- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Minun koneellani tuo kuva löytyi sivulta 23. Tuon kun joku vielä selittäisi, miksi matalalattiaisen ratikan pitää olla bussia korkeampi ?Muistin että TASE:en esitelmässähän on poikkileikkaus jossa on bussi ja ratikka rinnakkain Hämeenkadulla. Kyseisessä kuvassa ratikka on reilusti korkeampi kuin bussi (Toki ei pidä yleistää sillä eihän jokainen nykyisin valmistettava ratikka saman korkuinen ole). Kuva löytyy sivulta 21.
Minun suomenkielessäni pika on sama kuin nopea. Ehkä meillä on eri murre ?Raitiotie ei ole pikaraitiotie ainoastaan suuren nopeutensa takia.
Esim. se, että Kauppakatu olisi kävelykatuna, jossa vain ratikat ja jalankulkijat saisivat liikkua. Mikä tuollaisella kadulla voisi olla ratikan maksiminopeus ilman törmäysvaaraa jalankulkijoiden kanssa ?Toki tärkeä osa (ellei tärkein) on nimenomaan omat muusta liikenteestä erotetut kaistansa, joilla ratikat saavat kulkea huippunopeuttaan. Mutta pikaratikka voi olla myös nopea hitaammillakin osuuksilla (Hämeenkatu). Se onnistuu omien kaistojen (esim. Kauppakatu) ja liikennevaloetuisuuksien avulla. Nykyinen katuratikkakin täyttää pikaraitiotien vaatimukset.
Jo polkupyörän nopeus tuntuu kovalta silloin, kun ajetaan jalkakäytävällä. Saisiko ratikka ajaa kävelykadulla vain kävelynopeutta ?? Mikä "pika" se silloin olisi ?
Oma kaista pikaratikalle toteutuu parhaiten ja helpoimmin tunnelilla. Nyt vain se Hämpin Parkki uudestaan suunnittelupöydälle, että siitä tehtäisiin pitkänomainen Tuulensuusta R-asemalle ulottuva tunneli. Hämpin Parkkihan on yksityisrahoitteinen hanke, jolloin kenenkään ei tarvitsisi valittaa suurista kustannuksista veronmaksajille.