa. Liikekeskustaan suuntautuvilla työmatkoilla joukkoliikenteen osuus on suurin, koska liikekeskustassa pysäköintiä on vähän ja se on maksullista, sekä yksityisauton ja joukkoliikenteen matka-aikojen ero on pienin.
Realiteetti on myös, että vaikka TAYS ja Hervanta ovat otollisia kohteita tehdä työmatka joukkoliikenteellä, niissä joukkoliikenteen osuus työmatkoista on pienempi ja yksityisauton suurempi, kun parkkipaikkatarjonta on suurempi sekä useilta alueilta yksityisauto on nopeampi.
Tunnelista on myös vain noin 30-60 sekunnin aikahyöty matkalla keskustan läpi. Myös TAYS:in ja Hervannan keskustan läpi kulkevista työmatkalaisista osa joutuisi kärsimään tunneliasemalle laskeutumis/nousuhaitan, esimerkiksi liikekeskustan tuntumassa asuvat tai ihmiset, jotka työn jälkeen poikkeavat keskustaan asioille.
En nyt löydä tältä koneelta Tampereen liikekeskustan asukas- ja työpaikkamääriä, joka tapauksessa liikutaan suuruusluokassa 30-40 000 molempia (Keskustan osayleiskaava-alue).